تدوین شاخص‌های نظارت بر دستگاه‌های قرآنی/ پایش‌های دوگانه
کد خبر: 2618803
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹
انجم‌شعاع:

تدوین شاخص‌های نظارت بر دستگاه‌های قرآنی/ پایش‌های دوگانه

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای پایش دستگاه‌های قرآنی، تدوین شاخص‌های ارزیابی است، گفت: از سال آینده، پایش‌ها به صورت راهبردی و فرآیندی صورت می‌گیرد.

محمدانجم شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه پایش از نهادها و مراکز قرآنی، براساس برنامه از قبل تعیین شده در حال انجام است، گفت: در روزهای گذشته، پایش‌ها بیشتر از استان‌ها بوده است، در هفته جاری استان‌های قزوین و مازندران در برنامه بود که پایش آنها صورت گرفت.

توقف پایش از برخی دستگاه‌ها به دلیل حضور در پیاده‌روی اربعین
وی افزود: در ایام اربعین در دو دستگاه به دلیل استقبال اصحاب قرآنی از حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین، توقف و تغییر زمانی در پایش برخی دستگاه‌ها از جمله جامعةالمصطفی(ص) العالمیه به وجود آمد که امیدواریم در هفته‌های آینده انجام گیرد. پایش بدون تغییر در زمان‌بندی خود به پایان خواهد رسید.

تأکید بر پایان پایش قبل از دهه فجر
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه قبل از ورود به دهه مبارکه فجر، کار پایش نیز به اتمام خواهد رسید، تصریح کرد: امیدواریم براساس مصوبه‌ای که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت گرفته است بتوانیم در دهه مبارک فجر، دستگاه‌هایی که در موضوعات خاص موفق بوده‌اند، معرفی کنیم و تجربیات آنها را در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار دهیم. همچنین امیدواریم در مراسم باشکوهی استان‌هایی که موفق‌تر عمل کرده‌اند و کارهای ماندگاری انجام داده‌اند و نیز دستگاه‌های قرآنی و مجموعه‌هایی که در راستای اهداف منشور، گام‌های مهمی را برداشته‌اند، معرفی کنیم.

11 دستگاه و 13 استان در صف پایش
انجم‌شعاع در ادامه در مورد دستگاه‌هایی که پایش آنها باقی‌مانده است، اظهار کرد: از دستگاه‌های اصلی به غیر از سیمای قرآن که در هفته آینده پایش از آن نیز به عمل خواهد آمد، دستگاه‌هایی خواهد ماند که وظایف کمتری در این حیطه دارند. درمجموع 11 مرکز و دستگاه و 13 استان در نوبت پایش قرار دارند که تا مدت زمان باقی‌مانده تا دهه مبارکه فجر مورد پایش قرار خواهند گرفت.
وی خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای پایش در سال 1393 و برابر وظایفی که شورا نیز برای پیش، متصور شده است، این است که تا پایان سال بتوانیم شاخص‌های ارزیابی و نظارت را چه در بعد نظارت راهبردی و چه در بُعد نظارت فرآیندی تدوین کنیم.

تقسیم وظایف نظارتی بین دبیرخانه و کمیسیون‌ها
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی یکی دیگر از دستاوردهای پایش را تقسیم وظایف نظارتی بین دبیرخانه شورا و کمیسیون‌های این شورا عنوان کرد و گفت: این امر به طور قطعی در جلسه دبیران کمیسیون‌ها به تصویب رسید که براساس آن نظارت بر بودجه واگذار شده در سال 1393 برعهده کمیسیون‌ها خواهد بود و دبیرخانه نیز نظارت خود در این زمینه بر کمیسیون‌ها انجام خواهد داد.
انجم‌شعاع عنوان کرد: قبلاً این تقسیم وظیفه انجام نشده بود و تمام فرایند نظارت و ارزیابی توسط دبیرخانه انجام می‌شد و همانطور که گفته شد یکی از دستاوردهای پایش همین امر، تقسیم وظایف است که در آخرین جلسه کمیته نظارت بر بودجه که شب گذشته برگزار شد نهایی شد.

دستگاه‌ها منتظر پایش فرایندی و راهبردی باشند
وی بیان کرد: بر این اساس بودجه سال 1393 و سال آینده دو پایش خواهد داشت که یکی از آنها پایش راهبردی است که در دبیرخانه انجام می‌شود و پایش دیگر فرایندی است که عمدتاً برعهده کمیسیون‌های شورا است.

نشست خبری بیان جزئیات بودجه برگزار می‌شود
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد بحث بودجه نیز یادآور شد: در این زمینه و به زودی طی یک نشست خبری جزئیات اعلام خواهد شد. آنچه که در این زمینه قابل طرح است این است که برابر فرایندی که اعضای شورا تصویب کرده بودند، کمیسیون‌ها باید با دستگاه‌ها تعامل برقرار کنند تا توزیع اولیه در کمیسیون‌ها و توزیع نهایی در کمیسیون مرکزی انجام شود، این کارها صورت گرفته است و نتایج آن توسط دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به زودی اعلام خواهد شد.
انجم‌شعاع در مورد سند طرح ملی حفظ قرآن کریم، گفت: بعد از اینکه کلیات این سند در جلسات اولیه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن به تصویب رسید مقرر شد تا کارگروهی شامل خبرگان این حوزه با مدیریت معاونت برنامه‌ریزی و مطالعات راهبردی تشکیل شود، دو هفته قبل، نتایج اولیه مشخص شد، بخش اول سند در آخرین نشست مجمع مورد تصویب اولیه قرار گرفت و مقرر شد تا ستاد راهبری طرح ملی حفظ، کار را پیگیری کند و شب گذشته هفتمین جلسه طرح ملی حفظ با حضور اساتید و دستگاه‌های متولی حفظ در کشور برگزار و سند مورد مطالعه، بازخوانی و بررسی قرار گرفت و کلیات آن تصویب شد. مقرر شد تا پایان هفته جاری نظرات ستاد هم جمع‌بندی شود تا بتوانیم در هفته آینده مجمع فوق‌العاده تشکیل دهیم تا طرح برای تصویب در جلسه اصلی که حدود سه هفته آینده برگزار می‌شود، آماده شود.

captcha