ارائه جلد سیزدهم دایرةالمعارف قرآن در نمایشگاه کتاب سال آینده
کد خبر: 2894726
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
خراسانی خبر داد:

ارائه جلد سیزدهم دایرةالمعارف قرآن در نمایشگاه کتاب سال آینده

گروه ادب: مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم از ارائه جلد سیزدهم این دایرةالمعارف در نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال آینده خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خراسانی، مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره فعالیت‌های این گروه در سال جاری گفت: ما در گروه دایرةالمعارف امسال شاهد انتشار جلد دوازدهم دایرةالمعارف قرآن کریم بودیم که در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه شد.

وی افزود: این مجلد از مدخل «خاورشناسان» شروع می‌شود و تا مقاله «درنده» ادامه می‌یابد و عمده مقالاتی که در این جلد وجود دارد علاوه بر خاورشناسان که مباحث فراوانی درباره آن مطرح شده، موضوعاتی چون خصایص پیامبر(ص)، خمس، خواب، خورشید، خویشاوندی، خیر و شر و ... نیز در این جلد آمده است.

حجت‌الاسلام خراسانی ادامه داد: امسال همچنین جلد سیزدهم این دایرةالمعارف در حال آماده شدن است و کار پژوهش و ویرایش آن به اتمام رسیده و حدود دو ماه پیش برای چاپ به دست انتشارات سپرده شده است.

وی در ادامه یادآور شد: این مجلد از دایرةالمعارف قرآن مشتمل بر 73 موضوع اصلی است که از مقاله «دروغ» شروع می‌شود و تا «رضا» ادامه می‌یابد. دشمنی، دشنام، دعا، دفاع، دنیا، دوستی، دین، ذکر، ربا، رحمت، رسالت، رجعت، رزق و رضا از موضوعات عمده‌ای است که مباحث متعددی درباره آنها مطرح شده است.

مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن کریم در ادامه از ارائه جلد 13 این دایرةالمعارف در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال آینده خبر داد و بیان کرد: امیدواریم این مجلد تا اردیبهشت سال آینده چاپ شود تا آن را در نمایشگاه کتاب رونمایی کرده و به مخاطبان ارائه دهیم.

وی با اشاره به نگارش جلد چهاردهم دایرةالمعارف قرآن کریم گفت: عمده مقالات جلد چهاردهم این دایرةالمعارف آماده شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سه ماه نخست سال آینده ویرایش آن به اتمام برسد و بتوانیم در تابستان امسال آن را برای نشر ارائه دهیم.

حجت‌الاسلام خراسانی درباره استقبال مخاطبان از این دایرةالمعارف عنوان کرد: با توجه به اینکه مخاطبان اصلی این دایرةالمعارف قرآن‌پژوهان هستند، این اثر مورد توجه این قشر قرار گرفته است، هر چند باید در راستای معرفی هر چه بیشتر آن به پژوهشگران حوزه علوم قرآنی اقدام کرد؛ چرا که ممکن است بسیاری از محققان این حوزه در کشور از وجود چنین آثار فاخری بی‌اطلاع باشند.

وی تصریح کرد: دایرةالمعارف قرآن کریم پروژه‌ای ملی است و با ترجمه آن به زبان‌های گوناگون می‌توانیم آن را به اثری فراملی تبدیل کنیم؛ چرا که چنین دایرةالمعارف گسترده‌ای وجود ندارد که بتواند پاسخگوی نیاز مخاطبان باشند.

captcha