مکتب‎خانه‌های قرآنی مراکش؛ مکانی برای تحصیل کودکان کم‌بضاعت
کد خبر: 2957711
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷

مکتب‎خانه‌های قرآنی مراکش؛ مکانی برای تحصیل کودکان کم‌بضاعت

گروه بین‌الملل: مکتب‎خانه‌های سنتی آموزش قرآن در مراکش، مکانی برای آموزش و تحصیل کودکان کم بضاعت و فقیر به‌شمار می‌رود و در حقیقت این مکتب‌خانه‌ها نقش مدارس و مؤسسات آموزشی را برای این کودکان ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الیوم 24»، مکتب‎خانه‌های سنتی قرآنی در مراکش نقش مدارس و مهدکودک را در این کشور ایفا می‌کنند و کودکان کم بضاعت در روستا‌ها و حومه شهر‌ها، نخستین کلمات را در این مکان می‌آموزند.
کودکان در مراکش حفظ قرآن را معمولا از پدران و پیشینیان خود به ارث برده‌اند و کسانی که امکانات مالی لازم را ندارند به جای تحصیل در مدارس، به فراگیری آیات قرآن کریم در این اماکن به فرزندان خود بسنده می‌کنند.
در اغلب روستاهای مراکش، هنگامی که کودک به سن چهار سالگی می‌رسد، والدینش وی را به مکتبخانه می‌برند تا فقیه(معلم مکتب‌خانه) در گام اول حروف ابجد را به وی آموزش دهد و سپس شروع به حفظ آیات کوتاه قرآن کریم می‌کند و پس از آن حفظ قرآن از ابتدای آن را شروع کند. بطوری که برخی از آن‌ها در این مکتب‎خانه‌ها چندین بار قرآن کریم را ختم می‌کنند.
در یکی از مکتب‌خانه‌های سنتی شهر «ازیلال» مراکش، حدود 70 کودک در حال تحصیل هستند که با در دست داشتن لوح‌های قرآنی به تکرار آیات قرآن تحت نظارت فقیه می‌پردازند.
این فقیه گفت: این کودکان هر روز بعد از نماز صبح به مکتب‎خانه آمده و لوح‌های قرآنی خود را پاک نموده و شروع به نوشتن آیات جدیدی می‌کنند که برای حفظ و نهادینه‌کردن آن در حافظه خود در طول روز آن را تکرار می‌کنند.
این فقیه ناظر بر حفظ قرآن کودکان در این مکتب‌خانه افزود: برخی از کودکان 10 حزب از قرآن را حفظ کرده‌اند، در حالی‌ که برخی دیگر از آنان در همین مکتب‎خانه موفق به حفظ 30 حزب از کلام‌الله مجید شده‌اند.
یادآوری می‌شود، این مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن همچنان در برخی از شهرهای مراکش نیز دایر هستند، اما با مکتب‌خانه‌های قرآنی موجود در روستاها تفاوت دارد و تعداد آن اندک است و نقش مکتب‎خانه‌های روستایی و بادیه را ایفا نمی‌کند.

captcha