تبدیل فریضه نماز به گفتمان عمومی/ برخی از جلسات هنگام نماز اول وقت تعطیل نمی‌شود
کد خبر: 2762268
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
فیروزجایی عنوان کرد:

تبدیل فریضه نماز به گفتمان عمومی/ برخی از جلسات هنگام نماز اول وقت تعطیل نمی‌شود

گروه اجتماعی: اگر می‌خواهیم نماز به یک گفتمان عمومی تبدیل شود باید تمامی فعالیت‌ها اعم از درس، همایش و جلسات را تعطیل کرد و به نماز مشغول شد.

حجت‌الاسلام میثم فیروزجایی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی تفرش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: یکی از راهکارهای تشویق فرزندان به نماز این است که اثرات اقامه نماز و برکات نماز در زندگی انسان را برای آن‌ها بیان کنیم.

بی‌برکتی در زندگی انسان؛ از عواقب سبک‌شمردن نماز

وی با بیان اینکه بی‌برکتی در زندگی انسان از عواقب سبک‌شمردن نماز است، اظهار کرد: بهترین راه برای تشویق کودکان به نماز این است که علاوه بر اینکه خودمان به نماز اول وقت اهمیت می‌دهیم آن‌ها را در وقت نماز همراه خود به مسجد ببریم.

حجت‌الاسلام فیروزجایی بیان کرد: اگر والدین اهل عبادت باشند فرزندان نیز از آن‌ها الگو می‌گیرند و حرف‌های آن‌ها تأثیر بیشتری در فرزندان خواهد داشت در غیر اینصورت نباید والدین متوقع باشند که دیگران از آن‌ها تبعیت کنند‌.

وی ادامه داد: از سوی دیگر والدین باید نهایت تلاش خود را بر این امر معطوف کنند که عمل صالح خود را حفظ کنند؛ چراکه بقای ایمان در طول زمان اثرات خود را خواهد گذاشت و موجب هدایت فرزندان در خانواده خواهد بود.

حجت‌الاسلام فیروزجایی با اشاره به اینکه والدین پس از انتخاب نام نیک برای فرزندان که اولین احسان بر فرزندان است مکلف هستند که معارف دین از جمله نماز را به آن‌ها بیاموزند و فرزندان خود را به راه معرفت، کمال و اتصاف به صفات حمیده انسانی رهنمون شوند، عنوان کرد: فقط در صورت رعایت این اصول است که می‌توانند افرادی لایق و شایسته به جامعه تحویل بدهند.

وی اضافه کرد: موضوع تأثیرپذیری کودکان در روایات بسیاری مورد تأکید قرار گرفته است و خواندن اذان و اقامه در گوش راست و چپ کودک پس از تولد نیز به همین علت است؛ حتی علم‌آموزی به کودک مانند نقشی بر سنگ ماندگار است و کودکان همچون نوارهای خام هستند که قابلیت ذخیره گفتار و کردار بزرگترها دارند و آنچه انسان در کودکی فرا می گیرد تا ابد در ذهن او نقش می‌بندد.

نماز ساده‌ترین و زیباترین رابطه انسان با خداست

حجت‌الاسلام فیروزجایی ادامه داد: نماز از ارکان عملی دین و ساده‌ترین و زیباترین رابطه انسان با خداوند است که در تمامی ادیان آسمانی به آن اشاره شده و به‌قدری مهم است که حضرت ابراهیم(ع) هدف خود از اسکان فرزند و همسر در صحرای بی‌آب و گیاه مکه اقامه نماز معرفی می‌کند و هدف اصلی را انجام مراسم حج نمی‌داند.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) در روز عاشورا اقامه نماز اول وقت را بر کارزار ترجیح دادند، مطرح کرد: آخرین سفارش پیامبران و محبوب‌ترین کارها در نزد خداوند نماز است و جای تأسف است کسی در محیط اسلامی به سر ببرد و نماز را برترین وظیفه هر مسلمان است به جای نیاورد و مساجد و مراکز دینی در وقت نماز شاهد حضور جمعیت اندک نمازگزاران باشند.

حجت‌الاسلام فیروزجایی عنوان کرد: ازاین‌رو نیاز است تمامی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در اقامه این فریضه الهی تلاش کنند به‌ویژه مسئولان فرهنگی، تبلیغی و تربیتی کشور در این زمینه باید بیشتر تلاش کنند و مراکز دینی با ایجاد جذابیت افراد را به اقامه نماز تشویق کنند.

تمامی فعالیت‌ها در هنگام نماز اول وقت تعطیل شود

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم نماز به یک گفتمان عمومی تبدیل شود باید تمامی فعالیت‌ها اعم از درس، همایش و جلسات را تعطیل کرد و به نماز مشغول شد؛ ولی اینگونه نیست و در برخی از جلساتی که همزمان با نماز اول وقت است صدای اذان را می‌شنویم؛ ولی اهمیت نمی‌دهیم و کار خود را ادامه می‌دهیم.

حجت‌الاسلام فیروزجایی تأکید کرد: هنوز یک فیلم خوب در خصوص آثار نماز و برکات آن ساخته نشده است و به دروس دینی و مذهبی به‌عنوان یک درس جنب در مدارس و مراکز آموزشی نگریسته می‌شود.

این مقام مسئول در پایان، یادآور شد: حضرت علی(ع) هنگامی که محمد بن ابی بکر را به عنوان فرمانروایی برای حکومت مصر تعیین کرد به مواظبت از نماز سفارش کردند و فرمودند؛ «اگر نماز را خوب انجام دادی و نیکو به جای آوردی کارهای دیگر را نیز خوب انجام خواهی داد و هرگاه آنرا ضایع کردی سایر امور را تباه می‌گردانی»؛ لیکن لازم است در حکم انتصابی مدیران در وهله اول به نمازاول وقت سفارش شود.

captcha