اربعین؛ مرز رسیدن به کمال مطلق الهی/ قرائت زیارت اربعین از نشانه‌های مؤمن است
کد خبر: 2617445
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
امام جمعه ساوه اظهار کرد:

اربعین؛ مرز رسیدن به کمال مطلق الهی/ قرائت زیارت اربعین از نشانه‌های مؤمن است

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام تقوی، اربعین را مرز رسیدن به کمال مطلق الهی دانست و افزود: در حدیثی از امام حسن عسکری(ع) قرائت زیارت اربعین به‌عنوان یکی از نشانه‌های مومن برشمرده شده است.

حجت‌الاسلام سیدحسین تقوی، امام جمعه ساوه در گفت‌وگو با  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، اربعین حسینی را فرصت احیا و زنده نگه داشتن یاد شهدا و فلسفه ایثار و شهادت دانست و گفت: گرامیداشت اربعین سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و سایر شهدای کربلا در میان شیعیان از ارزش و اهمیت بسیار زیادی برخوردارست و این نشان از عشق و ارادت خالصانه مردم به خاندان اهل‌بیت(ع) و ماهیت پیام قیام عاشورا دارد.

وی، اربعین را مرز رسیدن به کمال مطلق الهی دانست و بیان کرد: از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران اهمیت و ارزش اربعین بخاطر این است که در چنین روزی یعنی اربعین سال 61 هجری پس از اینکه پیام خون امام حسین(ع) توسط حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) به شام رسید جهان اسلام و عالم تشیع با ارسال این پیام متحول شد و پس از چهل روز اسرای شام پیروزمندانه بازگشتند و سر امام حسین(ع) به بدن مبارک ایشان بازگردانده و در کنار پیکر مطهر حضرت دفن شد.

امام جمعه ساوه، اظهار کرد: حادثه اسارت حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) زمینه‌ساز انتقال پیام قیام امام حسین(ع) شد؛ چراکه اگر زینب(س) و رشادت‌های ایشان نبود نامی از کربلا باقی نمی‌ماند و در واقع زمانی حضرت زینب(س) و رقیه(س) اسیران شام بودند؛ اما امروز به‌واسطه شجاعت در انتقال پیام واقعه عاشوا و افشاگری ظلم و ستم یزیدیان زمانه به نام امیران شام لقب گرفته‌اند و این قدرت و عظمت سفیران کربلا و اهل‌بیت را می‌رساند.

فواید قرائت زیارت اربعین

حجت‌الاسلام تقوی در ادامه با اشاره به برخی فواید قرائت زیارت اربعین، افزود: در حدیثی از امام حسن عسکری(ع) قرائت زیارت اربعین به عنوان یکی از نشانه‌های مومن برشمرده شده است.

وی در ادامه، خواندن 51 رکعت نماز واجب و مستحبی در شب و روز اربعین، کردن انگشتر بر دست راست، پیشانی بر خاک گذاشتن و بلند گفتن ذکر بسم الله الرحمن الرحیم از دیگر اعمال اربعین عنوان کرد و گفت: درواقع در حدیث امام عسگری(ع) نشان‌های مومن در این پنج عمل نهفته شده است.

امام جمعه ساوه، ادامه داد: در فرازهایی از زیارت اربعین آمده است «اَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَ قَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَ باعَ حَظَّهُ بِالاَْرْذَلِ الاَْدْنى...» و در واقع این فراز از زیارت خلاصه نهضت امام حسین(ع) است چراکه می‌فرماید؛ امام حسین(ع) در دعوت مردم جاى عذر و بهانه‌اى براى کسى نگذاشت و بی‌دریغ خیرخواهى کرد و جان خود را در راه خدا داد تا بندگان خدا را از خواب غفلت بیدار کرده و از جهل و نادانی نجات و از سرگردانی برهاند.

چرا زیارت‌های منتصب به امام حسین(ع) بیشتر مورد سفارش قرار گرفته است

وی در پاسخ به این سوال که چرا زیارت‌های منتصب به امام حسین(ع) بیشتر از دیگر زیارت‌ها مورد توجه و سفارش قرار گرفته است؟، اظهار کرد: حادثه کربلا و اهدای خون امام حسین(ع) در راه خدا باعث شد که در رگ‌های شیعیان تحولی عمیق ایجاد شود و جامعه را بر علیه ظلم به قیام به قیام واداشته و از ترس بیمه کرده و اظهار خشم علیه ظلم و ظالم داشته باشند و در واقع قرائت زیارت‌های منتصب به امام حسین(ع) بستن عهد و پیمان با حضرت و سایر اهل‌بیت(ع) در پاسداری از خون شهدای کربلاست.  

حجت‌الاسلام تقوی با تأکید بر لزوم استفاده از فرصت اربعین در راستای تبیین فلسفه قیام عاشورا و ترویج فرهنگ حسینی، گفت: اربعین حسینی فرصت دوباره وصال با سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و خاندان اهل‌بیت(ع) است و امروز ما باید در راستای ادامه راه ایشان پاسدار خون شهدای کربلا و اسلام باشیم و پیام خونشان را که همان دفاع از اسلام و قرآن است به جهانیان منتقل کرده و حفاظت و صیانت کنیم.

امام جمعه ساوه در پایان، اظهار کرد: حرکت‌های عظیم مردم در پیمودن راه امام حسین(ع) در اربعین که سال به سال موج بیشتری می‌گیرد نشان دهنده ارادت خالصانه مردم به اهل‌بیت(ع) و فرهنگ اهل‌بیت(ع) است و قطعاً این حضور همیشگی در صحنه جامعه را در مقابل توطئه دشمنان و فرهنگ غرب بیمه می‌کند.

captcha