مراسم سالروز رحلت پیامبر(ص)، شهادت امام حسن و امام رضا(علیهما السلام)
کد خبر: 2625222
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور برگزار کردند؛

مراسم سالروز رحلت پیامبر(ص)، شهادت امام حسن و امام رضا(علیهما السلام)

شعب خارجی: نمایندگی‌های فرهنگی کشورمان در خارج از کشور به مناسبت سالروز رحلت حضرت محمد مصطفی (ص)، شهادت امام حسن مجتبی و شهادت امام رضا (علیهما السلام)، مراسم عزاداری و سوگواری برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مراسم در کشورهای ذیل برگزار شد:
هند(دهلی نو)
با فرا رسیدن دهه آخر ماه صفر مراسم سوگواری پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و فرزندان گرامیش حضرت امام حسن مجتبی(ع) و حضرت امام رضا(ع) در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو به مدت پنج شب برگزار شد.
این مراسم با حضور آیت‌الله نعیم‌آبادی، عضو مجلس خبرگان و امام جمعه بندر عباس، نماینده ولی فقیه در هندوستان، مسئولان نهادهای ایرانی، دانشجویان و خانواده‌های ایرانی از ساعت 8 شب با قرائت زیارت و ادعیه وارده آغاز شد و در ادامه حضرت آیت‌الله نعیم‌آبادی (مبلغ اعزامی) سخنرانی کرد.
وی با اشاره به برداشت‌های نادرستی که از مفاهیم اسلامی در جامعه رایج است، گفت: این برداشت‌ها را باید با الهام از کلام اهل بیت(ع) اصلاح نکرد تا بتوانیم در مسیر صحیح حرکت کنیم و مشکلات جامعه خود را حل کنیم اگر گفته شود چرا جامعه ما در مسائل مختلف دچار مشکل است این اشکال به ما بر می‌گردد نه به دین.
نماینده مجلس خبرگان با اشاره به واژه‌های انتظار فرج، شکر و احسان با استناد به آیات قرآن و روایات برداشت‌ها و تعاریف صحیح این آیات را تبیین کرد و گفت: اگر جامعه‌ای شکر عملی داشته باشد به جایگاه رفیع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در جهان خواهد رسید.
وی با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی گفت: جامعه باید از اسراف و تبذیر پرهیز کند تا بتواند به تعالی و رشد نائل شود.
آیت‌الله نعیم‌آبادی به جوانان توصیه کرد که خوب و نیکو درس بخوانند و از عمر ارزشمند خود کمال بهره‌برداری را داشته باشند.
بنابر این گزارش، سخنرانی آیت‌الله نعیم‌آبادی مورد استقبال جوانان و خانواده‌های مقیم دهلی قرار گرفت.
بنگلادش
این مراسم با حضورخسروآبادی، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در بنگلادش، حجت‌الاسلام و‌المسلمین یونس علی غازی، یکی از طلاب برجسته حوزه علمیه قم و استاد جامعة المصطفی(ص) العالمیه و بیش از 160 نفر از اساتید، اندیشمندان، دانشجویان و زنان و مردان عاشق اهل بیت(ع) درفضایی روحانی و معنوی در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در «داکا» برگزار شد.
برنامه با تلاوت قرآن مجید آغاز شد و سپس سرپرست رایزنی فرهنگی ضمن خوش آمد‌گویی و قدردانی از مهمانان به خاطر حضورشان در این محفل سوگواری،  این ایام غم و اندوه را تسلیت گفت و مختصری در خصوص رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و این که حضرت با مرگ طبیعی دنیا را وداع گفتند و یا اینکه به شهادت رسیده‌اند با استناد به احادیث و روایات معتبر سخن گفت.
 وی همچنین شیوه طراحی و اجرای قتل امام حسن(ع) توسط معاویه و جعده، همسر آن حضرت و شخصیت والای امام رضا(ع) و نحوه شهادت ایشان را تبیین کرد.
حجت‌الاسلام یونس علی غازی نیز در ادامه مراسم در خصوص سه مصیبت ارتحال جانسوز پیامبر اعظم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و نیز شهادت غریبانه امام رضا(ع) به سخنرانی پرداخت.
