به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، جلسه ۶۹ دوره آموزشی «نظام شناسی» با حضور اساتید و دانشپژوهان در روز پنجشنبه، سوم اردیبهشتماه در محل دفتر مرکزی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره(س) برگزار شد.
زاهدی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره(س) در این جلسه گفت: در موضوع مذاکرات با آمریکا، برخی آیه «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ »(انفال/61)، را مصداق این مذاکرات دانسته و مخالفان را به تندروی متهم کردهاند و گفتهاند که خدا فرموده اگر بالهای سلم را برای شما باز کردند با آنها مذاکره کنید. حال سؤال اینجاست که آیا آمریکا اموال بلوکه ما را آزاد کرده؟ آیا تحریمها را لغو کرده؟ آیا هر روز ما را تهدید نمیکند که همه گزینهها روی میز است؟ آیا دستاوردهای علمی ما در مسائل هستهای را نمیخواهند محدود کرده و از بین ببرند؟ آیا دانشمندان هستهای ما را شهید نکردند؟ آیا اینها جَنَحُوا لِلسَّلْمِ است؟ چه نشانههایی از سلم آمریکا وجود دارد که ما هم بخواهیم بر اساس آن با آنها سلم داشته باشیم و تفاهم کنیم؟.
وی بیان کرد: اگر اینها آمدهاند تا با ما رفیق شوند، نشانههای سلم آنها کجاست؟ اینگونه تفسیر قرآن، بدعت عمومی است و بنا بر زیارت عاشورا لعنت خدا بر کسانی است که اساس بدعت و گمراهی را میگذارند «فلعن الله امة اسست اساس الظلم و الجور...» .
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره(س) به تفسیر سوره حمد و تشریح موضوع «صراط به معنای نظام» و «لزوم موضعگیری با مغضوب علیهم و ضالین» پرداخت و گفت: چهار آیه اول سوره حمد مبانی تمام عرصههای حیات انسانی است. مبانی سیاست، مبانی حقوق و قضاوت، مبانی اقتصاد، مبانی تعلیم و تربیت، مبانی هنر، مبانی جامعهشناسی، مبانی روانشناسی، مبانی انسانشناسی، مبانی علوم و هرچه که در حیات بشری نظام و برنامهای دارد در این سوره هست.
زاهدی افزود: محصول این مبانی و خروجی این مبانی ایاک نعبد و ایاک نستعین است. محصول و خروجی ایاک نعبد و ایاک نستعین، اهدنا الصراط المستقیم است و خروجی این آیه هم صراط الذین انعمت علیهم است.
وی بیان کرد: در قبل از انقلاب، علمای عاملین کرامات زیادی داشتند و اعبد و استعین برقرار بود و نعبد و نستعین فراگیر نبود. تنها کسی که توانست نعبد و نستعین را محقق کند، حضرت امام خمینی(ره) بود. امام(ره) با دست خالی انقلاب کرد و ایران که هیچ چیز نداشت، صاحب همه چیز شد.
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره(س) گفت: نعبد وقتی است که همه جامعه قیام کند و به سمت خدا برود. نعبد یعنی عبودیت همگانی. اگرهمه نهادها و همه وزارتخانهها بهسوی حق بروند، میشود نعبد. برای اینکه همه به سوی عبودیت بروند، ما نیاز به نظام داریم و برای حرکت به سمت نعبد باید نظامسازی کنیم. نستعین از ریشه عون است و استعانه یعنی طلب یاری کردن. قرآن عنایت خاصی به جمع دارد. اگر جمع صالح شد، حتماً فرد هم صالح می شود. با اعبد و استعین مملکت درست نمیشود بلکه با نعبد و نستعین درست میشود.
زاهدی ادامه داد: نستعین یعنی استخراج نظام و چون ایاک دارد، حتما باید این نظام از وحی باشد و اگر با غرب و چیزهای دیگر مخلوط شود، این جامعه به ایاک نعبد و نستعین نمیرسد. همه امت باید از منابع وحیانی استعانت بجویند. نستعین یعنی تدوین نظام با استخراج از وحی. لذا، اگر ایاک نعبد و ایاک نستعین فراگیر شد، به صراط مستقیم هدایت میشویم. اهدنا یعنی خدایا همه ما را هدایت کن نه من را.
