شانزدهمین جشنواره ابن سینا برگزار شد
کد خبر: 2809450
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران :

شانزدهمین جشنواره ابن سینا برگزار شد

گروه سلامت: شانزدهمین جشنواره ابن سینا همزمان با هشتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور نایب رئیس مجلس، معاون وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی‌ تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، شانزدهمین جشنواره ابن سینا در هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور حجت الاسلام ابوترابی، نایب رئیس مجلس، محمدرضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه امروز 15 بهمن ماه در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزارشد.

در ابتدای این همایش مسعود یونسیان، دبیر جشنواره ضمن خیر مقدم به حضار سخنان خود را با این فرمایش معظم رهبری «تحقیق منبع تغذیه آموزش است، ما اگر تحقیق را جدی نگیریم باز سال های متمادی بایستی چشم به منابع خارجی بدوزیم و منتظر بمانیم که یک نفر در یک گوشه دنیا تحقیقی بکند و ما از او یا آثار تالیفی بر اساس تحقیق او استفاده کنیم و اینجا آموزش بدهیم. این نمی شود، این وابستگی است» شروع کرد و به عنوان دبیر جشنواره تفاوت شانزدهمین دوره این جشنواره را با دوره‌های قبل آن در تشکیل کمیته تخصصی سوم تحت عنوان سایر خدمات دانشگاهی، افزایش کیفیت جشنواره با محدود کردن تعداد برگزیدگان در سقف 30 مورد و اضافه شدن جشنواره دانشجویی ابن سینا، دانست.

وی همچنین در ادامه به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران به اهم فعالیت‌های، آموزشی، پژوهشی و خدماتی این دانشگاه پرداخت و اعلام کرد: در حاضر این دانشگاه دارای 12 دانشکده، 16 بیمارستان، 15 قطب علمی و سه شبکه بهداشت و درمان، پژوهشگاه، 1پژوهشکده و 90 مرکز تحقیقاتی مصوب و 5 مرکز رشد، پردیس بین‌الملل با بیش از 200 دانشجوی خارجی، آزمایشگاه جامع (11 طبقه، 8000 متر مربع زیر بنا) است.

یونسیان گفت: این دانشگاه رتبه نخست جامع علوم پایه در 8 دوره و رتبه نخست جامع پیش کارورزی در 11 دوره را از آن خود کرده است.

طرح ویزیت جهادی بزرگترین دستاورد دانشگاه در سال 92 بوده است
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران بزرگترین دستاورد این دانشگاه در زمینه خدمات سلامت و بهداشت را طرح ویزیت جهادی برای دست‌های مهربان دانست و اعلام کرد: در این طرح که طی 4 مرحله انجام شده است 4389 نفر توسط پزشکان دانشگاه علوم پزشکی تهران ویزیت رایگان شده اند.

وی در پایان به افق‌های جدید این دانشگاه  پرداخت و عنوان کرد: کسب و حفظ مستمر جایگاه‌های ملی و بین المللی توسط دانشگاه، موجب گشایش افق‌های جدیدی پیش روی دانشگاه شده.است، دانشگاه نشان داده که علیرغم تحریم ها و محدودیت ها، ارتقای مرتبه و درخشش در عرصه های بین المللی دست یافتنی است.

وی ادامه داد: دانشگاه به عنوان دانشگاه پیشرو در عرصه های ملی در آموزش و پژوهش، معتقد است در عرصه های بین المللی نیز می تواند الگویی برای سایر دانشگاه‌ها باشد.

در ادامه این همایش محمد رضا ملک زاده، معاونت تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی به فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و جایگاه آن در بین دانشگاه‌های معتبر جهان پرداخت و ابراز امیدواری کرد که با افزایش سطح کیفی و کمی فعالیت های علمی، پژوهشی جایگاه آن بیشتر ارتقا یابد .

انتشار 26 هزار مقاله علمی از بدو تأسیس دانشگاه تا کنون
ملک‌زاده همچنین با اعلام اینکه از سال 1972  تا 2014 ، 195 هزار سند علمی ایرانی در ISI ثبت شده اند که 61 هزار سند آن مربوط به علوم پزشکی است، همچنین از 250 هزار سند علمی در مجله علمی اسکوپ 61 هزار مربوط به علوم پزشکی است که در این بین سهم دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید 26 هزار مقاله علمی از بدو تأسیس آن در ژورنال های معتبر علمی بوده است که موجب ارتقای رتبه HI- INDEX این دانشگاه به 94 است که امید است با افزایش کیفی تولیدات علمی این ارتبه ارتقا یابد.

وی همچنین عنوان کرد برنامه ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران برای 1404 رسیدن به رتبه زیر 200  در ESI است که با توجه به کسب جایگاه‌های نخست آموزش و پژوهش و بهره بروری در آخرین ارزشیابی معاونت تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ برای دوازدهمین سال پیاپی و حائز رتبه اول پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور این امید می‌رود که بتوان با رشد مقالات و تولیدات علمی و افزایش کیفیت آنها این جایگاه ارتقا یابد.

معاون تحقیقات و فن آوری با تاکید بر افزایش تولید مقالات علمی و توجه به ژورنال های ایرانی بیشترین ارجاعات به مقاله های ایرانی را در جهان مربوط به حوزه سرطان، گوارش وکبد، مغز و اعصاب دانست و عنوان کرد: مهمترین عامل پیشرفت و توسعه پایدار، توسعه منابع انسانی و بسترسازی مناسب و برنامه ریزی و سیاستگذاری عالمانه و راهبردی است.

