نصف علم این است که بدانیم نمی‌دانیم / معنای کفر جهلی + صوت
کد خبر: 2780943
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۴
آیت‌الله ری‌شهری:

نصف علم این است که بدانیم نمی‌دانیم / معنای کفر جهلی + صوت

دگروه اندیشه: کفر جهلی آن است که انسان نادانی خودش را پنهان کند، این که بدانم نمی‌دانم نصف علم است، اگر انسان چیزی را که نمی‌داند بگوید می‌دانم، کفر جهلی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جلسه تفسیر آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، پنجشنبه، نهم بهمن بعد از نماز مغرب و عشا در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد. این مفسر قرآن در تبیین جمله «غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ»، گفت: در این باره در جلسات صحبت به اینجا منتهی شد که چه کسانی مورد غضب الهی هستند و چه کارهایی می کردند که مورد خشم الهی بود و ما باید از آن ها پرهیز کنیم.
وی با بیان اینکه سه طائفه در قرآن به عنوان «المَغضُوبِ عَلَیهِمْ» هستند، افزود: قوم عاد، فرعون و بنی اسرائیل این سه قوم هستند.
آیت الله ری شهری با اشاره به عوامل غضب الهی، اظهار کرد: یکی از مهم ترین آن ها، کفر است. کفر در لغت به معنای پنهان کردن چیزی است که آشکار کردن آن را عقل پسندیده می داند و پنهان کردنش را ناپسند می داند.
وی عنوان کرد: کفر نکوهیده چند قسم دارد که اولین قسم آن کفر جحود به معنی انکار است که دو قسم دارد، جهلی و علمی. کفر جهلی آن است که انسان نادانی خودش را پنهان کند. این که بدانم نمی دانم نصف علم است. اگر انسان چیزی را که نمی داند بگوید میدانم کفر جهلی است.
این مفسر قرآن افزود: کفر انسان نسبت به مبدأ و معاد گاهی جهلی و گاهی علمی است. کفر علمی آن است که انسان دانسته های خودش را انکار کند. یهودهای مدینه دچار این کفر بودند.
آیت الله ری شهری با بیان اینکه یهودی‌هایی که به مدینه آمده بودند به دنبال پیغمبری که در تورات به آن ها وعده داده شده بود آمده بودند، اظهار کرد: آن ها دقیقاً می دانستند که حضرت محمد(ص) پیغمبر خداست و قرآن کلام خداست. آخرت خودشان را برای دنیا دادند.

حسادت؛ از عوامل کفر

وی عنوان کرد: آنها از روی حسادت پیغمبر(ص) را انکار کردند. حسادت بسیار بیماری خطرناکی است. کفر علمی از عوامل مورد غضب الهی واقع شدن است. هر کس دانسته خودش را انکار کند، دچار کفر شده است.
این مفسر قرآن گفت: شکر نعمت باعث ازدیاد نعمت می شود و کفر نعمت که ناسپاسی نعمت است، از نعمت ها می کاهد. آن چیزی که خدا برای انسان های مؤمن برای آخرتشان پس انداز کرده است، بهتر از این دنیاست. کسی که نعمت دارد در معرض خطر است.
وی در پایان اظهار کرد: خدا نعمت بدهد، حقی هم بر آن واجب است. اگر از پول خود حقوق فقرا را ندهیم، نعمت نیست، نقمت است. بنی اسرائیل قدر انقلابشان را ندانستند و ذلت دنیا و آخرت نصیبشان شد.

یادآور می شود، جلسه تفسیر آیت‌الله ری‌شهری، طبق روال معمول پنجشنبه‌ها، پنجشنبه این هفته نیز در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد. صوت کامل این جلسه را بشنوید:

captcha