دومین کنگره بین‌المللی سیره اهل بیت(ع) برگزار می‌شود
کد خبر: 2953237
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
با محوریت سیره امام علی(ع)؛

دومین کنگره بین‌المللی سیره اهل بیت(ع) برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: دومین کنگره بین‌المللی سیره اهل بیت(ع) با محوریت سیره امام علی(ع) در قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی راغبی، عضو ستاد برگزاری این کنگره امروز 18 اسفندماه در نشستی خبری با اعلام این خبر گفت: فعالیت این کنگره علمی و پژوهشی از دو هفته قبل آغاز شده است و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه کنگره به نشانی دانشگاه قم، دانشکده الهیات ارسال کنند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم با بیان اینکه مهلت ارسال آثار تا 10 مهرماه سال 94 تعیین شده است اظهارکرد: ترویج فرهنگ و مکتب اهل بیت(ع) تنها راه حل برای بشر آزرده و خسته از چالش های دنیای معاصر است و باید الگوهای عملی در اختیار جهانیان و از طریق برپایی چنین کنگره‌هایی قرار گیرد.

وی ادامه داد: جایگاه قرآن در سیره امیرالمومنین(ع)، اقتصاد و معیشت از منظر امام علی(ع)، سیره علوی و فرهنگ و معاشرت، اخلاق و تربیت از دیدگاه امام علی(ع) همچنین حاکمیت و سیاست در سیره امام علی(ع) از محورهایی این همایش خواهد بود.

راغبی افزود: امام علی(ع)؛ علم و عقلانیت، سیره علوی؛ معنویت و عبادت و هنر و ادبیات در سیره علوی از دیگر محورهای این کنگره هستند.

آثار سه زبانه

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مختار کشاورز، عضو ستاد برگزاری و مسئول دبیرخانه حوزه‌های علمیه جهان اسلام در سخنانی گفت: آثار این کنگره به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی خواهد بود.

وی با بیان اینکه اولین دوره این کنگره در سال 90 آغاز شد تصریح کرد: اولین کنگره با محوریت سیره پیامبر اعظم(ص) در سال 91 برگزار شد و دومین آن نیز با محوریت سیره امام علی(ع) در روز 13 رجب سال 95 برگزار و در واقع خاتمه می‌یابد.

وی با تاکید بر کم هزینه بودن این کنگره و تامین تمامی هزینه‌ها از سوی خیرین ادامه داد: این کنگره با همت جمعی از نیکوکاران و با همکاری حوزه، دانشگاه‌ها و ... برگزار ولی هیچ بار مالی برای دولت و حوزه و ... ندارد و همه آن‌ها از سوی افراد تامین می‌شود.

وی بیان کرد: این کنگره حرکتی علمی و عملی برای تبیین و ترویج و معرفی سیره اهل بیت(ع) به شمار می‌رود و از مهد کودک‌ها، دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها را شامل می‌شود و مورد حمایت حوزه و مراجع هست.

وی برگزاری نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های تخصصی و تولید نرم‌افزار و ایجاد سایت همچنین جایزه جهانی قرآن و اهل بیت(ع) را از بخش‌های این همایش برشمرد. 

لزوم معرفی آموزه‌های اهل بیت(ع) به جهان

وی همچنین با بیان اینکه امروز و به دنبال نامه رهبری حوزه باید تولیداتی در این عرصه داشته باشد گفت: جوانان امروز در نقاط مختلف دنیا به دنبال این هستند که با آموزه‌های امام علی(ع) در دنیای کنونی آشنا شوند و بدانند امام علی(ع) در 1400 سال قبل برای امروز آنان چه پیامی دارد.

ضرورت مقایسه تطبیقی معارف اهل بیت(ع) با نیازهای روز

حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی، معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه نیز در سخنانی گفت: حوزه‌های علمیه از سالیان دور در تلاش برای اثبات ولایت امام علی(ع) بوده و وقتی این ولایت ثابت شد وظیفه ما این است برای مردم تبیین کنیم وظیفه امروز ما در زمینه ولایت چیست.

وی با بیان اینکه در این عرصه کاستی‌های زیادی داریم اظهار کرد: بیشتر در تبیین سیره ائمه(ع) تاریخ به صورت غیرتحلیلی بیان شده و تاریخ تحلیلی نداریم و در استنباط از سیره معصومان برای رفع نیازهای روز مشکل داریم.

وی با تاکید بر لزوم مقایسه تطبیقی میان فرهنگ موجود و فرهنگ اهل بیت(ع) عنوان کرد: ما بیشتر به دنبال معرفی امام حسین(ع) در کربلا و هزار و چندصد سال قبل بوده‌ایم و از بدی‌ها و جنایات یزید گفته‌ایم و می‌گوئیم که خوب است و باید گفته شود اما مقایسه تطبیقی نکرده‌ایم که یزید این دوره کیست و رفتار پیروان امام در مقابل یزیدیان کنونی چه باید باشد.

لزوم فراگیرسازی معارف ائمه(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، نایب التولیت حرم حضرت معصومه(س) نیز در سخنانی گفت: برخی کارهای فرهنگی مانند برپایی اعتکاف، مسابقه نقاشی غدیر و ... جزء کارهایی است که آغاز شد و امروز مخاطبان میلیونی و هزاران نفری دارد.

وی ادامه داد: مسابقه غدیر با حضور هزاران نفر در مسجد جمکران برگزار شد و بناداریم با حضور نیم میلیون نفر در سراسر کشور برگزار کنیم.

حسینی بیان کرد: برنامه دیگری که باید در همه مجامع کسب و بازار و خانه و محیط کار و ... فرهنگ شود اذان‌گویی است که جزء سیره اهل بیت(ع) بوده است و این کنگره نیز به دنبال ترویج آموزه‌های اهل بیت(ع) و مهمتر از آن فراگیرسازی این آموزه‌های در قالب‌های مختلف مانند برنامه‌های فوق است که کارهایی در این زمنیه‌ها هم صورت گرفته است.

captcha