وی اظهار کرد: صراط همان نظام است و مستقیم یعنی کوتاهترین، راستترین، فراگیرترین و استقامتبخشترین راه. به تعداد همه عرصههای جامعه ما نیاز به صراط مستقیم (نظام) داریم. نظام مستقیم یعنی رسانه، بانکداری، حکومت و... باید قرآنی باشد. از نظام حکومتی ما، ولایت فقیه و شورای نگهبان و مجلس خبرگان بر اساس قرآن است و زیرنظامها هنوز قرآنی نشده است. حوزههای علمیه و نهادها و دولت باید به دنبال نظام مستقیم باشند و برای هر امری، نظام خاص خودش را طراحی و اجرا کنند.
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره(س) گفت: هر عرصهای صراط خاص خودش را دارد. چندین هزار عرصه در حیات انسانی داریم و نظام مستقیم آن را باید استخراج کرد. زمینه این صراط مستقیم در ایاک نعبد و ایاک نستعین است. صراط الذین یعنی جامعهای که در مسیر انعمت علیهم باشد. اگر جمعی یا فردی بخواهد ببیند که به صراط مستقیم هدایت شده، باید خود را با سیره طیبه چهار شاخص قرآنی تطبیق دهد یعنی سیره شهدا، انبیاء، صدیقین و صالحین.
زاهدی عنوان کرد: همانطور که خداوند به دشمنان اسلام غضب کرده است، جامعهای که اسلامی است هم باید غضب کند به آنهایی که مغضوب علیهم هستند. جامعه اسلامی باید در برابر اینها سنگر تدافعی و خط مقدم داشته باشد. حتی اگر تهمت تندرو هم به ما بزنند. وقتی خداوند خودش اینگونه است و غضب کرده، ما چطور میتوانیم بیتفاوت باشیم. خداوند میفرماید نمازت باطل است اگر با مغضوب علیهم درگیر نشوی. زیارت عاشورا تفسیر و شرح مغضوب علیهم است، «وَ لَعَنَ اللَّهُ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ وَ لَعَنَ اللَّهُ بَنى اُمَیَّةَ قاطِبَةً وَ لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ مَرْجانَةَ وَ لَعَنَ اللَّهُ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ لَعَنَ اللَّهُ شِمْراً وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ».
وی بیان کرد: اگر یکی مثلاً در خانه خودش تریاک میکشد، این به خودش ضرر میرساند و خیلی مهم نیست، خودش و خدای خودش است. ولی اگر یکی تشویق میکند، تبلیغ میکند، جوانها را منحرف میکند، اینها مغضوبین هستند. بنا به روایتی از امام صادق(ع) ضالین کسانی هستند که ولایت ما را نمیفهمند و چگونگی متابعت از ما را نمیفهمند، کسانی که نمیدانند بالاخره حق با رهبری است یا آمریکا! این نماز نمیشود. اگر ایاک نباشد دشمن میآید، در ارشاد، در صدا و سیما و در عرصه رسانه، هنر و... .
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره(س) گفت: با مغضوبین و ضالین باید موضع و سر جنگ و غضب داشت. خاکریز جنگی باید با آنها داشت. خدا غضب کرده ما هم باید غضب کنیم. اگر نتوانستیم موضع بگیریم نمازمان قبول نیست، حتی اگر مقید به نماز اول وقت باشیم. در این حال نماز ما فقط رفع تکلیف است.
یادآور میشود، دوره آموزشی «نظام شناسی» هر هفته روزهای پنجشنبه از ساعت 10 الی 12 (به غیر از تعطیلات رسمی) در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره(س) برگزار میشود که حضور در این کلاسها پس از ثبت نام حضوری برای عموم آزاد است.
سیدیهای صوتی این جلسات برای بهرهبرداری دانش پژوهان، تهیه شده و در اختیار آنان و سایر علاقهمندان قرار میگیرد.