بعد از آن جوانان و علاقمندان به اهل بیت به نوحه‌خوانی و سینه‌زنی پرداختند و با همراهی مهمانان سالروز جانگداز 28 صفر و مصائب آن را  با دلی شکسته و اندوهگین گرامی داشتند.
همچنین مراسم دیگری به همین مناسبت در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش با حضور سیف‌زاده، کاردار سفارت، علیرضایی، رئیس نمایندگی جامعه المصطفی در داکا، خسرو آبادی، سرپرست رایزنی فرهنگی، همکاران سفارت، خانواده‌های آنان و تنی چند از ایرانیان مقیم داکا برگزار شد.
قرقیزستان
این مراسم در قرقیزستان با حضور عاشقان و شیفتگان پیامبر اکرم(ص)، شیعیان آذری قرقیزستان، ایرانیان مقیم و کارکنان نهادهای ایرانی در مسجد امام علی (ع) شهر «بیشکک» برگزار شد.
در این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد، حجت‌الاسلام و‌المسلمین ایمانی، امام جماعت مسجد امام علی(ع)  ضمن تسلیت رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن محتبی(ع) طی سخنانی با اشاره به آیه 21 سوره احزاب: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ: قطعا براى شما در (اقتدا به) رسول خدا سرمشقى نیکوست» گفت خداوند پیامبر (ص) را برای بشریت الگو قرار داد، آن هم نه فقط در نماز و آئین‌های دینی؛ بلکه در تمام شئونات زندگی.
وی افزود: پیامبر(ص) در حکومت‌داری، همسرداری، رفتار با همسایه و حتی در چگونه برخورد کردن با دشمن اسوه است.
 امام جماعت مسجد امام علی(ع) افزود: پیامبر(ص) در طول حیات خود متحمل رنج فراوان شد؛ چنانکه ایشان فرمودند هیچ پیامبری مانند من سختی نکشید.
حجت الاسلام ایمانی در فراز دیگری از سخنان خود گفت: حضرت نوح  قومش را نفرین کرد؛ اما پیامبر با وحود آن همه اذیت‌ها نه تنها قومش را نفرین نکرد؛ بلکه از خداوند برای آنها طلب مفغرت کرد این است که می‌گویند پیامبر اسلام، پیامبر رحمت و مهربانی است.
امام جماعت مسحد امام علی‌(ع) قرقیزستان در ادامه به ذکر فضائل امام حسن محتبی(ع) پرداخت و این مراسم با مداحی و سینه‌زنی محبان رسول گرامی اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت ادامه یافت.
 تایلند
 مراسم روحانی و معنوی سوگواری و عزاداری به مناسبت دهه آخر صفر در حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی کشورمان با حضور کمالیان، سفیر و نجاریان، رایزن فرهنگی کشورمان، حجت‌الاسلام کریمی نماینده جامعه المصطفی(ص) در تایلند، کارکنان و خانواده‌های سفارت و مدرسه ایرانی و جمعی از ایرانیان مقیم به همراه خانواده‌هایشان برگزار شد.
در این مراسم پس از قرائت زیارت حضرت رسول(ص) و امام حسن(ع) و دعای توسل، حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی سخنرانی کرد و در پایان مرثیه سرائی و نوحه خوانی  برگزارشد .
به همین مناسبت در اکثر مساجد و حسینیه‌های شیعیان تایلند، مراسم و مجالس سوگواری و عزاداری و مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی معنوی و باشکوهی با حضور جمع زیادی از شیفتگان مکتب نورانی اهل بیت و محبان آستان ولایت و امامت برگزار شد.
ژاپن
آیین عزاداری با شکوهی به همین مناسبت در شامگاه روز شنبه، 29 آذر، با حضور ایرانیان مقیم، دانشجویان ایرانی، دیپلمات‌های مقیم و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که در ژاپن بسر می‌برند در محل اقامتگاه سفیر کشورمان در توکیو برگزار شد.
