توقف ساخت دارالقرآن شهرک اکباتان از امروز + جزئیات
کد خبر: 3191077
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
از سوی معاون خدمات شهری شهرداری تهران انجام گرفت؛

توقف ساخت دارالقرآن شهرک اکباتان از امروز + جزئیات

گروه فعالیت‌های قرآنی: ماه‌هاست که در شهرک‌ اکباتان سخن از احداث یا توقف ساخت یک دارالقرآن است که امروز از سوی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، ادامه احداث این پروژه متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مدتی است که اهالی فاز دو شهرک اکباتان معترض احداث دارالقرآن در این منطقه هستند و از طرق گوناگونی چون مراجعات مکرر به شهرداری منطقه و تهیه طوماری در اعتراض به ساخت این دارالقرآن، خواستار منع این ساخت و ساز شده‌اند.

این خبرگزاری در راستای اجرای رسالتش یعنی اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و پیگیری امور فعالان قرآنی در این خصوص با سیدمصطفی صادقی از فعالان این دارالقرآن به گفت‌وگو پرداختیم وی درباره مجوز این دارالقرآن بیان کرد: مجوز فعالیت این دارالقرآن از شهرداری دریافت شده است و حتی زمین آن نیز از سوی شهرداری در اختیار این مرکز قرار گرفته است.

صادقی ادامه می‌دهد: کلاس‌های این دارالقرآن در گذشته، به دلیل اینکه دارای مکان مشخصی نبوده است در مدرسه‌ «عموییان» برپا و در آن مکان، علاوه بر برپایی برنامه‌های عادی قرآنی ویژه خردسالان، نوجوانان، جوانان و بانوان، مراسم‌های عزاداری و جشن به صورت مناسبتی برگزار می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه مدرسه عموییان فقط شب‌های جمعه در اختیار فعالیت‌های این دارالقرآن و هیئت قرار می‌گرفت، اظهار می‌کند: مکان فعلی توسط شهرداری در فاز 2، بلوک 19 جهت احداث این دارالقرآن در نظر گرفته شد تا شهرک‌‌نشینان نیز بتوانند به راحتی و به سهولت در کلاس‌های قرآن حضور داشته باشند.

صادقی با تأکید براینکه چند بانوی حافظ قرآن نیز در کلاس‌های این مرکز حضور داشتند، بیان می‌کند: هرچند برخی از متقاضیان حضور در کلاس‌های این دارالقرآن به دلیل تغییر محل سکونت به شهرک‌های مجاور رفته‌اند، اما هنوز ارتباط خود را با این دارالقرآن دارند و روند اجرایی شدن و احداث این مرکز را پیگیری می‌کنند تا بتوانند فعالیت‌های قرآنیشان را از نو شروع کنند.

این ساختمان دو طبقه غیر تجاری است

وقتی درباره علت اعتراض گروهی از مردم در احداث این بنا، تهیه طوماری از امضاءهای معترضان و تخریب بنرهای تبلیغاتی این مرکز را جویا شدیم، می‌گوید: مردم اطلاع دقیقی از این موضوع ندارند بلکه عده‌ای صحنه‌گردان در پشت جریان هستند که شاید به دلیل اینکه اعتقادات دینی و مذهبی ندارند، نمی‌خواهند این دارالقرآن احداث شود وگرنه این مورادی که مطرح شده است که اینجا تجاری خواهد شد به هیچ وجه صحت ندارد.

وی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به سخنان پژمان پشمچی‌زاده، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در حاشیه صد و چهل و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران درباره تجمع اهالی فاز 2 شهرک اکباتان‌، ادامه می‌دهد: حتی در این جلسه به صراحتاً بیان شده است که ساخت و احداث این دارالقرآن و حسینیه از سرانه فرهنگی هزینه شده است و قرار نیست در این مکان که در دو طبقه است، استفاده تجاری انجام گیرد.

صادقی در پاسخ به این سؤال که برخی از مردم به دلیل تخریب فضای سبز اعتراض کرده‌اند؟ تصریح می‌کند: هنگامی که احداث دارالقرآن آغاز شد هیچ فضای سبز و درختی در اطراف این مکان نبوده است و پس از آن به دلیل بهره‌مندی قرآن‌آموزان و متقاضیان این مرکز قرآنی از فضای سبز شهرداری منطقه پنج، ناحیه هفت اقدام به طراحی این فضای سبز و کاشت درختان کرده است و قبلا زمینی بی‌استفاده بوده است.

فضایی فرهنگی به دور از ازدحام و مزاحمت صوتی

وی در پاسخ به اینکه شاید اهالی محل به دلیل ایجاد سروصدا و ازدحام جمعیت اعتراض کرده‌اند، می‌گوید: هنگامی که در فاز دو مجتمع تجاری «مگامال» را داریم که در جایی که شاهراه است، به منظور بهره‌برداری تجاری ساخته‌اند، همچنین آنجا میدان میوه و تره بار است اما جایی که شهرداری به ما داده است در گوشه‌ای از شهرک است و نه شاهراه اصلی و مزاحمتی برای ساکنان ندارد. سازه این ساختمان به گونه‌ای است که سرو صدای قرآن‌آموزان بیرون نمی‌رود.

وی ادامه می‌دهد: از دارالقرآن‌ها و افرادی که توانایی دارند جهت طراحی قرآنی در نمای ساختمان، معماری و سازه طرح قرآنی درخواست داریم تا این دارالقرآن را جهت طراحی نمایه قرآنی که برای مخاطبان جذاب باشد، کمک کنند تا حاکی از این باشد که این محل دارالقرآن و حسینیه است و بلافاصله پس از اتمام ساختمان به دنبال کسب مجوز از دستگاه‌های قرآنی برای برگزاری دوره‌های آموزش قرآن خواهیم کرد.

