راه‌اندازی رشته دکتری قرائات تطبیقی در جامعه المصطفی(ص)
کد خبر: 2625358
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

راه‌اندازی رشته دکتری قرائات تطبیقی در جامعه المصطفی(ص)

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر گروه علوم و فنون قرائات مدرسه عالی قرآن و حدیث مجتمع امام خمینی(ره) از تصویب رشته قرائات تطبیقی در مقطع دکتری خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: این رشته در شورای آموزشی جامعه المصطفی(ص) مصوب شده و باید به تایید وزارت علوم برسد و در صورت تصویب از بهمن ماه طلاب علاقه‌مند پذیرش خواهند شد.

راه‌اندازی رشته از بهمن ماه

وی با بیان اینکه رشته قرائت در مقطع ارشد مدرسه چندسالی است که در حال اجراست، ادامه داد: در مقطع دکتری برای اولین بار در کشور است که رشته قرائات تطبیقی راه‌اندازی می‌شود و با تجربیاتی که از برگزاری این رشته به دست خواهد آمد مراکز آموزشی دیگر نیز می‌توانند نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

شهیدی‌پور تصریح کرد: این رشته 38 واحد دارد که 18 واحد آن پایان‌نامه، 2 واحد سمینار علمی و مابقی نیز دروس فوق برنامه است.

وی اظهار کرد: این رشته ویژه طلاب ایرانی و غیرایرانی به تصویب رسیده است و برگزاری آن برای دانشجویان نیز ممکن است در آینده ایجاد شود.

این داور بین‌المللی قرآن ادامه داد: ظرفیت پذیرش در این رشته محدود نیست ولی معمول کلاس‌های دکتری از 3 تا 7 نفر است و حداکثر هفت نفر برای هر کلاس پذیرش می‌شوند.

شهیدی پور بیان کرد: اجرای این رشته به صورت مجازی و پژوهشی نیز ممکن است در آینده در دستور کار جامعه المصطفی قرار گیرد ولی فعلا به صورت آموزشی اجرا می‌شود.

تنوع قرائت به جای اختلاف قرائت

وی در تبیین مسئله اختلاف قرائات گفت: اصطلاح اختلاف قرائات واژه مورد توافقی در علمای علوم قرآنی نیست زیرا مقوله قرائات اختلافی نیست بلکه تنوع در قرائات است.

وی ادامه داد: قاریان عشره در پیروی از یک قرائت به دنبال نفی قرائت دیگری و اختلاف با آن نبود‌ه‌اند بلکه قرائات غیر از قرائت خود را منتسب به خود و کسی که از او آموخته‌اند نمی‌دانند البته در سطح روایت و طریق می‌توان واژه اختلاف را وارد دانست.

تدوین 38 واحد درسی

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به سرفصل‌های آموزشی مقطع دکتری رشته قرائات تطبیقی عنوان کرد: در این مقطع دروسی مانند؛ «مبانی و اصول قرائات 10 گانه»، «تاریخ قرائات»، «قرائت‌ شواذ»، «قرائات و مستشرقان» «اثر قرائات بر تفسیر» و «احتجاج در قرائت» تدریس می‌شود.

شهیدی‌پور اظهار کرد: «هرمنوتیک و زبان قرآن»، «تأثیر لهجات بر قرائات»، «تفسیر تخصصی»، «مکاتب قرائت معاصر» و «کارگاه تخصصی» به همراه 18 واحد پایان‌نامه از دیگر دروس این مقطع است و در مجموع دانش‌پژوهان باید 38 واحد درسی را بگذرانند.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
لطفی
|
-
|
۱۳۹۳/۱۰/۰۵ - ۲۰:۴۳
0
0
بسمه تعالی
اقدامی بسیار عالی است .لطفا شرایط غیر طلاب را هم اعلام فرمایید.
شیخی
|
-
|
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ - ۰۹:۵۷
0
0
با سلام و تشکر لطفا شرایط را برای قاریان و حافظانی که ارشد علوم قرآنی را طی نموده و علاقمند و مستعد مباشن فراهم فرمایید.
captcha