تشریح وضعیت اجتماعی کشور از زبان مسئولان بهزیستی/ افزایش تعداد کودکان بد‌سرپرست
کد خبر: 2964199
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰

تشریح وضعیت اجتماعی کشور از زبان مسئولان بهزیستی/ افزایش تعداد کودکان بد‌سرپرست

گروه جامعه: طی نشستی خبری مسئولان معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی به تشریح وضعیت مهد‌های کودک، کودکان کار، آسیب‌های اجتماعی، اورژانس اجتماعی و ... پرداخته، اعلام کردند: تعداد کودکان بدسپرست در مراکز نگه‌داری بهزیستی افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور و زیر مجموعه‌های این معاونت امروز چهارشنبه 20 اسفند ماه، با محوریت تشریح اقدامات صورت گرفته طی سال جاری برگزار شد.
در این نشست خبری حبیب‌الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به پنج حوزه فعالیتی این معاونت گفت: دفتر امور مهدهای کودک 17 هزار مهد کودک را تحت پوشش خود دارد که هفت هزار مهد در روستاها فعال هستند و برای 30 هزار کودک روستائی روزانه یک وعده غذایی گرم ارائه می‌شود.

کاهش 30 تا 50 درصدی سوء تغذیه کودکان با ارائه یک وعده غذای گرم

وی اعلام کرد: ارائه یک وعده غذایی گرم موجب کاهش 30 تا 50 درصدی سوء تغذیه در میان کودکان شده است و ما به دنبال افزایش اجرای این طرح در سراسر کشور هستیم.

مسعودی‌فرید در خصوص اقدامات دفتر امور شبه خانواده گفت: 23 هزار فرزند تحت پوشش بهزیستی هستند که 13 هزار نفر آنها در خانواده و 10 هزار نفر دیگر در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند.

80 درصد بچه‌هایی که در مراکز بهزیستی نگه‌داری می‌شوند بد‌سرپرست هستند

وی ادامه داد: 600 مرکز دولتی و غیر دولتی برای بچه‌های بی‌سرپرست و بد سرپرست در کشور فعالیت می‌کند. 80 درصد بچه‌های که در مراکز ما نگهداری می‌شوند بد سرپرست هستند که تعداد آنها نسبت به گذشته افزایش یافته است بر همین اساس باید به بحث پیشگیری و آموزش خانواده‌ها توجه بیشتری صورت گیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرد: پیشنهاد ما این است که یک درصد تولید ناخالص کشور در برنامه ششم توسعه برای رشد و نمو کودکان زیر شش سال هزینه شود.
وی با اشاره به افزایش نرخ و تنوع آسیب‌های اجتماعی گفت: 18 خانه امن در کشور داریم که زنان در معرض آسیب در این خانه‌ها حضور دارند و در تلاش برای افزایش این خانه‌ها هستیم.

مسعودی‌فرید همچنین عنوان کرد: 170 شهر کشور دارای اورژانس اجتماعی هستند و همچنان کودک آزاری، همسر آزاری، معلول آزاری، کودکان خیابانی، خودکشی و غیره از مواردی هستند که این اورژانس در آنها مداخله می‌کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از حدود 190 هزار خانواده زن سرپرست تحت پوشش بهزیستی خبر داد و گفت: برای توانمند سازی این زنان هشت شاخصه از جمله تحصیل، شغل، درآمد، مسکن و ... در نظر گرفته شده و تمام اطلاعات زنان سرپرست خانوار در یک سامانه ثبت می‌شود.

طرح تامین مالی خرد و خدمات خرد یکی از موفق‌ترین طرح‌های بهزیستی

وی طرح تامین مالی خرد و خدمات خرد را یکی از موفق‌ترین طرح‌های بهزیستی اعلام و اظهار کرد: 800 گروه بانک‌پذیر عضو این طرح هستند و می‌توانند با ضمانت خود گروه از بانک وام دریافت کنند.

در ادامه این نشست خبری مسعودی‌فرید به تشریح وضعیت مهدهای کودک در کشور پرداخت و گفت: در گذشته محتواهای مهدهای کودک متعدد بود اما اکنون محتوای واحد تالیف شده و با مراکز متعدد برای تدریس مفاهیم دینی در مهدهای کودک تفاهم نامه امضاء شده است. همچنین طرح یاوران نماز را در مهدهای کودک اجرا کرده‌ایم.

مهدهای بدون مجوز هنوز فعال هستند

وی با انتقاد از سازمان‌ها و نهادهایی که بدون رعایت قانون مجوز تأسیس مهدهای کودک را می‌دهند گفت: مهدهای بدون مجوز هنوز فعال هستند.
وی اعلام کرد: فقط ده درصد بچه‌هایی که نیازمند مهد کودک هستند وارد مهدهای کودک می‌شوند بر همین اساس برای 90 درصد بچه‌های دیگر مهد کودک تلویزیونی در سال آینده ایجاد خواهیم کرد که بر اساس این برنامه در تلویزیون آموزش‌هایی که در مهدهای کودک به بچه‌ها ارائه می‌شود به نمایش در می‌آید.

