معرفی آستان امامزادگان سلطان احمد و سلطان ابوالحسن(ع) فردوس
کد خبر: 2740029
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳

معرفی آستان امامزادگان سلطان احمد و سلطان ابوالحسن(ع) فردوس

گروه اجتماعی: آستان امامزادگان سلطان احمد و سلطان ابوالحسن(ع) در روستای مهوید از توابع بخش مرکزی شهرستان فردوس و در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر فردوس واقع ‌است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، روستای مهوید  یکی از خوش آب و هواترین نقاط شهرستان و یک منطقه گردشگری است. مسجد جامع، قلعه، غار، سد، و دره سرسبز درختان گردو زائران و گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب نموده است.



ساختمان آستان امامزاده سلطان احمد(ع)



با توجه به قرار گرفتن زیارتگاه در یک منطقه کوهستانی تاکنون اقدام حفاظتی جدی در مورد آن صورت نگرفته و در دهه‌های گذشته دخل و تصرف زیادی در مرمت بنا صورت گرفته است.



در سال‌های اخیر میراث فرهنگی عملیات مرمت اضطراری بنای امامزاده احمد(ع) مهوید را برای سبک‌سازی پشت بام، با اجرای آجرفرش و استحکام بخشی پی، مرمت تزئینات ایوان‌های ورودی و بهسازی فضاهای داخلی بقاع متبرکه انجام داده است.



بنای این امامزاده در بالاترین نقطه روستا قرار گرفته و چشم‌انداز زیبایی دارد و نسبت به بنای امامزاده ابوالحسن(ع) در وضعیت بهتری است، چون با توجه به واقع شدن زیارتگاه در بافت جدید و همجواری آن با قبرستان روستا و سهولت دسترسی به آن، بسیار مورد توجه و احترام است.



این آرامگاه در گذشته سه ورودی داشت که در حال حاضر دو ورودی شرقی و غربی آن مسدود شده و ورود و خروج از ضلع جنوبی انجام می‌شود، حریم مزار با یک دیواری به ارتفاع 120 سانتی‌متر از اطراف مجزا شده و جلوی صحن آن قبرستان بوده که نهال‌کاری است.





بر در چوبی بزرگ ورودی شرقی؛ کتیبه‌ای مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار دیده می‌شود، بنای تاریخی بارگاه امامزاده سلطان احمد(ع) روستای مهوید از جمله بناهای شاخص تاریخی بوده که قدمت آن به دوره صفوی برمی‌گردد و یکی از بقاع متبرکه آن دوره است که سازه اصلی آن به خوبی حفظ شده. داخل بنا چهار طاقی بوده و ضریح در وسط آن است.



از جمله امکانات رفاهی ـ خدماتی این آستان را می‌توان به پارکینگ، گشتارگاه برای ذبح دام، آب شرب، برق، انبار، آشپزخانه، زائرسرا، وضوخانه و سرویس بهداشتی نام برد.



ساختمان آستان امامزاده ابوالحسن(ع)



آستان امامزاده در پشت دره‌ای بافت قدیمی روستا و در فاصله یک کیلومتری شرق مزار سلطان احمد(ع) واقع است. این بنا در پای کوه بوده و یک ساختمان کوچک دارد که قبر امامزاده توسط یک چهار طاقی احاطه می‌شود و ورودی اصلی از داخل محوطه به بقعه راه دارد.





قبل از این ایوان به بقعه اصلی راه داشته و در حال حاضر بسته است و یک ورودی فرعی از جبهه شرقی باز کرده‌اند. برای حفاظت بنا سقف آن قیرگونی شده، آستان سلطان ابوالحسن(ع) در حال حاضر مراجعه کننده زیادی ندارد و به همین دلیل در معرض تخریب بوده و درختان داخل حیاط آن در حال خشکیدن شدن است.



یادآور می‌شود، آستان سلطان ابوالحسن(ع) فاقد هر گونه امکانات رفاهی ـ خدماتی است.

captcha