این مراسم با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا آغاز و سپس دعای توسل قرائت شد. سخنرانان در این مراسم درباره سیره و اخلاق نبوی از دیدگاه قرآن مجید، شخصیت امام حسن مجتبی و امام رضا(علیهما السلام) به تفصیل سخن گفتند و ذکر مصیبت، مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی، دعا و نیایش از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
افغانستان(کابل)
به همین مناسبت مراسمی با حضور جمعی از بانوان منطقه دشت برچی از سوی دارالقرآن حضرت محمد مصطفی(ص) در کابل برگزار شد.
این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد، سپس سخنرانان درباره زندگانی حضرت محمد (ص) و فرزندان ایشان سخنرانی کردند.
مراسم با روضه‌خوانی و  دعا به پایان رسید.
ترکیه (ارزروم)
مراسم رحلت جانگداز پیامبر اعظم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در ارزروم برگزار شد
به همت وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم مراسم رحلت حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت دومین اختر آسمان امامت و ولایت حضرت امام حسن مجتبی (ع) با حضور ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
در این مراسم پس تلاوتی چند از کلام الله مجید شرکت کنندگان به سوگواری، مرثیه و نوحه خوانی در بیان فضایل نبی اکرم صلوات و سلم و کریم اهل بیت حضرت امام حسن (ع) پرداختند.
غنا
مراسم عزاداری ارتحال پیامبر گرامی اسلام و شهادت امام حسن مجتبی در رزیدانس سفارت ایران و در محل رایزنی فرهنگی به مدت دو شب با حضور سفیر و همه ایرانیان مقیم غنا برگزار شد.
در مراسم سفارت رضا بخشایش، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن اشاره به مباحث نبوت عامه و خاصه در علم کلام، بحث تفسیری مراتب توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید افعالی و توحید عملی را به تفصیل بیان کرد.
در مراسم رایزنی نیز پس از قرائت دعای توسل توسط یکی از علاقمندان، رایزن فرهنگی در ابتدا در باره مهم‌ترین ویژگی نبوت رسول گرامی اسلام یعنی جهانی‌بودن و خاتمیت سخن گفت.
 وی با اشاره به مسائل منجر به صلح امام حسن (ع) توضیح داد که چگونه معاویه برای تبدیل‌کردن خلافت رسول خدا به سلطنت موروثی در خاندان خود برای برداشتن مهم‌ترین مانع یعنی امام(ع)، دست به توطئه زده و با همکاری جعده دختر اشعث بن قیس آن امام را به شهادت رساند.
اتیوپی
حسینیه شیعیان هندی و پاکستانی‌های مقیم «آدیس آبابا» در اتیوپی نیز میزبان عزاداران بود و این مراسم با حضور رایزن فرهنگی و شیعیان تاجر ایرانی، هندی، پاکستانی، لبنانی و سوری وبا حضور باشکوه و گسترده مسلمانان شافعی‌مذهب محب اهل بیت(ع) برگزار شد و با سخنرانی‌، نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرائی به زبان انگلیسی و اردو و سینه‌زنی همراه بود. 
در پایان مراسم زیارت حضرت رسول اکرم و زیارت امام حسن مجتبی به زبان عربی قرائت شد.
همچنین مراسم دیگری در منطقه «سین تافه» آدیس آبابا با حضور رایزن فرهنگی و شیعیان تاجر ایرانی، هندی، پاکستانی، لبنانی و سوری و با حضور گسترده مسلمانان شافعی مذهب محب اهل البیت(ع) برگزار شد.
مراسم مذکور با سخنرانی، نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرائی به زبان انگلیسی و اردو و سینه‌زنی همراه بود و در پایان مراسم زیارت حضرت رسول اکرم (ص) و زیارت امام حسن مجتبی(ع) به زبان عربی قرائت شد.
پاکستان(کویته)
مراسم رحلت جانسوز حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) به همت خانه فرهنگ کویته با حضور یحیوی، سرکنسول و کلیه مأمورین اعزامی به همراه خانواده‌هایشان در محل سرکنسولکری به شکل با شکوهی برگزار شد.
این مراسم که در شب 28 صفربرگزار شد، با قرائت قرآن توسط حسینی، مسئول خانه فرهنگ آغاز و سپس وی زیارت عاشورا قرائت کرد.
روضه‌خوانی، مرثیه‌خوانی و سینه‌زنی از دیگر برنامه‌های مراسم بود.

captcha