از قرعه‌کشی‌ تا اعلام رده‌بندی دانشگا‌ه‌ها در جشنواره ملی قرآن دانشجویان
کد خبر: 2612206
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته؛

از قرعه‌کشی‌ تا اعلام رده‌بندی دانشگا‌ه‌ها در جشنواره ملی قرآن دانشجویان

گروه فعالیت‌های قرآنی: در هفته جاری دو قرعه‌کشی اهدای جوایز به برگزیدگان «آزمون سراسری حفظ قرآن» و «طرح نوای قرآن در شب عاشورا» برگزار شد، همچنین در این هفته دومین پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی از جهاد دانشگاهی صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اولین هفته آذرماه با خبرهای مهمی همراه بود که از جمله آن می‌توان به اعلام رتبه‌بندی دانشگاه‌های حاضر در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، حضور کمیته پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جهاد دانشگاهی، برگزاری قرعه‌کشی آزمون سراسری حفظ قرآن کریم و قرعه‌کشی طرح نوای قرآن در شب عاشورا اشاره کرد.
علاوه بر این خبرهایی دیگر نیز در جریان بود که همچون همیشه بخش اعظمی از آن را برگزاری مسابقات قرآن تشکیل داده است که در ادامه به مرور آنها خواهیم پرداخت.

مصمم به راه‌اندازی پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن هستیم
در اولین روز این هفته و از ساعت هشت صبح تا زمان اذان ظهر جلسه دوم اعضای کمیته پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی با مسئولان جهاد دانشگاهی با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حمید صابر فرزام، سرپرست سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد. رئیس جهاد دانشگاهی در این جلسه گفت: جهاد دانشگاهی در سه عرصه آموزش‌های کوتاه‌مدت، ایجاد پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای و آموزش زبان قرآن ورود خواهد داشت.

انتقال سازمان دارالقرآن به خیابان رشت
همچنین در این روز از جابجا شدن محل سازمان دارالقرآن‌ الکریم در آینده‌ای نزدیک، خبر داده شد. این سازمان در روزهای آینده فعالیت خود را در فضایی جدید و ساختمانی نوساز ادامه خواهد داد. این سازمان قرآنی از سال 81 به عنوان سازمانی زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی تعریف شد محل آن در تهران به نشانی میدان امام حسین‌(ع)، خیابان خواجه‌نصیرالدین طوسی واقع شده است که طی هفته‌های آتی به ساختمانی واقع در اواسط خیابان رشت انتقال خواهد یافت.

هیئت نظارت بر اتحادیه مدغم هرچه زودتر تشکیل شود
در این روز برنامه رادیویی «افق» که روزهای شنبه هر هفته به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن می‌رود در هفته‌ جاری به بحث در مورد ادغام اتحادیه‌ تشکل‌های قرآنی پرداخت. در این برنامه اعضای دو اتحادیه قرآنی بر لزوم همگرایی و هم‌افزایی اتحادیه‌های قرآنی، تشکیل هرچه سریعتر هیئت نظارت بر اتحادیه مدغم و اعتماد به این هیئت تأکید کردند. این برنامه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین کوششی مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی و حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به روی آنتن رفت.

مسابقات قرآن استان تهران با حضور ۳۲۵ نفر آغاز شد
روز یکشنبه نیز مسابقات قرآن استان تهران از روز دوم آذرماه با حضور ۳۲۵ نفر در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) آغاز شد و پس از دو روز رقابت در این دوره از مسابقات «حبیب صداقت»، «محمد کاظمی» و گروه تواشیح «شمس» به ترتیب مقام نخست را در رشته‌های ابتهال، اذان و تواشیح کسب کردند. این رقابت‌ها تا امروز با برگزاری مسابقات تلاوت به پایان می‌رسد و برترین‌های آن در مسابقات کشوری قرآن کریم که به احتمال فراوان در تبریز برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد. همچنین نتایج رقابت‌های بخش بانوان این مسابقات روز دوشنبه اعلام شد.

مرحله کشوری مسابقات قرآن سازمان پزشکی قانونی برگزار شد
دراین هفته شاهد برگزاری مسابقات دیگری نیز بودیم، این مسابقات مربوط به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم سازمان پزشکی قانونی بود که به منظور معرفی برترین‌ها به مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه برگزار شد. این مسابقات با حضور قاریان منتخب مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور که در مرحله استانی و منطقه‌ای رتبه‌های برتر را به دست آورده‌اند در سالن شهید بهشتی ستاد سازمان پزشکی قانونی واقع در خیابان بهشت برگزار شد.

بسیج توان وارد کردن قرآن به متن زندگی مردم را دارد
روز دوشنبه سوم آذرماه نیز مراسم اختتامیه دومین جشنواره قرآنی «الحافظون» با حضور جمعی از مسئولان سپاه تهران برگزار ‌شد. رحیم قربانی در این مراسم گفت: در دومین دوره جشنواره قرآنی الحافظون بیش از 10 هزار شرکت‌کننده حضور داشته‌اند که در نهایت از 116 برگزیده در رشته‌های مختلف تجلیل خواهد شد. همچنین در این مراسم سردار کاظمینی، فرمانده سپاه تهران بزرگ از توان بسیج برای وارد کردن قرآن به زندگی مردم سخن گفت.

