شرح چگونگی جمع‌آوری نسخ خطی اسلامی در کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی
کد خبر: 2917782
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵

شرح چگونگی جمع‌آوری نسخ خطی اسلامی در کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی

گروه ادب: مدیر کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی در مراسم بزرگداشت جشن هفتاد و هفت سالگی کتابخانه ملی ایران، به بیان ماجرای جمع‌آوری نسخ خطی اسلامی در این کتابخانه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین جشن هفتاد و هفت سالگی کتابخانه ملی ایران، بزرگداشت پوراندخت سلطانی، مادر کتابداری ایران و رونمایی از «جشن‌نامه» حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرعشی‌نجفی، صبح امروز، 11 اسفندماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی بنایی، معاون استاندار قم و مسئول مجمع قم‌پژوهی در ادامه این مراسم گفت: اگر بخواهیم از ویژگی‌های مرجع عالیقدر شیعه، آیت‌الله العظمی مرعشی‌نجفی یاد کنیم، باید از بلندهمتی و سعه صدر ایشان سخن بگوییم؛ چرا که در کتابخانه ایشان شاهد آثاری هستیم که نشانگر علو همت، وسعت دید و نظر و ضرورت‌سنجی است که آیت‌الله مرعشی‌نجفی داشته‌اند.

وی افزود: ایشان زحمات طاقت‌فرسایی در این راه متحمل شدند و به عنوان کتابشناس در سراسر خاورمیانه شناخته شده هستند و تنها شخصیت کتابشناسی است که لازم است از کارهایی که توسط ایشان انجام شده تجلیل و قدردانی شود و از سوی دیگر از آنها درس بگیریم.

حجت‌الاسلام بنایی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله مرعشی‌نجفی و فرزندشان حجت‌الاسلام سیدمحمود مرعشی‌نجفی با تشخیص اولویت و با علم به سختی‌های این کار، با بلندهمتی خود در راستای جمع‌آوری و نگهداری نسخ خطی و آثار اسلامی اقدام کردند و پیگیری این امور توسط حجت‌الاسلام سیدمحمود مرعشی‌نجفی عامل زنده ماندن یاد این مرجع عالیقدر است.

وی تصریح کرد: آیت‌الله مرعشی‌نجفی از تاراج رفتن ذخایر شیعی جلوگیری کرد و زمانی که غرب به دنبال تاراج این میراث ارزشمند بود، کتاب‌ها را جمع‌آوری کرد و نگذاشت این میراث از بین برود و تا به امروز این آثار در کتابخانه نگهداری می‌شود و زمانی که این کار را آغاز کردند ظرفیت‌ها و امکاناتی وجود نداشت و با تمرکز بر روی هدفی مشخص توانستند این کار را به سرانجام برساند.

معاون استاندار قم یادآور شد: اگر می‌خواهیم این راه با کمال قدرت ادامه یابد، باید کار حفظ آثار در کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی حمایت شده و نسبت به تأمین مالی این اقدامات فکری اساسی شود.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرعشی‌نجفی گفت: در این مراسم از مادرم یاد شد، که ایشان برای ذخائر اسلامی عمرشان را صرف کرد و زمانی که نماینده پیر استعمار در عراق جزء بیشترین خریداران کتاب‌های خطی و اسلامی و شیعی بود، دست به کار می‌شود و این نسخ و آثار اسلامی را جمع‌آوری و نگهداری می‌کند.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله مرعشی‌نجفی یک وعده غذای خود در روز را حذف کرد و نمازها و روزه‌های استیجاری به جای می‌آورد تا این کار ادامه یابد و به تدریج من وارد کار شدم و شب‌ها به من کتابشناسی مخطوطات را می‌آموختند و در حال حاضر 55 سال است که در این زمینه کار می‌کنم.

حجت‌الاسلام مرعشی‌نجفی ادامه داد: در کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی 85 هزار عنوان و 42 هزار جلد نسخه خطی وجود دارد که برخی دربردارنده چندین رساله هستند و کتاب‌های اندیشمندان جهان در آن جمع‌آوری شده است و روزانه 10 ـ 15 میهمان خارجی داریم که از کتابخانه استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: روزی پدرم، بازماندگان را به حضور پذیرفت و گفت که به ظاهر صاحب این کتابخانه من هستم، اما بعد از من آن را نفروشید و من میل دارم این کتابخانه را در اختیار مردم قرار دهم تا همه از آن استفاده کنند.

حجت‌الاسلام مرعشی‌نجفی با اشاره به عبدالحسین حائری، کتابشناس، فهرست‌نگار و نسخه‌پژوه گفت: ایشان که در این مراسم حضور دارند، مجتهدی هستند که اگر در قم می‌ماندند، یکی از مراجع تقلید بودند، هر چند از چند نفر از علمای بزرگ قم، اجازه اجتهاد دارند و وظیفه ما تجلیل از چنین شخصیت‌هایی است. همچنین استاد عبدالله انوار، کامران فانی و .... از اساتیدی هستند که در این راستا اقدامات شایسته‌ای انجام داده‌اند.

در پایان این مراسم رونمایی از کتاب جشن‌نامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرعشی‌نجفی انجام و از تلاش‌های وی با اهدای لوح یادبود تجلیل شد.

همچنین از 4 جلد از کتاب‌های فهرست‌نویسی فارسی اثر پوراندخت سلطانی رونمایی شد و از نیم قرن تلاش‌های وی تجلیل به عمل آمد.

گفتنی است، در این مراسم، علی‌اکبر اشعری، سیدکاظم موسوی‌بجنوردی، عبدالله انوار، سیدحسن شهرستانی، محمد بهشتی، کامران فانی و محمد رجبی‌دوانی حضور داشتند.

captcha