حتی یک کتاب هم درباره فقه قرائت در شیعه سراغ نداریم/ همایش فقه قرائت برگزار می‌شود
کد خبر: 2885902
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
محمد محمدی مطرح کرد:

حتی یک کتاب هم درباره فقه قرائت در شیعه سراغ نداریم/ همایش فقه قرائت برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر گروه تفسیر موضوعی قرآن کریم مرکز فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه حتی یک کتاب درباره فقه قرائت در شیعه نداریم، از برگزاری همایش ملی فقه قرائت خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با اعلام خبر برگزاری همایش ملی فقه قرائت در سال آینده با همکاری شورای عالی قرآن گفت: قرائت یکی از مباحث اصلی در زمینه قرآن است و قرآن نیز با تعبیر ترتیلا تصریحا بر آن تاکید کرده است.

حتی یک کتاب در فقه قرائت نداریم

وی در پاسخ به این سؤال که همایش چه اهدافی را دنبال می‌کند، تصریح کرد: در بحث قرائت کارهای زیادی صورت گرفته، ولی در زمینه فقه آن صفحات اندکی در عروة الوثقی و تحریرالوسیله و ... مورد توجه بوده و کار شده ولی حتی یک کتاب در شیعه که مستقلا درباره فقه قرائت کار بشود نداریم و این موضوع اولین بار مطرح می‌شود.

محمدی با بیان اینکه در جهان اسلام نیز درباره فقه قرائت کار چندانی نشده است گفت: ممکن است در مجموعه‌هایی 50 تا صد استفتاء و فتوا از مراجع مختلف گرداوری شده باشد اما اینکه به عنوان یک موضوع علمی و تخصصی مورد بحث باشد چنین چیزی را ندشته‌ایم.

پرداختن به مسایل نوپیدا

مدیر گروه تفسیر موضوعی مرکز فرهنگ و معارف قرآن بیان کرد:  یکی از کارهای دیگر ما در همایش پرداختن به مسایل نوپدید و نوپیدا در بحث قرائت با نگاه فقهی است و موضوعاتی مانند ترتیل، تحدیر، لحن، موسیقی و ... مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در اذهان عمومی این مسئله وجود دارد که اسلام دید مثبتی به موسیقی ندارد عنوان کرد: از طرف دیگر امروزه بحث اعجاز موسیقیایی قرآن مطرح است لذا می‌طلبد بحث فقهی جدی در این باره داشته باشیم.

محمدی پرداختن به ترجیع در قرائت از منظر فقه را یکی دیگر از مسایل نوپیدا برشمرد و گفت: اینکه ایا قرائت موسیقیایی جایز است؟ آیا اعجاز موسیقیایی را قبول داریم؟ و ... سؤالاتی است که می‌تواند این همایش به دنبال پاسخ برای آن باشد.

مدرس تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه این همایش در 12 محور فراخوان شده است اظهار کرد: این همایش با همکاری شورای عالی قرآن در سال آینده برگزار و علاوه بر افتتاحیه که در حال بررسی برای انتخاب سخنران آن هستیم مقالات تخصصی و علمی نیز ارایه می‌شود.

رونمایی از کتاب فقه قرائت

وی رونمایی از جلد اول کتاب فقه قرائت که با پیگیری‌های حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم نگاشته شده را از دیگر برنامه‌های این همایش نیم‌روزه برشمرد.

محمدی فقه تغنی در قرائت قرآن را محور اول فراخوان همایش عنوان کرد و ادامه داد:قرائت نیکو (حسن) از منظر فقیهان و عالمان قرائت، قرائت محزون از منظر قرآن، سنت، فقیهان و عالمان قرائت، ترجیع در قرائت از منظر روایات، فقیهان و عالمان قرائت، دیدگاه فقیهان فریقین و عالمان قرائت درباره تغنی در قرائت قرآن،جایگاه فقهی روایات تغنی در قرائت قرآن و قرائت جمعی از منظر روایات و فقیهان فریقین ریزموضوعات این محور را تشکیل می‌دهند.

محور دوم همایش

وی همچنین با اشاره به محور دوم با عنوان فقه احکام و قواعد تجویدی گفت: اعتبار مخارج حروف از منظر فقه و علم تجوید، احکام و قواعد تجویدی از دیدگاه فقهای شیعه و اهل سنت، لحن (خطا) در قرائت قرآن از دیدگاه فقیهان و عالمان تجوید، بررسی تطبیقی مفهوم قرائت ترتیل از منظر قرآن، سنت و علم تجوید، بررسی تطبیقی مفهوم قرائت تحقیق از منظر قرآن، سنت و علم تجوید و قرائت حدر از منظر روایات، فقه و علم تجوید موضوعات محور دوم را تشکیل می‌دهند.

مدیر گروه تفسیر موضوعی مرکز فرهنگ و معارف قرآن بیان کرد: علاقه‌مندان، استادان، قاریان، حافظان، پژوهشگران و صاحب نظران می‌توانند مقالات خود را در محورها و موضوعات تعیین شده در بخش علمی نشست (غیر کارگاهی)، حداکثر تا ۱۵ فروردین ماه ۹۴ به شورای عالی قرآن ارسال کنند تا مورد داوری و ارزیابی قرار گیرد.

captcha