شبکه‌های اجتماعی؛ فرصتی برای ایجاد ارتباط دوسویه مبلغان با جوانان ‌
کد خبر: 2890492
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
حسنی اظهار کرد:

شبکه‌های اجتماعی؛ فرصتی برای ایجاد ارتباط دوسویه مبلغان با جوانان ‌

گروه فضای مجازی: تنها افراد کهنسال با استفاده از منبر که یک گفتمان یک‌سویه است، ارتباط می‎گیرند و این در حالی است که جوانان و نوجوانان نیاز به فضای گفت‌و‌گوی دوسویه دارند که شبکه‎های اجتماعی این فرصت را برای مبلغان دینی فراهم آورده است.

حجت‎الاسلام کریم حسنی، معاون پژوهش حوزه علمیه امام صادق(ع) زنجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت شبکه‌‏های مجازی برای تبلیغ دین، اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید: «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِسُُُ؛ کسی‌که زمان خود را بشناسد آماج اشتباهات قرار نمی‌گیرد» و بر این اساس یک مبلغ دینی نیز در عصر حاضر باید حضور در شبکه‎های اجتماعی را به عنوان یک ضرورت پذیرفته و از آن به‌عنوان یک فرصت بهره گیرد.
وی ادامه داد: دنیا در هر لحظه در حال تغییر و تحول بوده و بی‎تردید هر کس بتواند بر این تغییرات تسلط یافته و هم‌گام با آن حرکت کند، در طی مسیر موفق خواهد بود.
معاون پژوهش حوزه علمیه امام صادق(ع) زنجان تصریح کرد: فقه پویای شیعه بر این اصل استوار است که باید براساس مقتضیات زمان و مکان پیش رفت و با به کارگیری این اصل مهم بی‌تردید مبلغان دینی نیز می‎توانند تهدیدهای شبکه‎های اجتماعی را به فرصت تبدیل کرده و از این زمینه برای تبلیغ مفاهیم و آموزه‎های ارزشمند دینی استفاده کنند.
حجت‌الاسلام حسنی گفت: متأسفانه برخی از علمای سنتی که هنوز نتوانسته‌اند با ابراز نوین ارتباطی، تعامل داشته و انس بگیرند، در برابر حضور روحانیت در شبکه‌های اجتماعی موضع گرفته و دیگران را نیز از این حضور نهی می‌کنند اما اغلب علما بر این باورند که اگر ابزاری تکنولوژیک مفسده‌برانگیز نبوده و منطبق بر قانون اساسی باشد، استفاده از آن منعی ندارد.

تحول مدنظر رهبری در کتاب‌های درسی حوزوی محقق نشده است
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در دروس تحصیلی طلاب، عناوینی به مسائل روز اختصاص داده شده است یا خیر؟، عنوان کرد: متأسفانه تحولی که مقام معظم رهبری در حوزه‎های علمیه انتظار داشتند، هنوز محقق نشده و از مسائل روز در کتب درسی چندان خبری نیست.
این کارشناس مسائل مذهبی با تأکید بر این‌که یک مبلغ دینی باید بر اساس مقتضیات جامعه حرکت کند، گفت: مبلغ دینی باید شناخت درستی از مخاطبان خود داشته باشد، چراکه افراد کهنسال با استفاده از منبر که یک گفتمان یک‌سویه است، ارتباط می‎گیرند و این در حالی است که جوانان و نوجوانان نیاز به فضای گفت‌و‌گوی دوسویه دارند که شبکه‎های اجتماعی این فرصت را برای مبلغان دینی فراهم آورده است.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به ساماندهی حضور افراد در شبکه‎های اجتماعی، یادآور شد: متأسفانه در جامعه ایرانی با ورود ابزارهای ارتباطی در وهله نخست آسیب‌های آن را متحمل می‌شویم و بعد به فکر ایجاد شبکه‎های اجتماعی بومی و فرهنگ‎سازی در این زمینه می‌افتیم که باید تلاش کنیم تا این نقیصه مرتفع شود.

captcha