اهمیت درختکاری با بهره‌مندی از معارف اسلامی برای مردم تبیین شود
کد خبر: 2939358
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
عبداللهی:

اهمیت درختکاری با بهره‌مندی از معارف اسلامی برای مردم تبیین شود

گروه اجتماعی: نهادهای دینی باید با استفاده از معارف اسلامی اهمیت درخت و درختکاری را برای عموم افراد جامعه تبیین کرده و فعالیت های خود را محدود به چند سخنرانی و همایش در این زمینه ننمایند.

حجت‌الاسلام عبداللهی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی به‌مناسبت روز درختکاری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی با بیان اینکه درخت و درختکاری در آئین اسلام و امامان معصومین(ع) از اهمیت و توجه ویژه ای برخوردارست، عنوان کرد: اگر به زندگی امیر المومنان(ع) توجه نماییم در می‌ابیم که حضرت در طول زندگانی خود یا در میدان جهاد و جنگ فعالیت داشته یا مشغول به باغداری و درختکاری بوده است.

وی افزود: در روایات و احادیث ما توجه ویژه ای به این امر شده است طوری که پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید؛ اگر در یک دستتان نهال است و قیامت برپا شد اگر به شما فرصت داده شد ابتدا نهال را بکارید و سپس سراغ حساب و کتاب خود بروید.

حجت‌الاسلام عبدالهی یادآورشد: در قرآن‌ کریم وجود درختان به‌عنوان نشانه الهی مطرح شده که می‌تواند قدرت پروردگار را در خلق چنین ارگانیسم پیچیده یا از یک بذر و نهال کوچک نشان دهد. 
وی اضافه کرد: همچنین در آیه 60 سوره نمل در رابطه با درخت آمده است؛ «أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنزَلَ لَکُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاء فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَّا کَانَ لَکُمْ أَن تُنبِتُوا شَجَرَهَا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ یَعْدِلُونَ؛ [آیا آنچه شریک مى‏‌پندارند بهتر است] یا آن کس که آسمان‌ها و زمین را خلق کرد و براى شما آبى از آسمان فرود آورد پس به‌وسیله آن باغ‌هاى بهجت‏‌انگیز رویانیدیم کار شما نبود که درختانش را برویانید آیا معبودى با خداست [نه] بلکه آنان قومى منحرفند».

توجه به منابع طبیعی به فرهنگ عمومی تبدیل شود

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی استان با بیان اینکه ما در هر مسئله دینی و غیر دینی نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه هستیم، عنوان کرد: توجه به منابع طبیعی باید امروزه تبدیل به فرهنگ عمومی شود که با توجه به اهمیت ویژه ای که درقرآن و روایاتی که از سوی ائمه معصومین (ع)  به منابع طبیعی شده است نهادهای دینی و مذهبی بیشترین سهم برای فرهنگ‌سازی در این زمینه را دارند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به مقوله درخت و درختکاری دارند و روز درخت و درختکاری را یکی از مناسبت های مهم قلمداد کرده‌اند و همواره در گسترش منابع طبیعی به ویژه درختکاری بیانات شیوا و اثرگذاری بیان فرموده‌اند.

حجت الاسلام عبدالهی عنوان کرد: نهادهای دینی باید با استفاده از معارف اسلامی اهمیت درخت و درختکاری را برای عموم افراد جامعه تبیین نمایند و فعالیت های خود را محدود به چند سخنرانی و همایش در این زمینه ننمایند تا شاهد استقبال عموم افراد برای توسعه منابع طبیعی در سطح استان و کشور باشیم. 

اجرای طرح نهضت سبز؛ اقدامی جهت فرهنگ سازی کاشت درخت

این مقام مسئول در پایان، خاطرنشان کرد: منابع طبیعی استان امسال با اجرای طرح نهضت سبز اقدام موثری در جهت فرهنگ‌سازی درخت و درختکاری در سطح استان ایفا کرده است و توانسته با رایگان کردن این طرح گام موثری در کنترل آلودگی هوای و توسعه منابع طبیعی استان بردارد.

captcha