ارتقای سطح علمی و اعلام برنامه‌های آینده دانشگاه
پس از سخنان ملک‌زاده نوبت به علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران رسید تا ضمن تقدیر از روسای سابق این دانشگاه، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران آن به ارائه کارنامه یکساله خود بر ریاست و معرفی برنامه های آینده این دانشگاه در قالب یک چشم انداز 4 ساله بپردازد.

وی عنوان داشت: اگرچه جایگاه این دانشگاه و رتبه های علمی آن ارتقا یافته ما این راضی کننده نیست و باید تلاش شود با بهبود رویه های آموزشی و پژوهشی این جایگاه را ارتقا دهیم.

جعفریان عمده ترین برنامه ها 4 ساله را،تقویت روحیه احترام در همه سطوح با هدف ارتقای اخلاق، سازمانی، اقدام برای تحقق تعهد حرفه‌ای و نهادسازی لازم برای جاری شدن آن در تمام سطوح دانشگاه، اصلاح ساختار مدیریتی دانشگاه، اصلاح مدل اداره بیمارستان‌های آموزشی و تعامل آنها با واحدهای مختلف دانشگاه، حرکت به طرف دانشگاه بین‌المللی‌، تکمیل زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در سطح دانشگاه دانست.

عمق بخشی، اعتلا و گسترش مکتب قرآن از جمله برنامه‌های فرهنگی دانشگاه است
وی همچنین برنامه های آموزشی در این چشم انداز، ارتقای کیفیت آموزش با هدف تربیت بهترین دانش‌آموختگان در تمام مقاطع، ارتقای زیرساخت‌های آموزش و ساماندهی خدمات آموزشی خواند و گفت: در سطح برنامه های پژوهشی نیز ارتقای کیفی محصولات پژوهشی، هدفمندسازی پژوهش، حرکت به خارج از دانشگاه در این برنامه پیش بینی شده است.

جعفریان ادامه داد: این برنامه ها در سطح دانشجویی با هدف سطح رفاه دانشجویی و ایجاد فضای شاداب در بین آنان در نظر گرفته شده است از سوی دیگر مهمترین برنامه های دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح فرهنگی، همکاری در گسترش تعهد و رفتار حرفه‌ای براساس مبانی علمی، ملی و دینی، ترویج و تقویت فرهنگ اقامه نماز در مجموعه دانشگاه و تعظیم شعائر مبتنی بر معرفت دینی، اعتلاء، عمق بخشی و گسترش معرفت دینی بر پایه مکتب قرآن و اهل بیت (علیهم‌السلام)انجام پژوهش‌های فرهنگی با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف موجود و سیاست‌گذاری مناسب ،توجه به هویت ملی و همیت دانشگاهی است که امید است با همکاری نهادی مختلف فرهنگی بتواینم این امور را به سر انجام برسانیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر گسترش برنامه های بهداشتی و خدماتی دانشگاه، در تبیین برنامه‌های بین‌الملل به جذب دانشجویان خارجی اشاره کرد و افزود: تلاش هیئت رئیسه دانشگاه این است ظرفیت دانشجویان شهریه ای را به دانشجوهای خارجی تقلیل داده و پذیرش دانشجوهای ایرانی تنها از طریق آزمون سراسری میسر شود.

سلامت رسالت انبیا الهی است
حجت‌الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی با تبریک ایام الله دهه مبارکه فجر و هشتادمین ساگرد تاسیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور از تلاش‌های شبانه روزی اعضای هیئت علمی این دانشگاه و دانشجویان و کارکنان آن در توسعه علم و دانش پزشکی و سلامت تشکر کرد.

وی حضور نخبگان در دانشگاه تهران را یکی از رموز سربلندی این سرزمین دانسته و یادآور شد: سلامت یکی از رسالت‌های انبیا الهی بوده است که خداوند سبحان نیز در قرآن بر آن تأکید کرده است. انسانی که در قرآن توصیف شده است انسانی است که چندین تولد دارد، تولد نخستین ورود به دنیا است که پزشکان، والدین، روحانیون و مسئولان جامعه باید بستر مناسبی را برای آن فراهم کنند تا هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی دارای سلامت مطلوبی باشد.

وی تصریح کرد: مرگ نیز به عنوان تولدی دیگر در قرآن مطرح شده است که اگر با سلامت مقرون باشد موجب خیر خواهد شد. سلامت در حین مرگ که سلامت روحی است مقرون به سلامت در دنیا است.

نایب رئیس مجلس همچنین یادآور شد: کسانی که در توسعه علم کمک می‌کنند گام بلندی در راستای ارتقای سلامت برداشته و جامعه را آماده رسیدن به قله‌های رفیع علمی و معنوی بر می‌دارند و امیدواریم کشور بتواند ظرفیت‌های علمی را برای جویندگان علم در سراسر منطقه و جهان فراهم بیاورد.

در پایان سخنان ابوترابی فرد به برگزیدگان علمی، آموزشی و خدماتی دانشگاه جوایزی به همراه تدیس جشنواره اهدا شد.

گزارش تصویری مراسم را اینجا ببینید

captcha