خواص انار از نظر امام رضا(ع)/ خواص بی‌نظیر میوه‌ای بهشتی
کد خبر: 2614727
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

خواص انار از نظر امام رضا(ع)/ خواص بی‌نظیر میوه‌ای بهشتی

گروه اندیشه: انار در طب اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و همواره مورد تأکید ائمه(ع) قرار داشته است. خداوند متعال در هر فصلی میوه‌‌ای متناسب با آن فصل را آفرید تا نیازهای جسمی ما انسان‌ها را به بهترین وجه برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، انار ازجمله میوه‌های بهشتی است که در قرآن‌ کریم از آن یاد شده است. در آیه 141 سوره مبارکه انعام آمده است: «و الزیتون و الرّمان مُتَشابِهاً و غَیرَ مُتشابِه؛ زیتون و انار و میوه‌های متشابه یکدیگر و غیر متشابه هستند». خداوند متعال در برای فصلی میوه‌های متناسب با آن فصل را آفرید تا نیازهای جسمی ما انسان‌ها را به بهترین وجه بر طرف کند.

محققان طب قرآنی معتقدند که انار به‌عنوان یک میوه بهشتی از این جهت در فصل پائیز به‌بار می‌نشیند که فصل پائیز فصل خزان درختان و گرفتگی آسمان است و برای جلوگیری از افسردگی و نگرانی دانه‌های انار بسیار مفید بوده و موجب شادابی می‌شوند.

تحقیقات در مورد خواص انار نشان داده است که انار سه برابرچای سبز، آنتی‌اکسیدان دارد. نقش آنتی‌اکسیدان‌ها، حفاظت از بدن در برابر استرس‌ها، آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی، بیماری قلبی و سرطان‌هاست.

انار یکی از میوه‌های خوش‌آب و رنگ فصل پائیز و زمستان است که در مقایسه با سایر میوه‌های این فصل، آنتی‌اکسیدان بیشتری برای افزایش ایمنی، مقاومت و حفاظت از بدن در مقابل بیماری‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها دارد.

انار منبع مهم آنتی‌اکسیدان‌ها، پتاسیم و ویتامین C است

در واقع آب انار یکی از غنی‌ترین منابع پلی‌فنول‌هاست که گروهی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند. نقش آنتی‌اکسیدان‌ها، کند کردن یا جلوگیری از صدمه سلولی است که توسط علل مختلف استرس‌زا حادث می‌شوند، مانند مصرف سیگار و دخانیات، آلودگی هوا، استرس‌های روحی و سموم مختلفی که به صورت روزمره، خواسته و ناخواسته با آن‌ها مواجه هستیم.

انار میوه‌ای خون‌ساز، مقوی قلب، مفرح، دفع‌کننده چربی، رفع کننده سموم اغلب عفونت‌های داخلی و دافع حرارت است.برگ انار در ضعف معده، کمی اشتها، تهوع، ضعف عمومی، تصفیه خون و در رفع میگرن بسیار مفید است.

انار مانع تصلب شرایین و بیماری قلبی، کاهش کلسترول بد(LDL)، باعث کاهش فشارخون بالا و چربی بوده، خون را تصفیه و تقویت‌کننده قلب و کلیه و اشتهاآور است و بهتر است قبل از غذا مصرف شود. انار در دفع اوره و کلسترول، دفع سموم و تعادل مایعات بدن به‌‌ویژه خون نقش مهمی دارد.

انار برای اشخاصی که دچار یبوست هستند، مضر و میوه‌ای سرد است بنابراین اشخاصی که سرد مزاج هستند پس از خوردن آن، مقداری آب جوش با نبات باید بخورند. انار برای کسانی‌که دچار نفخ معده هستند، ضرر دارد. زیاده‌روی در مصرف انار ترش ایجاد زخم معده می‌کند.

آب انار جزو آب‌میوه‌هایی است که خواص آنتی‌اکسیدانی قوی داشته و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی، سکته و حمله قلبی نقش مؤثری دارد.

یک لیوان آب انار حدود 40 درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه شما را تأمین می‌کند و علاوه بر این، منبع خوبی از ویتامین‌های A، E و اسیدفولیک است. مقدار آنتی‌اکسیدان موجود در آب انار حتی 3 برابر چای سبز است.

ازجمله خواص انار سالم رقیق‌کننده خون است و جریان خون را به قلب تقویت می‌کند. از ایجاد پلاک در عروق خونی جلوگیری می‌کند و کلسترول خوب خون را افزایش و کلسترول بد و فشارخون را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار ضد سرطان بوده و احتمال بروز سرطان‌های سینه و پوست را کاهش می‌دهد.

آزمایش‌ها نشان می‌دهند سرعت رشد سلول‌های سرطان پروستات در موش‌ها با مصرف آب انار کاهش می‌یابد و نیز از بروز سرطان ریه جلوگیری می‌کند.

همچنین، مصرف آب انار در دوران بارداری از بروز آسیب‌های بعدی مغزی در جنین پیشگیری می‌کند. این ماده به عنوان یک قابض عمل کرده و از بروز برخی عفونت‌ها جلوگیری یا آن‌ها را درمان می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که اگر روزی سه چهارم لیوان آب انار بنوشید و این کار را مدت 3 ماه انجام دهید، مقدار اکسیژن بیشتری به قلب می‌رود و باعث سلامتی قلب می‌شود .

از سوی دیگر آب انار مانند یک بازدارنده عمل می‌کند که آنزیم‌های مسئول تخریب و نابودی غضروف‌ها را از کار می‌اندازد و به این ترتیب از التهاب مفاصل جلوگیری می‌کند.

