سومین آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن برگزار شد
کد خبر: 2935068
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
با حضور 300 هزار نفر در سراسر کشور؛

سومین آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: سومین آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز، ۱۵ اسفندماه‌ با حضور 300 هزار نفر به‌صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم افتتاحیه سومین آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز، 15 اسفندماه، در سالن جنبی امامزاده بی‌بی حمیده خاتون(س) باغ فیض و با حضور 300 هزار نفر به‌صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

این مراسم که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد، با حضور حجت‌الاسلام محمدزاده، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران، ربیعی، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه و متسابقان آقا و بانو همراه بود.

در ابتدا محمدزاده ضمن خیر‌مقدم به حاضران در جلسه و تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: خدا را شاکریم که در سایه‌سار نظام مقدس جمهوری اسلامی که با اهداف بسیار عالی که حضرت امام خمینی(ره) برای ایجاد حفظ این انقلاب طراحی کردند مبتنی بر آیات قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع)، امروز شاهد به بار نشستن آن نیات امام راحل برای انقلاب بوده‌ایم.

اجرای طرح ملی تربیت حافظان قرآن موجب ترویج سبک زندگی دینی میان ‌جوانان می‌شود

وی با اشاره به اینکه اجرای اینگونه طرح‌ها ما را در ایجاد سبک زندگی برگرفته از آیات و روایات رهنمون می‌کند، ادامه داد: برپایی طرح‌های قرآنی موجب می‌‌شود تا بتوانیم سبک زندگی اسلامی ـ دینی را ‌بین آحاد مردم به‌ویژه جوانان ترویج دهیم و به منصه ظهور برسانیم.

محمدزاده افزود: مقام معظم رهبری یکی از نیازهای اساس جامعه و تمدن اسلامی را قرائت قرآن، فهم و تفسیر قرآن می‌دانند و یکی از مواردی که بسیار بر آن تأکید داشته‌اند، ‌حفظ قرآن کریم بوده است.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری(دامت برکاته) بر حرکت کشور جمهوری اسلامی در مسیر قرآن و اهل‌ بیت(ع) ‌تأکید داشتند، بیان کرد: برای اینکه به این هدف دست پیدا کنیم باید سعی کنیم تا تمام افراد جامعه را با قرآن و زندگی اهل‌ بیت(ع) آشنا کنیم.

تربیت 200 هزار حافظ قرآن طی 5 سال توسط اوقاف استان تهران

وی با اشاره به بحث تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم که سه سال گذشته توسط مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بیان شده بود، تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این متعهد شد که طی برنامه‌ریزی یک میلیون حافظ قرآن را طی پنج سال تحویل جامعه دهد که طی بررسی‌های انجام گرفته اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران تربیت 200 هزار حافظ قرآن را در تهران طی پنج سال برای ایجاد فرهنگ و تمدن اسلامی درنظر گرفته است.

محمدزاده با اشاره به برپایی آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم طی سه سال گذشته، اظهار کرد: در سه سال گذشته نیز 130 هزار نفر در این آزمون شرکت کردند که به عقیده بنده این آزمون بزرگ‌ترین رویداد جهان اسلام است که هر ساله  اواخر سال رقم می‌خورد.

وی عنوان کرد: این آزمون در دو رشته حفظ ترتیبی و حفظ موضوعی قرآن و 11 زیر رشته چون رشته حفظ ترتیبی قرآن شامل حفظ جزء 30، حفظ جزء 30 و 1، حفظ 3 جزء‌(جزء 30 و اجزاء 1 و)، 5 جزء، 10 جزء، 15 جزء و 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم و رشته حفظ موضوعی قرآن بر اساس کتابی با عنوان 300 موضوع قرآنی در دو رشته حفظ 300 موضوع و 150 موضوع و همچنین بر اساس کتاب «مسافران آسمان» ویژه نوجوانان با حفظ 150 آیه موضوعی قرآن کریم برگزار شده است.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران ادامه داد: 70 حوزه امتحانی در تهران برای محل برگزاری این آزمون در‌نظر گرفته شده است که حوزه امامزاده حمیده خاتون(س) به صورت نمادین ارزیابی شده است.

وی تصریح کرد: 54 هزار نفر امسال در این طرح شرکت کردند که نسبت به سال گذشته حدود 12 تا 13 درصد شرکت‌کنندگان افزایش یافته است. از این تعداد نیز حدود 45 هزار نفر نیز جهت حضور در این آزمون اعلام حضور کردند.

محمدزاده اظهار کرد: این آزمون در استان تهران نیز مانند سایر کشورها به‌صورت یکنواخت و در یک ساعت معین برگزار شد. همچنین مجموع و معدل نمره شما در آزمون شفاهی واین آزمون کتبی نمره نهایی شما حساب می‌شود که گواهینامه حفظ دریافت می‌کنید.

مدیرکل اداره اوقاف و امورخیریه استان تهران  با ابراز امیداوری از اینکه شاهد حضور شما در مراحل بالاتر مسابقات حفظ و مسابقات بین‌المللی سازمان اوقاف و امور خیریه باشیم، اضافه کرد: نه تنها 10 میلیون حافظ قرآن بلکه تمام مردم کشور‌مان با ادبیات قرآن و حفظ و مفاهیم این معجزه جاوید آشنا باشند و تمام نکات و آموزه‌های آن را در زندگیشان به‌کار گیرند.

