اقامه نماز به معنای هم‌سخن‌ شدن با رب‌العالمین است
کد خبر: 2617483
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
حجت‌الاسلام احمد احسانی:

اقامه نماز به معنای هم‌سخن‌ شدن با رب‌العالمین است

کانون خبرنگاران نبأ/ محمود لطفیان: مدیر ستاد اقامه نماز استان قم با بیان اینکه اقامه نماز به معنای هم‌سخن‌ شدن با رب‌العالمین است، گفت: از راهکارهای کمال‌بخشی به نماز، اقامه آن در اول وقت است.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احسانی، مدیر ستاد اقامه نماز استان قم در کارگروه نماز و تعالی فرهنگی در ستاد اقامه نماز استان قم که با حضور اعضا در راستای برگزاری بیست و سومین اجلاس سراسری نماز در دی‌ماه سال جاری در استان خوزستان، برگزار شد، با تفسیر آیه 56 سوره مبارکه ذاریات گفت: نماز، رکن دین است و محوریت نماز در زندگی انسان غیرقابل انکار است. قرآن این اساس‌نامه زندگی بشر، هدف خلقت انسان را عبادت و بندگی می‌داند. عبادت و عبودیت اساس تمامی اعمال، اهداف و برنامه‌های زندگی انسان است.

وی با بیان اینکه یک ششم از آیات قرآن به نماز و مسائل مرتبط با آن پرداخته است، افزود: اقامه نماز به معنای هم‌سخن‌ شدن با رب‌العالمین است. از راهکارهای کمال‌بخشی به نماز، اقامه آن در اول وقت است. نمازگزار پس از ادای نماز به دعا، ذکر تلاوت قرآن، تفکر درعظمت خداوند و گریه از ترس یا اشتیاق به او می‌پردازد. . نماز جماعت یکی از کامل‌ترین شکل‌های نماز است.

احسانی اظهار کرد: مراد از اخلاص و نیت غربت نزدیکی به خدا در قلب و جان است که با یقین همراه باشد. نیت، روح عمل است و عمل با آن زنده می‌شود. از مراتب اخلاص تصفیه عمل است که به جای رضای مخلوق به سمت جلب رضایت خالق می‌رود. مشرک در عبادت مشکلش این است که جنس خود را ارزان می‌فروشد یا به ارزش آن ناآگاه است؛ مشتری را نمی‌شناسد یا نرخ و قیمت را نمی‌دانند در حالی‌ که مشتری عمل‌های نیک انسان، خداست که هم اعمال اندک را می‌خرد، هم گران‌تر می‌خرد، هم بدی را می‌پوشاند و رسوا نمی‌کند.

مدیر ستاد اقامه نماز استان قم با یاد علمای بزرگ اخلاق همچون امام‌ خمینی(ره)، مرحوم فیض کاشانی، شاه‌آبادی، علامه نراقی، ملکی تبریزی افزود: وقتی زبان جسم، ذکر خدا را تکرار می‌کند به مرور زبان قلب هم باز می‌شود و قلب و زبان در هم تأثیر می‌گذارد و وقتی دل با زبان هماهنگ شد عبادت مورد توجه و قبول خدا واقع می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدعبدالله هاشمی، مشاور امور روحانیت استاندار قم در این کارگروه گفت: یاران حضرت مهدی(عج) رعایت امر و نهی خدا را بر هر چیزی از دنیای خود و دیگران مقدم می‌شمارند؛ اولیای خداوند نماز را امانت بزرگ خدا می‌دانستند که وقتی زمان ادای آن می‌رسد باید آن را کامل و شایسته تقدیم خداوند کرد؛ دلی که ترس از عظمت سلطان بزرگی چون خدا دارد به راحتی این سو و آن سو نمی‌رود و سرشار از امیدواری به رحمت بی‌کران او می‌شود.

وی بیان کرد: نماز فرصتی است برای اینکه همه گرفتاری‌اش به دست خداوند برطرف می‌شود و همه امیدهایش به عنایت او محقق می‌شود. پس به غیر او نمی اندیشد، دل به غیر او نمی‌بندد و این همان معنای حضور قلبی است که به دنبال او می‌گردیم.

هاشمی بیان کرد: شهدا در نماز مثل مقصر در برابر استاد مهربان و دلسوز از تقصیرهای خود شرمندگی می‌کردند و این شرمساری از تقصیرها و گناهان در برابر خداوند به انسان این اجازه را نمی‌دهد به راحتی در خیالات خود سیر کند. حضور قلب مانند کسب یک مهارت نیاز به تلاش دارد و توقع به حصول دفعی و ناگهانی آن در هر شرایطی دور از واقعیت است. حضور قلب یعنی هنگام نماز، قلب فقط نزد نماز باشد نه مشغول به امر دیگری که او را از نماز غافل کند. نمازگزار بودن تنها به خواندن نماز نیست.

مشاور امور روحانیت استاندار قم گفت: بر اساس آیه 23 سوره مبارکه معراج، نماز سرمایه خود انسان‌هاست و نیاز به محافظت دارد و اثر کامل عبادت با مداومت بر نماز به دست می‌آید.

وی با اشاره به مداومت امام‌ خمینی(ره) به نماز شب، افزود: امام خمینی(ره) از دیرشدن وقت نماز می‌ترسید ما از صدای شکستن شیشه! مداومت بر نماز  یعنی جاری کردن همه آثار نماز در تمام عرصه‌های زندگی همچون در رفتار، معاملات، گفت‌و‌گو و ارتباط با دیگران در منزل و اداره و سیاست است؛ حفاظت دوسویه و طرفینی است. اگر ما توجه به نماز داشته باشیم نماز ما را در مسیر بندگی نگاه می‌دارد، خودیت و منیت را از آدمی می‌گیرد و دل‌ها را به خدا می‌سپارد. نماز اول وقت، واقعیتی زنده و جاودانه دارد، به صورت حقیقتی جلوه می‌کند و برای مصلی، دعایی مستجاب دارد.

هاشمی بیان کرد: نتیجه پایداری بر نماز دوری از حرام‌خواری و توجه به دستگیری و استمداد محرومان است. ارتباط مطلوب نمازگزار با خلق و خالق مهمترین محور رفتاری نمازگزار است. نمازگزار واقعی امین است و به عهد و پیمان خود اعم از الهی یا مردمی استوار است و آن را محترم می‌شمارد و آن‌چه را متعهد شده مراعات می‌کند، تمام توجه خود را مبذول و متمرکز و مراقبت از امانت می‌کند.

captcha