تحقیق درباره حادثه فرودگاه جده آغاز شد
کد خبر: 3146991
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
وزارت کشور عربستان:

تحقیق درباره حادثه فرودگاه جده آغاز شد

گروه بین‌الملل: وزارت کشور عربستان از آغاز تحقیق درباره حادثه فرودگاه جده و تعرض دو مأمور عربستانی به زائران ایرانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه اینترنتی عربستانی المرصد، وزارت کشورعربستان گزارش داد: دستگاه‌های امنیتی درپی دریافت شکایتی مبنی بر تعرض دو نفر از کارکنان فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز شهر جده به دو نوجوان ایرانی‌، متهمان را به دادستانی کل برای تحقیقات و بازجوئی تحویل دادند.
 
وزارت کشور عربستان با بیان اینکه مسئله آغاز تحقیقات و بازجوئی از متهمان، به سفیر ایران در عربستان ابلاغ شده است، تأکید کرد: قوانین عربستان اشد مجازات را برای افرادی که مرتکب چنین اقدامات شنیعی می‌شوند‌، تعیین کرده است.
 
اعتراض گسترده وزارت امور خارجه، مراجع تقلید، نمایندگان مجلس‌، دانشگاهیان، هنرمندان و دست‌اندرکاران سینما و روزنامه‌های سراسری و استانی به این رویداد و تقاضای بررسی و مجازات سریع عاملان حادثه بخشی از واکنش‌ها به حادثه تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده در روزهای گذشته بوده است.
 
حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی و پارلمانی ایرانیان اوایل این هفته به خبرنگاران گفت: «متاسفانه این اقدام شبه‌تجاوز برای دو نفر از هموطنان که به عمره مشرف شده بودند پیش آمد. در هفته دوم تعطیلات سال جدید، روز هشتم فروردین ماه به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی در فرودگاه جده، مأموران متخلف مذکور به بهانه مشکوک‌شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و در بخش دیگری مورد بازرسی بدنی قرار دادند که در اثنای بازرسی، سایر افراد کاروان متوجه شدند که مأموران خاطی قصد آزار و اذیت جنسی آن دو نوجوان را داشته‌اند و مسئولان امر را از این موضوع مطلع می‌کنند.
 
جمهوری اسلامی ایران علاوه بر احضار کاردار عربستان در تهران به وزارت امور خارجه و ابلاغ اعتراض رسمی، خواستار اشد مجازات برای ماموران عربستانی شده است.
 
همچنین به دلیل تعلل سعودی‌ها در رسیدگی و پیگیری سریع این حادثه، ایران اعلام کرد که تا آگاهی از نتیجه اقدام دستگاه قضایی سعودی‌ها علیه ماموران خطاکار فرودگاه جده، تمامی سفرهای عمره از ایران از دوشنبه تا اطلاع بعدی به حالت تعلیق درآمده است.
 

captcha