برگزاری بیش از ۳۰ محفل قرآنی در مناطق و پایگا‌ه‌های نداجا
همزمان با سالروز نیروی دریایی در روز هفتم آذرماه، بیش از ۳۰ محفل قرآنی از روز چهارم تا ۱۱ آذرماه در سراسر مناطق و پایگاه‌های نداجا برگزار می‌شود. این محافل نورانی در سراسر مناطق و پایگا‌ه‌های نیروی دریایی ارتش از شمالی‌ترین نقاط ساحلی تا سواحل مکران برگزار می‌شود.

وزارت علوم در صدر، دانشگاه علوم و معارف قرآن در انتها
همچنین در این روز رده‌بندی دستگاه‌های حاضر در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور اعلام شد. مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن دانشجویان کشور، دو رده‌بندی از این مسابقات انجام داده‌اند، رده‌بندی ابتدایی مربوط به دستگاه‌های شرکت‌کننده در تمام رشته‌ها و بخش‌ها است و رده‌بندی دیگر نیز مربوط به رتبه‌هایی است که تنها در بخش شفاهی کسب شده است. در هر دو این رده‌بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در صدر جدول است و در انتهای این رده‌بندی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قرار دارد.

مسابقات قرآن سازمان زندان‌ها
مرحله کشوری مسابقات قرآن کارکنان و سربازان وظیفه سازمان‌ زندان‌های کشور در هفته جاری و به مدت سه روز برگزار شد. مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات نیز در روز پنج‌شنبه هفته جاری با حضور همه فعالان قرآنی و مسئولان سازمان‌ زندان‌های کشور با تجلیل از نفرات برتر برگزار شد.

جلسه هماهنگی امور قرآنی ادارات تبلیغات اسلامی
ششمین نشست مدیران کل منتخب استان‌ها به منظور هماهنگی فعالیت‌های قرآنی ادارات‌کل تبلیغات اسلامی استان‌ها روز دوشنبه  سوم آذرماه در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد. در ششمین نشست مدیران کل منتخب استان‌ها مشکلات موجود در حوزه فعالیت‌های قرآنی ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها به منظور انجام هماهنگی‌های بیشتر در این حوزه مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برگزیدگان طرح ملی «نوای قرآن در شب عاشورا» معرفی شدند
در روز سه‌شنبه چهارم آذرماه نیز طی مراسم قرعه‌کشی، اسامی ۱۲ نفر از شرکت‌کنندگان در طرح ملی «نوای قرآن در شب عاشورا» مشخص شد. طرح ملی نوای قرآن در شب عاشورا و احیای قرآنی این شب، به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در ایام عزاداری سالار شهیدان برگزار شد. سه هزار و 100 نفر از هم‌میهنان در شب عاشورای امسال، قرآن کریم را 86 مرتبه ختم کردند. پس از جمع‌آوری اطلاعات شرکت‌کنندگان از بخش‌های ثبت‌ نام تلفنی، اینترنتی و سامانه پیام کوتاه، مراسم قرعه‌کشی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

برگزاری سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن ستاد آجا
سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن ویژه کارکنان پایور و وظیفه ستاد آجا، روز چهارم آذرماه آغاز شد. 170 متسابق در رشته‌های حفظ 5 جزء، 20، 15، 10 و حفظ کل، تفسیر و ترجمه، اذان و قرائت تحقیق و ترتیل با هم به رقابت پرداختند.

قرعه‌کشی آزمون سراسری حفظ قرآن برگزار شد
مراسم قرعه‌کشی برگزیدگان دوازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ قرآن صبح روز سه‌شنبه در معاونت قرآن وزارت ارشاد برگزار شد و طی آن اسامی نفرات برگزیده رشته‌های ۱۶گانه اعلام شد. همچنین در این مراسم مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن‌ و‌ عترت وزارت ارشاد گفت: در این دوره 63 هزار نفر در آزمون ثبت نام کردند که از این تعداد 63 درصد در روز آزمون حضور یافته و 61 درصد از این تعداد قبول شدند که گواهی‌نامه قبول‌شدگان تا روز ۱۵ آذر آماده می‌شود. 

بزرگداشت استاد مولایی

امروز جمعه مراسم بزرگداشت استاد ابراهیم پورفرزیب معروف به مولایی با حضور شاگردان ایشان برگزار شد. این مراسم در مسجد حجت‌ابن‌الحسن عسکری(عج) از ساعت 6 تا 8 صبح آغاز شد و در ادامه حاضران در مراسم راهی بهشت زهرا(س) شدند تا بر سر مزار این استاد برجسته علم قرائت قرآن کریم حاضر شوند.

captcha