منطبق نبودن تلاوت‌ها بر معنا/ چگونه مسابقات را کیفی‌تر کنیم؟
کد خبر: 2910968
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۴
تحلیل دغاغله از تلاوت‌های نیمه‌نهایی مسابقات قرآن؛

منطبق نبودن تلاوت‌ها بر معنا/ چگونه مسابقات را کیفی‌تر کنیم؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از داوران مسابقات سراسری قرآن با اشاره به اینکه مشکل اصلی تلاوت‌ها در مرحله نیمه‌نهایی منطبق نبودن تلاوت‌ها بر معنای آیات است به ارائه پیشنهاداتی برای کیفی‌تر شدن مسابقات در ادوار آینده پرداخت.

مهدی دغاغله، یکی از داوران سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تبریز، در مورد تحلیل تلاوت‌ها در مرحله نیمه‌نهایی، گفت: مسابقات در بخش تلاوت از سطح خوبی برخوردار است، اگر این مسابقات را با مسابقات قرآن در کشورهای دیگر مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.
وی در ادامه با انتقاد از برخی افراد که مسابقات و بودجه‌های قرآنی را با مسابقات و یا بودجه فعالیت‌های ورزشی مقایسه می‌کنند، افزود: این دو به هیچ وجه قابل مقایسه با هم نیستند، ما در قرآن حرف اول را در دنیا می‌زنیم، اما در ورزش با وجود این همه سرمایه‌گذاری این گونه نیست.
این داور مسابقات سراسری قرآن کریم تصریح کرد: اینکه می‌گوییم مسابقات قرآن در ایران قابل مقایسه با هیچ کشور مسلمان دیگری نیست، به معنای این نیست که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. مشکلات و نواقص هست که باید برطرف شود و برطرف نمی‌شود مگر با همکاری و همفکری صاحب‌نظران این عرصه، بنابر این همفکری در این امر لازم است.
این فعال قرآنی کشورمان با بیان اینکه برای ارتقای مسابقات و بالا رفتن کیفیت آن پیشنهاداتی دارد، اظهار کرد: یکی از پیشنهادات من این است که نباید نفرات برتر را براساس رتبه به دست آمده معرفی کنیم. با این رقابت تنگاتنگ و این تشابه تلاوت‌ها که با آن مواجه هستیم، مشاهده می‌شود که اختلاف نفر اول تا حتی دهم نیم نمره است و این عادلانه نیست و ممکن است باعث دفع برخی از شرکت‌کنندگان شود.
دغاغله سطح‌بندی شرکت‌کنندگان در این مسابقات را راهکار رفع این مشکل عنوان کرد و گفت: باید شرکت‌کننده‌های برتر را در سطوح درجه یک، درجه دو و ... که در هر سطح تعداد متغیری از شرکت‌کنندگان با توجه به نمره به دست آورده در مسابقات حضور بیابند.
وی افزود: این طرح به مسئولان برگزاری ارائه شده و در دست بررسی است و امیدواریم در آینده مورد بررسی جدی قرار بگیرد، در صورت تأیید شدن این طرح، کمک بسیار زیادی به شرکت‌کننده‌ها خواهد شد و در راستای ارتقای فعالیت‌های قرآنی است.
این فعال قرآنی کشورمان در ادامه به وضعیت قرعه‌هایی که برای متسابقان در نظر گرفته می‌شود اشاره و تصریح کرد: به اعتقاد من قرعه‌های متسابقان حداقل یک ماه قبل از شروع مسابقات به آنها داده شود تا به خوبی بر روی آن کار کنند و حتی به حفظ آن بپردازند و مشکلات وقف و ابتداء و ... را برطرف کنند تا در نهایت یک خروجی بسیار با کیفیت تحویل داده شود.
دغاغله در مورد ضعف قاریان در این دوره از مسابقات و تلاوت‌های صورت گرفته در مرحله نیمه نهایی، افزود: در این مرحله بیشتر در معناگرایی مشکلاتی وجود داشت به این معنا که تلاوت‌ها منطبق بر معنای آیات نبوده است و بحث دیگر نیز مشکل وقف و ابتدایی است که اکثراً با آن مواجه هستند.

مطالب مرتبط
captcha