80 درصد کودکان خیابانی شب‌ها در کنار خانواده‌ای خود هستند

مسعودی‌فرید در خصوص کودکان خیابانی نیز گفت: 80 درصد کودکان خیابانی شب‌ها در کنار خانواده‌های خود هستند و هنگامیکه این کودکان به مراکز نگه‌داری شبانه‌روزی برده می‌شوند، خانواده‌های آنها با در دست داشتن حکم قضایی آنها را دوباره تحویل می‌گیرند بر همین اساس مراکز روزانه آموزشی حمایتی کودک و خانواده را در پنج استان راه‌اندازی کرده‌ایم که نگاه ما کاهش آسیب کودکان در خیابان‌ها، سواد آموزی، ارائه غذای گرم و ... به این کودکان است.

بزرگت‌رین مشکل ساماندهی کودکان خیابانی تعدد متولی است

در ادامه این نشست خبری ولی‌الله نصر، مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی بزرگترین مشکل ساماندهی کودکان خیابانی را وجود چندین متولی در این حوزه دانست و گفت: اگر این حوزه‌ها همدیگر را پشتیبانی کنند مشکل رفع می‌شود اما حتی تعاریف این سازمان‌ها از کودکان خیابانی نیز با هم متفاوت است.

آرزو ذکائی‌فر مدیر کل کودکان و مهد های کودک سازمان بهزیستی نیز در خصوص برنامه‌های مهد‌های کودک گفت: هزار و 200 مهد حاشیه‌ای در حاشیه شهرها ایجاد شده و رویکرد سال آینده ما توسعه روستاها مهد و مهدهای حاشیه‌ای شهرها است.

وی عنوان کرد: 12 تا 15 دستگاه در کشور مجوز تاسیس مهد کودک صادر می‌کند که این خلاف قانون است و سازمان بهزیستی تنها سازمانی است که اجازه صدور این مجوز را دارد و برنامه جدی ما ورود برای ساماندهی مهدهای کودک است.

در ادامه این نشست خبری مسعودی‌فرید در خصوص اجرای طرح بشیر اعلام کرد: این طرح سه فاز دارد که فاز اول آن تربیت نیرو و هماهنگی برای اجرای طرح است و ما اکنون در این فاز قرار داریم فاز دوم آن سال بعد در استان‌هایی با شیب بالای طلاق یا نرخ بالای طلاق اجرا می‌شود و فاز سوم آن از مهرماه سال آینده به صورت توسعه طرح بشیر در سایر استان‌ها خواهد بود.

حسین اسد بیگی،مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور نیز در این نشست اعلام کرد: در 9 ماهه امسال 150 هزار تماس مرتبط با خط 123 صورت گرفته است که ده درصد کودک آزاری، هشت درصد همسر آزاری و یک درصد خودکشی بوده است.

کودکان آزار دیده به حکم دادگاه به خانواده‌هایشان بازگردانده می‌شوند

وی یکی از دغدغه‌های مهم اورژانس اجتماعی را بازگردادن کودکان مورد آزار قرار گرفته توسط دادگاه‌ها به خانواده‌هایشان دانست.

سید منتظر شبر مدیر کل امور شبه خانواده‌ای بهزیستی کشور نیز با اشاره به اینکه تعداد بچه‌های که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند افزایش یافته است گفت: بیشتر این بچه‌ها بد سرپرست هستند و خانواده‌های متقاضی این بچه‌ها نیستند و یا دادگاه مجوز اعطای فرزند خواندگی را نمی‌دهد.

وی ادامه داد:  خانواده‌های ایرانی متقاضی بچه‌های زیر دو سال بدون والدین هستند در حالی که بچه‌های بد سرپرست نیز به خوبی می‌توانند با خانوادهای جدید خود ارتباط والدی و فرزندی برقرار کنند. اکنون در تهران برای هر کودک هفت خانواده متقاضی وجود دارد اما بیشتر کودکان ما بدسرپرست و دارای والد هستند که همین موجب می‌شود خانواده‌ها متقاضی پذیرش حضانت آنها نباشند.

وی در خصوص اجبار خانواده‌های متقاضی برای به نام کردن زمین یا ملک برای فرزندی که سرپرستی آن را بر عهده می‌گیرند، گفت: چیزی به عنوان شرط اموال وجود ندارد اما از آنجایی که این کودکان چیزی به ارث نمی‌برند از خانواده‌ها خواسته می‌شود برای تأمین مالی کودک در آینده چیزی به نام کودک بکنند، یا بیمه عمر و وصیت برای کودک داشته باشند که میزان آن را دادگاه تعیین می‌کند.

در پایان این نشست خبری مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از ساخت سریالی با موضوع اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: تلاش داریم در سال آینده تمام شهرهای بالای 50 هزار نفر صاحب اورژانس اجتماعی شوند.

captcha