اینترنت پاک، زمینه‌ساز تحول علمی و معرفتی در کشور است
کد خبر: 2614063
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸

اینترنت پاک، زمینه‌ساز تحول علمی و معرفتی در کشور است

گروه فضای مجازی: رئیس دانشگاه پیام نور سلطانیه با اشاره به این‌که فضای پالایش‌شده اینترنتی و یا اینترنت پاک، زمینه‌ساز ایجاد تحول علمی و معرفتی خواهد بود، گفت: در این فضای پالایش‌شده، ارتباط مؤثر اساتید و دانشجویان می‌تواند به عنوان یک فرصت در نظر گرفته شود.

سعید سلجوقی، رئیس دانشگاه پیام نور سلطانیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با اشاره به این‌که شبکه‌های اجتماعی را می‌توان از دو جنبه فرصت‌ها و تهدیدهای آنها مورد بررسی قرار داد، گفت: با نگاهی به بطن و ریشه تشکیل این شبکه‌ها که امروز مخاطبان بسیاری نیز در کشورهای مختلف از جمله ایران دارند، می‌توان به این بعد فنی رسید که سرورهای اصلی این شبکه‌ها در درون کشورهای بیگانه قرار گرفته و هیچ تضمینی برای امنیت دیگر کاربران آنها داده نشده است.
وی افزود: همین امر سبب شده است که دغدغه امروز مسئولان کشور، ایجاد امنیت در درون این شبکه‌های اجتماعی باشد، چراکه حق هر کاربری در فضای مجازی است که اطلاعات شخصی وی در فضایی امن و به دور از سوء‌استفاده قرار گیرد.
رئیس دانشگاه پیام نور سلطانیه با تأکید بر این‌که در برهه کنونی نیازمند بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی بر روی سرورهای داخلی کشور هستیم، ابراز کرد: این فرآیند سبب خواهد شد تا نه تنها اطلاعات کاربران ایرانی در فضایی امن و به دور از سوء استفاده بیگانگان ذخیره شود، بلکه اطلاعات و منابع اینترنتی را نیز به شکلی پالایش‌شده در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

پالایش فضای مجازی نیازمند همکاری دانشگاهیان با وزارت ارتباطات است
سلجوقی تصریح کرد: فضای مجازی، دنیایی بدون محدوده است که هر فردی که وارد آن می‌شود، تنها با استفاده از روش‌های بسیار ساده، می‌تواند اطلاعات مختلفی را در چند ثانیه در اختیار گیرد و در این میان پالایش صحیح این فضا سبب خواهد شد تا تمام اقشار جامعه به میزانی که نیاز آن قشر است، از اطلاعات اینترنت بهره ببرند.
وی با اشاره به این‌که فضای پالایش‌شده اینترنتی و یا اینترنت پاک، زمینه‌ساز ایجاد تحول علمی و معرفتی خواهد بود، اظهار کرد: در این فضای پالایش‌شده، ارتباط مؤثر اساتید و دانشجویان می‌تواند به عنوان یک فرصت در نظر گرفته شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بسترسازی ایجاد اینترنتی پالایش‌شده و سرشار از امنیت، بر عهده وزارت ارتباطات است و بخش فنی و طراحی آن نیز از نیازهایی است که می‌تواند با حضور دانشگاهیان کشور تحقق یابد.
رئیس دانشگاه پیام نور سلطانیه با اشاره به این‌که نمی‌توان تکنولوژی را محدود کرد، عنوان کرد: این نرم‌افزارها و فضاهای مجازی هر روز در حال گسترش هستند و نمی‌توان دست به محدود کردن آن زد، بلکه تنها راه پالایش آن، کشف راه‌های بومی‌سازی آنهاست.
سلجوقی در پایان یادآور شد: آگاهی‌بخشی در این زمینه به قشر جوان و نوجوان کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و از همین‌رو نیز این دانشگاه در نظر دارد کرسی آزاد اندیشی «ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی؛ فرصت یا تهدید؟» را عصر امروز برگزار کند.

captcha