آب انار از ایجاد آلزایمر پیشگیری و نیز روند بیماری را کندتر می‌کند و مصرف این نوشیدنی از ایجاد پلاک‌های دندانی جلوگیری می‌کند. از جمله خواص انار می‌توان به ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی بودن آن اشاره کرد.

انار در روایات

درکتاب امالی طوسی ، جلد1 ، ص 272 از  امام علی(ع) نقل شده که فرمود: «به کودکان خود انار بخورانید که به سرعت زبان را باز می‌نماید» و نیز فرمود: «انار را با پیه آن بخورید که معده را دباغی می‌کند. در هر دانه‌ای از انار، موقعی که در معده مستقر گردید ، حیات قلب و روشنگر نفس و برنده وسواس، نیز شیطان را چهل روز مریض و ضعیف می‌نماید».

درکتاب بحارالانوار ، جلد 66 از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود: «هر کس انار بخورد، پس جان او تا صبح در امان است». به نقل از عیون اخبار ، ج 2 ، ص 43-35 ، صحیفه الرضا ، ص 34 ، مکارم الاخلاق ، ص 195، امام صادق (ع) فرمود« چهار چیز است که طبیعت را به حالت اعتدال درمی‌آورد: انار سورانی، خرمای پخته، بنفسج و کاسنی) و ایشان هر شب جمعه انار می‌خورد.(محاسن، ج 2، ص 540)

خواص انار از نظر امام رضا(ع)

خوردن انار جدای از فواید تغذیه‌ای از جنبه‌های دارویی و اثرات درمانی نیز قابل توجه است. انار برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله تصلب شرائین، سرطان و همچنین، کمک به طول عمر و کند کردن واکنش‌های پیر شدن سلول‌ها تأثیرات فراوانی دارد.

انار در طب اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و همواره مورد تأکید ائمه(ع) قرار داشته است. امام رضا(ع) نیز همانند اجداد بزرگوار خویش همیشه بر خوردن انار تاکید می‌کردند. در این مورد در حدیثی فرمودند: «انار شیرین و ترش بِمک، چراکه انسان را نیرو می‌دهد و خون را زنده می‌‌کند».

انار یکی از میوه‌های خوش آب و رنگ فصل پائیز و زمستان است که در مقایسه با سایر میوه‌های این فصل، آنتی‌اکسیدان بیشتری برای افزایش ایمنی، مقاومت و حفاظت از بدن در مقابل بیماری‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها دارد.

درمان‌گران مکاتب طب سنتی در جهان از خواص دارویی این میوه و دانه‌های آن برای درمان بیماری‌های مختلفی از قبیل بیماری‌های قلبی، عفونی، دندان درد و گوش درد استفاده می‌کنند.

انار خون را صاف می‌کند، گشاینده  رگ‌های بدن و ملیّن شکم و تقویت کننده  کبد است. انار برای یرقان، خفقان قلب و سرفه  حاد، سودمند است. صدا را صاف و صورت را با طراوت می‌کند. بدن را سیراب و کرم‌های معده را می‌کشد.

امام رضا(ع) به نقل از پدران بزرگوارشان به نقل از پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «انار بخورید، هر دانه‌ای از انار که در معده قرار می‌گیرد، موجب نورانیت دل و لالی یا دوری برای چهل روز شیطان می‌شود». (عیون اخبارالرضا (ع)، جلد2 )

انار یک تصفیه‌ کننده خون بوده و برای کبد بسیار مناسب است. به این دلیل از قدیم خوردن این میوه برای شفافیت پوست توصیه می‌شده است. درکتاب عیون‌الاخبارالرضا(ع) نقل شده که حضرت علی‌این‌موسی‌الرضا(ع) فرمود: «انار بخورید تا دهان‌تان پاکیزه و خوش‌بو شود» مطابق نظر کارشناسان خوردن انار مانع تشکیل پلاک‌های دندانی و بروز پوسیدگی دندان می‌شود.

همچنین، امام رضا(ع) به نقل از پدران خویش به نقل از امام سجاد(ع) می‌‌فرماید: «هرگاه رسول خدا(ص) یک انار تناول می‌فرمود با کسی شریک نمی‌شد و می‌فرمود در هر اناری یک دانه از دانه‌های بهشتی است. (المحاسن: 2 / 540 ح 827، عیون أخبار الرضا: 1 /47 ح 151، الدعوات: 157 ح 429)

در پزشکی نوین خوردن انار برای کمک به رشد جنین و سلامت فرزند توصیه شده است . در همین زمینه امام رضا(ع) انار را میوه‌ای  برای آوردن فرزندانی سالم توصیه می‌کند و می‌‍فرماید: «انار فرزند را زیبا می‌گرداند». (محاسن، ج 2 ، ص 546)

از دیگر خواص انار خاصیت ضد عفونی کننده آن است. از نظر طب سنتی میوه انار سرد، تر و قابض است. آب انار سرد و تر و پوست انار سرد و خشک و بسیار قابض می‌باشد. کلیه قسمت‌های درخت انار قابض است اما پوست ریشه درخت انار از بقیه قسمت‌های این درخت قابض‌تر است .

برای مصارف دارویی از گل، برگ، پوست درخت، پوست ریشه و دانه انار استفاده می‌شود. عصاره پوست درخت انار ضد کرم، ضد worm Tape، و ضد Hymenolepidasis است و اثر کرم کشی آن مربوط به وجود آلکالوئید ایزوپله تیدرین است.

در کتاب کافی، ج 6، ص 355 از امام رضا(ع) نقل شده که فرمود: «دود درخت انار حشرات را دور می‌گرداند و آن‌ها را از بین می‌برد».

captcha