انسان، خود را در کتب علمی منحصر نکند
کد خبر: 2757533
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
صدیقی:

انسان، خود را در کتب علمی منحصر نکند

گروه اجتماعی: امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه تحصیل علوم طبیعی و تجربی عاملی برای خودشناسی نیست، اظهار کرد: اگر انسان خویش را در کتب علمی منحصر کند هیچگاه به جایی دست نخواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران پنج‌شنبه، دوم بهمن در دیدار با کارکنان و قضات دایره قضایی استان، گفت: خداوند متعال در آیات متعددی اساسی ترین اصول زندگی در ابعاد فردی و اجتماعی را مورد بحث قرار داده است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال دستور فرمودند که بندگان باید خود را بشناسند تا بتوانند مرا بشناسند، اضافه کرد: انسان با خودشناسی قدر خویش را بهتر دانسته و خود را اسیر هواهای نفسانی نخواهد کرد؛ بنابراین اگر این امر مهم محقق نشود  نمی‌توانند به این درجه از کمال دست یابند.

حجت‌الاسلام صدیقی ضمن اشاره به اینکه انسان مؤمن و متعهد باید در برابر ابزار و آلات بی‌ارزش مقاومت کرده و زمینه رشد و تکامل خود را فراهم کند، اظهار کرد: اصحاب قلم و افرادی که با قلم خویش در زندگی افراد بشر تأثیرگذار هستند به‌هوش باشند و توانایی این ابزار مهم را تنها با خدا معامله کنند.

این مقام مسئول خطاب به قضات، توصیه کرد: برای تمامی پرونده‌های ارجاع داده شدن وقت گذاشته و با بی‌دقتی و بی‌حوصلگی اجازه ندهید حقی از کسی ضایع و پایمال شود؛ چراکه ممکن است غیرقابل جبران باشد و دین بزرگی برعهده شما باقی بماند.

وی در ادامه افزود: تمامی افرادی که در دایره قضا مشغول به فعالیت هستند بدانند که وقت انسان‌ها حق‌الناس محسوب شده و اگر بی‌جهت رسیدگی به پرونده ارباب رجوع را به تعویق بیندازند مشمول غضب حضرت باری تعالی قرار خواهند گرفت.

حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه مردم باید نسبت به یکدیگر رأفت و مهربانی داشته باشند، اظهار کرد: قضات و دیگر کارکنان این دستگاه باید سعه‌صدر داشته باشند و از بی‌اخلاقی، بداخمی و بی‌نظمی نسبت به مراجعه‌کنندگان بپرهیزند.

وی با اشاره به اینکه تحصیل علوم طبیعی و تجربی عاملی برای خودشناسی نیست، اظهار کرد: اگر انسان خویش را در کتب علمی منحصر کند هیچگاه به جایی نخواهد رسید؛ بلکه باید با مطالعه در خویشتن خویش به نکاتی دست یابد که او را به خوبی‌ها نزدیک‌ترکرده و زمینه خودشناسی و پس از آن خداشناسی را فراهم کند.

امام جمعه موقت تهران همچنین تصریح کرد: انسان برای زندگی هرچه بهتر در دو بعد فردی و اجتماعی نیاز به زیرساخت و راهنما دارد که حضرت باریتعالی این زمینه را با نزول قرآن و فرستادن انبیای الهی و امامان معصوم هموار کرده است؛ بنابراین باید دست از غفلت و سستی برداشت و مسیر را برای حرکت هرچه سریعتر به سمت خداوند متعال تسریع بخشید.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام حکمت‌علی مظفری، رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز در این دیدار، افزود: تمامی کارکنان و قضات دستگاه قضای استان در راستای خدمت رسانی به مردم گام برداشته است.

وی از فعالیت 800 کارمند و قاضی فعال در استان مرکزی خبرداد و گفت: خوشبختانه طبق برآودرهای انجام شده کارکنان و قضات فعال در این استان از عملکرد بسیار قابل قبول‌تری نسبت به سایر استان‌ها برخوردارند.

مظفری توصیه کرد: قضات جوان در استفاده از تجربیات قضات پیشکسوت و الهام‌گیری از آنان نهایت تلاش خود را داشته باشند؛ چراکه آنان سرد و گرم این روزها را چشیده‌اند و می‌توانند در حل و فصل کردن پرونده‌ها کمک رسان باشند.

رئیس کل دادگستری کل استان در پایان، ضمن محکوم کردن اهانت به نبی مکرم اسلام(ص)، یادآور شد: خوشبختانه اسلام همواره از نیروهای تازه نفس و پرشور برخوردارست که با تکیه به نیروی ایمان به جهاد پرداخته و به شهادت می‌رسند؛ اما اجازه نخواهند داد که دشمن کوچک‌ترین اهانتی به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و دیگر ائمه(ع) داشته باشد.

captcha