هنگامی که درباره ساختمان دارالقرآن توضیحات بیشتری از صادقی خواستیم، اظهار کرد: این ساختمان 200 متر بنای مفید دارد که در دو طبقه احداث شده است و در بلوکی قرار گرفته است که با منازل مسکونی حدود 40 قدم فاصله دارد.

وی در پایان گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا حتی از جلوگیری معاون خدمات شهری شهرداری تهران از ادامه فعالیت این پروژه خبر داد و گفت: ادامه این پروژه امروز به دستور این معاونت متوقف شد.

نگاهی به این رویداد در دیگر رسانه‌ها

همچنین ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما که در منطقه اکباتان تهران سکونت دارد، اخیراً در گفت‌وگو با دیگر رسانه‌ها گفته بود: از شهرداری منطقه 5 تهران به دلیل تأسیس یک دارالقرآن و حسینیه در فاز 2 شهرک اکباتان تشکر می‌کنم؛ چون فاز دو تنها یک مسجد دارد و آن هم خیلی دور است و مردم برای استفاده باید با اتومبیل بروند و مسجد رفتن برای کسانی که در شهرک هستند آسان نیست. امیدوارم شورای شهر تهران این حرکت را پشتیبانی کند؛ چرا که این محل می‌تواند به عنوان محل تجمع بچه‌های متدین و مومن استفاده شود و جوانان و نوجوانان در آن اوقات فراغت خود را سپری کنند و در ایام محرم هیئت داشته باشند و از تلف شدن اوقات شان جلوگیری کند. وی به برخی کارشکنی‌ها برای تأسیس این دارالقرآن اشاره کرد و گفت: عده‌ای به دنبال تعطیلی این محل هستند اما از شهرداری و شورای شهر ممنونیم که به پای تأسیس آن ایستادگی کرد.

حضور شهرک‌نشینان معترض در شورای شهر تهران

ساختمان شورای شهر تهران روز گذشته، اول اردیبهشت در کنار جلسه رسمی یک حاشیه اعتراضی هم داشت. تعدادی از شهروندان تهرانی که ساکن فازهای 1، 2 و شهرک اکباتان هستند، از ساعت 8 صبح به خیابان بهشت تهران آمده بودند تا صدای اعتراضشان را به گوش اعضای شورا  برسانند. آنچه اعتراض آنها را برانگیخته، اقدام برای ساخت یک ساختمان جدید در این شهرک به نام دارالقرآن توسط یک هیأت به نام هیأت عشاق المهدی است. معترضان می گویند این ساختمان در بخشی از اراضی مشاع شهرک که قرار بوده به فضای سبز تبدیل شود و درختکاری در آن انجام شده، صورت گرفته و این در حالی است که قرار نبوده در این زمین ها ساخت و سازی صورت بگیرد. آنها دیروز توماری با 25 هزار امضا از ساکنان فازهای یک، دو و سه اکباتان به شورا آورده بودند و از ساعت 8 تا 10:30 تجمع‌شان را در حالی که تصاویر از سازه دارالقرآن و شعارهای زیست محیطی دیگری در دست داشتند، ادامه دادند.

نظر معاون جدید معماری و شهرسازی شهرداری تهران

پژمان پشمچی‌زاده، معاون جدید معماری و شهرسازی شهرداری تهران در جمع خبرنگاران حرف‌های دیگری درباره دارالقرآن شهرک اکباتان زد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران که تا همین چند هفته پیش شهردار منطقه 5 شهرداری تهران بوده است، درخصوص اعتراض جمعی از اهالی شهرک اکباتان به ساخت دارالقرآن در این شهرک گفت: کل این ساختمان به دارالقرآن تعلق داشته و بخش تجاری ندارد و بر خلاف آنچه گفته شده که یک مرکز تجاری قرار است در این جا ساخته شود، این ساختمان دو طبقه و در زمینی 200 متری است که یک طبقه همکف و یک طبقه روی آن قرار دارد.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عمرانی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۹:۰۲
0
0
متولیان امر ساخت این دارالقرآن توجه کنندکه هرگونه فعالیت مذهبی در زمین غصبی دارای اشکال شرعی میباشد. و از سوی دیگر نهادی که شروع فعالیتش،با اقدام به فحاشی و کتک زدن زنان و اهالی معترض همراه میباشد،آیا به راستی صلاحیت فعالیت در امر آموزش مسایل دینی به فرزندان ما را دارد؟؟!!
حصان
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۱۳:۴۵
1
1
وقتی برای ساخت این دارالقرآن از شهرداری مجوز گرفته شده چرا مسئولین محترم شهرداری مجوز خودشون و خدشه دار کردند؟؟؟؟؟!!!!!؟
دوست بزرگوار جناب عمرانی!
از قدیم گفتند: به خاطر یک بی نماز در مسجد و نمی بندند... پس اگر افرادی اشتباهی کرده اند نباید صورت مسئله را پاک کرد
ابراهیم
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ - ۰۹:۴۵
0
0
در فضائی که بین فاز یک و دو قرار است مجتمع فرهنگی ساخته شود
میتواند بخشی از آن به دارالقران اختصاص داده شود ضمن جلوگیری از پراکندگی مراکز فرهنگی معضلاتی که بعدآ بواسطه تجمع و پارک خودرو مراجعین دران محل مشکلات ترافیکی ایجاد خواهد شد
captcha