وی یادآور شد: امیدوارم در سال‌های آینده شاهد رشد روزافزون شرکت‌کنندگان اینگونه مسابقات باشیم تا پیرو این امر لبیکی به مقام معظم رهبری(دامت برکاته) داشته باشیم و در این مسئله نیز سرافراز بیرون آییم.

شرکت 9 حافظ کل در این حوزه

از حاشیه‌های برپایی این مسابقات حضور حداکثری بانوان نسبت به آقایان ‌است که شرکت‌کنندگان رشته حفظ جزء 30 بیشترین شرکت‌کننده را به خود اختصاص داده بود و همچنین حافظ کل قرآن کریم حدود 9 نفر در این حوزه امتحانی حضور داشتند.

هر کدام از این حافظان از طرق گوناگونی با این طرح سازمان اوقاف و امور خیریه آشنا شده‌اند، هنگامی‌که با یکی از شر‌کت‌کنندگان در رشته حفظ موضوعی قرآن بر اساس کتابی با عنوان 300 موضوع قرآنی گفت‌وگو کردم، می‌گوید: برای دومین سال است که در این مسابقه حضور پیدا کردم و از مهر سال 92 با این طرح آشنا شدم.

هنگامی درباره چگونگی پیگیری مرور محفوظاتش پرسیدم، ادامه می‌دهد: به صورت تلفنی هفته‌ای یک بار و به طور مرتب با او تماس گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای دومین سال است در این مسابقه حضور پیدا کرده است، اظهار می‌کند: سال گذشته نیز در آزمون شرکت‌ کرده است اما پاسخی از سوی سازمان مبنی بر قبول شدنش و حتی دریافت گواهینامه دریافت نکرده است اما باز هم دلسرد نشده و برای دومین بار در این آزمون حضور پیدا کرده است.

همچنین بانویی که حافظ 18 جزء قرآن کریم بود و در این دوره از مسابقات در حفظ 15 جزء حضور پیدا کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، بیان می‌کند: کم و بیش به‌دنبال حفظ قرآن بوده است اما هنگامی‌که از این طرح مطلع شده است سعی کرده است که حفظ قرآن را به صورت جدی از سال گذشته آغاز کند که بحمد‌الله تا‌کنون موفق به حفظ 18 جزء از قرآن شده است که در رشته حفظ 15 جزء شرکت کرده است.

شرکت پررنگ دانش‌آموزان مدارس ابتدایی در این حوزه

از دیگر حاشیه‌های برپایی سومین آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم در امامزاده بی‌بی حمیده خاتون‌(س) باغ فیض، دانش‌آموزان و خردسالان مدارس ابتدایی دخترانه چون دبستان‌ بهشت از منطقه 17 با حضور حدود 36 نفر از پایه‌های اول تا ششم، دبستان شهید مداحی منطقه 17 با حضور حدود 85 نفر از پایه‌های اول تا سوم، مدرسه راه زینب از منطقه 17 با حضور 52 شرکت‌کننده از پایه‌های دوم تا ششم، مدرسه شهدای گمنام منطقه 17 با حضور 74 نفر از شرکت‌کنندگان از پایه‌های چهارم تا ششم، دبستان میثاق از منطقه 9 با حضور  97نفر از پایه‌های دوم تا ششم و همچنین حضور دانش‌آموزان پایه سوم تا ششم مدرسه ابتدایی امیرالمؤمنین(ع) منطقه 4 بودند که برای شرکت در رشته حفظ جزء 30 حضور پیدا کرده بودند.

کودکانی که بیشتر نگران کتبی یا شفاهی بودن آزمون بودند و هنگامی که با آنها به گفت‌وگو می‌نشستی، اولین سؤالی که می‌پرسیدند این بود: «خانم! امتحان کتبیه».

یادآور می‌شود، این آزمون، صبح امروز، 15 اسفندماه، به صورت کتبی شامل 40 سؤال در دو رشته حفظ ترتیبی و حفظ موضوعی قرآن با حضور 300 هزار نفر در 320 شهرستان و 550 حوزه امتحانی کشور اعم از آستان امامزاده‌ها، بقاع متبرکه، حسینیه‌ها، مؤسسات و برخی از مکان‌ها که از قبل هماهنگ شده‌ است، به صورت متمرکز برپا شد.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد کمالی
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۲۲:۰۲
0
1
باعرض سلام.نتایج آزمون کی اعلام می شود؟
قریب
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۱۶:۳۰
1
0
سلام و خسته نباشید
نتایج آزمون سومین طرح ملی حفظ قران همه ی شهر ها اعلام شده برای دیدن نتایج آزمون تهرانی ها که در آستانه ی امامزاده حمیده خاتون برگزار شده باید به کجا رجوع کنیم؟؟؟؟؟
خدیجه چراغی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۴/۲۷ - ۲۳:۱۰
0
1
سلام کلافه شدیم انقدر دنبال نتایج گشتیم لطفا به ما بگید چطوری میتونیم نتایج ۱۵اسفند آزمون حفظ داخل امامزاده حمیده خاتون رو بدست بیاریم همه شهرها هست جز تهران
captcha