صدور مجوز فعالیت بیش از ۱۷۰ مؤسسه قرآنی در سال ۹۳
کد خبر: 3008628
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰

صدور مجوز فعالیت بیش از ۱۷۰ مؤسسه قرآنی در سال ۹۳

گروه فعالیت‌های قرآنی: مجوز فعالیت برای بیش از ۱۷۰ مؤسسه قرآنی ـ مردمی، بیش از ۲۶۰ خانه قرآن شهری و بیش از ۵۰ خانه قرآن روستایی توسط سازمان دارالقرآن الکریم در سال 93 صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) معاونت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله معاونت‌های سازمان دارالقرآن الکریم است که عمده فعالیت‌های این معاونت در سه حوزه اصلی متمرکز می‌شود که این حوزه‌ها شامل امور استان‌ها و موسسات، حوزه ارتباطات و حوزه آی‌‌تی هستند.

امور استان‌ها و موسسات این معاونت، بحث ساماندهی و نظارت بر فعالیت‌ استان‌ها و همچنین موسسات قرآنی ـ مردمی سراسر کشور را برعهده دارد. حوزه ارتباطات به برگزاری مسابقات مختلف قرآنی و انجام فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی می‌پردازد و حوزه آی‌تی نیز مسئولیت رسیدگی به امور سازمان در بخش آی‌تی را عهده‌دار است که هر یک از این بخش‌ها، در سال 93 برنامه‌های متعددی را مرتبط با فعالیت خود اجرا کردند.

یکی از برنامه‌هایی که در این معاونت دنبال می‌شود، در بخش فعالیت‌های مردمی و موسسات قرآنی ـ مردمی است که در این بخش صدور مجوز برای فعالیت موسسات قرآنی ـ مردمی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی انجام می‌شود.

صدور مجوز برای بیش از 170 موسسه قرآنی ـ مردمی

در سال 93، مجوز فعالیت برای بیش از 170 موسسه قرآنی ـ مردمی، بیش از 260 خانه قرآن شهری و بیش از 50 خانه قرآن روستایی صادر شده است و طبق این آمار، تاکنون دو هزار و 124 موسسه، سه هزار و 96 خانه قرآن روستایی و هزار و 655 خانه قرآن شهری مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند و در مجموع قریب به شش هزار و 875 تشکل قرآنی ـ مردمی فعالیت خود را دنبال می‌کنند.
در حوزه‌ ارتباطات که زیرشاخه معاونت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم است، برنامه‌ها و مسابقات متعدد قرآنی اجرا شد که یکی از این برنامه‌ها بحث تکریم چهره‌های قرآنی و آموزشی بوده است؛ بر این اساس معاونت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم  روز جمعه، اول اسفندماه سال 93، نهمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی را به منظور تکریم اساتید و پیشکسوتان قرآنی، حافظان دارای مدرک درجه یک و دو حفظ قرآن، دارندگان رتبه‌های برتر در مسابقات بین‌المللی قرآن، موسسات قرآنی ـ مردمی و... برگزار کرد.

تجلیل از خانه‌های قرآنی شهری و روستایی برتر

در نهمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی که به همت معاونت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، اساتید و پیشکسوتان قرآنی، حائزین رتبه‌های برتر در مسابقات بین‌المللی قرآن در سال 93، خانه‌های قرآن شهری و روستایی برتر، موسسات قرآنی ـ مردمی برتر، اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی برتر و حافظان دارای مدرک درجه یک و دو حفظ قرآن تجلیل شدند.
در این همایش از بهمن محرم‌زاده، حسین شریعتی، داود موسوی، مجید عربی، عزت‌الله خلیلی قیداری، ابراهیم شمسی‌زاده، محمد طالبی‌پور، حسن رنجبر، هادی آرزم، مصطفی صدرزاده، محمدرضا خرمیان، محمد بنیادی، ولی‌الله پوراحمدی، سیدعبدالرضا معینی، محمدحسین الهی‌زاده، هاشم روغنی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوطاهر موسوی، سیدمحمد حسینی‌نژاد، قاسم وفاپور، سیروس شاهین، اسماعیل سبحانی و کاظم میرزازاده به عنوان اساتیدی که بیش از سه و چهار دهه در حوزه آموزش قرآن فعالیت داشته‌اند تجلیل شد.

برگزاری مسابقات قرآن تسنیم و تلاوت

مسابقات قرآن «تسنیم» که ویژه مدیران و کارکنان دستگاه‌های فرهنگی کشور طراحی شده، سال 93 برای سومین سال متوالی توسط معاونت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری معاونت آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد. مرحله شهرستانی سومین دوره این مسابقات در فصل پاییز و مرحله استانی نیز در روزهای چهارم و پنجم دی‌ماه در استان‌های سراسر کشور برگزار شد و برگزیدگان استانی از 29 بهمن‌ماه تا یکم اسفندماه به رقابت در مرحله کشوری پرداختند.

برگزاری دومین دوره مسابقات قرآن «تلاوت» که با رویکرد پرداختن به معانی آیات قرآن در کنار حفظ و قرائت دنبال می‌شود نیز از دیگر فعالیت‌های این معاونت و با همکاری معاونت آموزش و پژوهش در سال 93 بود که مرحله شهرستانی این مسابقات نیز همزمان با فصل پاییز و مرحله استانی نیز چهارم و پنجم دی‌ماه در سراسر کشور برگزار شد.

در مجموع چهار هزار و 836 نفر از سراسر کشور در دومین دوره مسابقات قرآن تلاوت ثبت‌نام کردند که دو هزار و 282 نفر از ثبت‌نام شدگان در رشته قرائت، 845 نفر در رشته حفظ کل و هزار و 704 نفر در رشته حفظ 15 جزء قرآن بودند. مرحله کشوری این مسابقات نیز از 29 بهمن‌ماه تا یکم اسفندماه در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

برگزاری مسابقات تفسیر نورالهدی

مسابقات تفسیر «نورالهدی» از دیگر برنامه‌های معاونت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن در سال 93 بود؛ این مسابقات هر چند که در شش دوره اول توسط سازمان دارالقرآن برگزار می‌شود، اما سازمان دارالقرآن برگزاری هفتمین دوره این طرح در سال 93 را به اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور واگذار کرد.

هفتمین دوره مسابقات قرآن تفسیر نورالهدی نیز 15 آذرماه به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد؛ هر چند کار ثبت‌نام و اجرا برعهده اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی بود، اما نظارت بر نحوه برگزاری این مسابقات توسط سازمان دارالقرآن الکریم انجام شد.
همچنین، معاونت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم در اجرای دیگر طرح‌های سازمان از جمله نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم و... با معاونت آموزش و پژوهش سازمان همکاری داشته و برنامه‌ریزی به منظور اجرای برنامه‌های قرآنی همزمان با ایام‌الله دهه فجر در قالب کمیته قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی را نیز انجام داده که بر این اساس بیش از دو هزار برنامه قرآنی از سوی دستگاه‌های عضو این کمیته در دهه فجر اجرا شد.

captcha