اقدامی برای تعداد اندک اقامه نماز جماعت در کشور صورت گیرد
کد خبر: 2661047
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۱
علی جنتی:

اقدامی برای تعداد اندک اقامه نماز جماعت در کشور صورت گیرد

گروه اجتماعی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با کمال تأسف علی‌رغم همه تلاش‌ها برای ایجاد فضای مناسب اقامه نماز جماعت تعداد افرادی که نماز خود را در مراکز عمومی و مساجد اقامه می‌کنند بسیار پایین است و باید برای این فکری کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و سومین اجلاس سراسری نماز که امروز چهارشنبه دهم دی در تالار امام رضا(ع) اهواز برگزار شد، گفت: پشتوانه ستاد اقامه نماز و فعالیت‌های فرهنگی در این حوزه همواره مورد اهتمام جدی و پیگیری منظم مقام معظم رهبری در طول دهه‌های گذشته بوده که این مایه افتخار چنین محفلی است و معظم‌له در همه دوره‌ها با ارسال پیام راهگشای فعالیت‌های فرهنگی در ترویج فرهنگ نماز بوده‌اند.

وی گفت: این پشتوانه زمینه همدلی همه ارکان نظام را در موضوع ترویج فرهنگ نماز فراهم کرده است. سخن گفتن درباره نماز از طرفی آسان است چرا که سراسر نجوا با خداوند است و از طرفی بسیار دشوار به دلیل آنکه محتوای ‌آن بسیار پرمغز و صورت ظاهری آن اعجاب‌انگیز و سرشار از صوت‌های نغز بندگی است. عرفای واصل و علمای عامل نماز را مانند جویبار بهشتی توصیف کرده‌اند که انسان گناهان خود را در آن شست‌وشو می‌دهد و با توبه و ندبه به درگاه خدا به آمرزش الهی امیدوار می‌شود.

دو رکعت عشق؛ کوتاه‌ترین راه ارتباط با خدا

جنتی کوتاه‌ترین راه ارتباط با خدا را دو رکعت نماز عشق عنوان کرد و افزود: جراحاتی که از گناه بر روح و جان انسان می‌نشیند با مرهم نماز التیام می‌یابد و همه زنگارها بر قلب انسان با نماز زدوده می‌شود. نماز معراج مؤمن است و معراج تمرینی برای پرواز کردن؛ پرواز از تنگنای این ملک به فراخ‌نای ملکوت پرکشیدن از حقیقت پست به حقیقت محض به سوی آستانی که برای پرواز هیچ محدودیتی ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه انسان حقیقتاً‌ نمازگزار هیچگاه سقوط نمی‌کند، ادامه داد: آن کس که نماز در متن زندگی او حاضر و همواره به یاد خدا باشد به پایمال کردن حق دیگران حتی کوچک رضایت نمی‌دهد و نمازگزار حقیقی آن است که خدا به یاد او بوده و چنین انسانی دارای قلبی مطمئن است و هیچ‌گاه احساس ندامت نکرده و در سخت‌ترین لحظات زندگی همچون حضرت زینب(س) جز زیبایی چیزی نمی‌بیند.

وی بیان کرد: اگر بال پرواز در آتش عصیان نسوخته و حال پریدن داشته باشیم درهای این آستان همیشه به روی ما باز است و با چند بار پرواز کردن کم کم از این ملک فاصله می‌گیریم. شاید بتوان گفت که هیچ عامل عبادی دیگری همچون نماز در تکامل انسان نیست.

جوان لحن تحکم و نصیحت را نمی‌پذیرد

جنتی تصریح کرد: پیچیدگی‌های وضعیت فرهنگی امروز ایجاب می‌کند از شیوه‌های جذاب و تازه برای ترویج فرهنگ نماز بهره گیریم. جوان امروز لحن تحکم و نصیحت را نمی‌پذیرد و بر این اساس باید به دنبال بهترین شیوه برای ترویج فریضه الهی باشیم. باید نماز را به گونه‌ای به نوجوانان و جوانان معرفی کرده که احساس کند این فریضه یارشان است نه بارشان.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی که همواره مورد توجه و عنایت مقام معظم رهبری بوده است بیش از هر چیز با فراگیر شدن نماز می‌تواند در جامعه تحقق یابد و شاید بتوان گفت که مهم‌ترین وظیفه اقامه فریضه نماز کوشش برای گسترش فرهنگ نماز در جامعه است.

وی خطاب به فعالان عرصه نماز گفت: هرگاه نتیجه فعالیت‌های فعالان عرصه نماز به بطن جامعه راه یافت و آثار آن در رفتار مردم مشاهده شد آن هنگام است که می‌توانید لبخند رضایت بزنید که هدف نهایی شما محقق شده است. اگر فرزندان ما آثار نماز را در رفتار روزمره و زندگی ما مشاهده کنند به اهداف خود دست یافته‌ایم. کار شما از بهترین معامله‌ها با خداوند است؛ تحدید باورهای غلط و کج‌راه‌ها به وسیله نماز میسر می‌شود و این فریضه مهم‌ترین سلاح برای مقابله با جنگ نرم دشمن محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برای مقابله با چالش‌هایی که جامعه امروز ما به خود می‌بیند و جوانان با آن روبرو هستند شامل شبکه‌های ماهواره‌ای، اجتماعی و فضاهای باز مجازی و همه آنچه را که فرهنگ دینی و اسلامی ما را تهدید می‌کند می‌تواند به وسیله نماز خنثی شود. در روزگار دشوار و پرمشغله نباید فریضه نماز مورد غفلت واقع شود و مردم به ناچار نماز را به خانه‌ها موکول کنند بلکه باید شرایط خواندن نماز به بهترین شکل در مکان‌های عمومی فراهم شود که یکی از راه‌های مؤثر در ترویج فرهنگ نماز به شمار می‌رود.

نماز دست‌مایه آثار فاخر هفن هنر قرار گیرد

جنتی با بیان اینکه ترویج نماز میان جوانان نیازمند تولیدات فرهنگی مناسب است، گفت: نماز می‌تواند دست‌مایه آثار فاخر هفت هنر قرار گیرد و برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مایه افتخار است که در حال حاضر حدود 19 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد را تحت پوشش خود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مساجد را نه فقط برای برگزاری نمازهایمان بلکه برای فعالیت‌های فرهنگی که از جایگاه مساجد نشأت می‌گیرد باید آماده کرد. با کمال تأسف علی‌رغم همه تلاش‌ها برای ایجاد فضای مناسب، احداث مساجد، نمازخانه‌ها در رستوران‌های بین‌راهی، شهرها و روستاها و اعزام روحانیت، باز هم تعداد افرادی که نماز خود را در مراکز عمومی و مساجد اقامه می‌کنند بسیار پایین است و باید برای این فکری کرد.

جنتی گفت: نظام جمهوری اسلامی و دولت منتخب مردم همواره توجه به نماز داشته و آن را به صورت جدی پیگیری کرده است. هر چند برخی از فعالیت‌های نهادها، وزارتخانه‌ها و ستاد اقامه نماز در قالب نمایشگاه یا آثار فرهنگی در اختیار مدعوین اجلاس قرار گرفته اما این فعالیت‌ها آنقدر گسترده است که نمی‌توان آنها را بیان کرد.

captcha