اعتماد بیجا، زمینه‌ساز انجام کلاهبرداری‌های اینترنتی است
کد خبر: 2900217
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
سرپرست پلیس فتای استان زنجان:

اعتماد بیجا، زمینه‌ساز انجام کلاهبرداری‌های اینترنتی است

گروه فضای مجازی: اعتماد بیجا در فضای مجازی باعث می‌شود که اطلاعات شخصی افراد به راحتی به سرقت رفته و کلاهبردارن با ترفندهای مختلف از این طریق اقدام به کلاهبرداری کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرگرد شعبان‌پور، سرپرست پلیس فتای استان زنجان، روز گذشته، 7 اسفند، گفت: فناوری اطلاعات و به خصوص فضای سایبری در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیر و روزافزونی داشته و تمایز فضای مجازی از فضای فیزیکی، جهان را به دهکده‌ای کوچک تبدیل کرده که ارتکاب انواع جرایم سایبری از قبیل انواع کلاهبرداری، قمار و شرط‌بندی‌های اینترنتی و سوء‌استفاده از تصاویر و اطلاعات شخصی از ویژگی‌های آن است.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی، با اعتماد کاذب به دیگران تصور می‌کنند که فایل‌های رایانه‌ای شخصی خود نظیر عکس‌ها، ویدئوها و اسناد، برای دیگران قابل دسترسی نیستند.
سرگرد شعبان‌پور ادامه داد: این اعتماد بیجا باعث می‌شود که اطلاعات شخصی افراد به راحتی به سرقت رفته و کلاهبردارن با ترفندهای مختلف از این طریق اقدام به کلاهبرداری کنند.
سرپرست پلیس فتای استان زنجان، از کاربران شبکه‌های اجتماعی و اینترنت خواست تا برای جلوگیری از این این سوء‌استفاده‌های احتمالی حتماً از رمز عبور برای رایانه، لپ تاپ و موبایل خود استفاده کنند یا از نرم‌افزارهای امنیتی مثل آنتی‌ویروس‌ها و آنتی‌تروجان‌ها استفاده کنند.
وی برای جلوگیری از به سرقت رفتن فایل‌ها و اطلاعات شخصی به برخی هشدارهای پیشگیرانه اشاره کرد و یادآور شد: کابران باید همواره مراقب باشند تا هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد خود یا افراد خانواده خود را  هرگز بر روی اینترنت منتشر نکنند، هرگز فایل‌های ناشناس را بر روی کامپیوتر خود دانلود نکنند و همچنین از آن‌جایی که در فضای اینترنت، مردم می‌توانند وانمود کنند که شخص دیگری هستند و با ایجاد ارتباط طولانی اینترنتی اعتماد افراد را جلب کنند، از این‌رو نباید حرف‌های آنها را باور کرد.
این مقام مسئول در پایان عنوان کرد: همچنین کاربران باید مراقب باشند که در صفحات عضویت در سایت‌های گوناگون و مخصوصاً اتاق‌های گفت‌و‌گو، هرگز نام واقعی، تاریخ ‌تولد، آدرس منزل یا مدرسه و هر اطلاعاتی که ممکن است از آن سوءاستفاده شود، را وارد نکنند.

captcha