اعطای تسهیلات ویژه به دانشجویان و اساتیدی که به پژوهش قرآنی اهتمام دارند
کد خبر: 3202380
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
رئیس دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با ایکنا خبر داد:

اعطای تسهیلات ویژه به دانشجویان و اساتیدی که به پژوهش قرآنی اهتمام دارند

گروه دانشگاه: به گفته رئیس دانشگاه پیام نور، حرکت‌های فرهنگی و کارهای قرآنی جزء لاینفک آیین‌نامه ارتقای مرتبه علمی‌ اساتید دانشگاه پیام نور قرار گرفته است تا هم اساتید و هم ‌دانشجویان به فرهنگ قرآنی توجه بیشتری کنند.

محمدعلی سرلک، رئیس دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اظهار کرد: دانشجویانی که رتبه‌های برتر در پژوهش‌های قرآنی را به دست می‌آورند در این دانشگاه از تخفیف کامل شهریه تا بخشی از تخفیف را شامل می‌شوند. ارائه تسهیلاتی برای شرکت در اردوها و تسهیلات مادی و معنوی نیز برای دانشجویانی که پژوهش قرآنی دارند، در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ما به دانشجویانی که علاقه‌مند به قرآن هستند این فرصت را می‌دهیم تا با گرفتن واحدهای قرآنی بخشی از معدل خودشان را بهبود ببخشند. این فرصت را به آن‌ها می‌دهیم که هم ترویجی برای فرهنگ قرآن باشد و هم بتوانند به کمک این حرکت معدل خودشان را ارتقا بخشند.

سرلک اظهار کرد: در همین رابطه به فرد اجازه می‌دهیم تا هر تعدادی که می‌خواهد در این درس شرکت کند، تا زمانی که بتواند با بالاترین نمره قبول شود. نمرات قبلی در معدل او محسوب نمی‌شوند و آخرین نمره و بالاترین نمره به‌عنوان مبنای کار او قرار می‌گیرد. این حرکتی بوده که اتفاقاً در مقاطع کارشناسی، ارشد و حتی دکتری بسیار استقبال شده است. ما در هر سه مقطع استفاده از این فرصت را مبنای کارمان قرار داده‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که جایگاه تفسیر قرآن میان دروس دانشگاهی کجاست؟ گفت: این هم جزء برنامه‌های آتی ما است. با حوزه‌ها و علما هم صحبت کرده‌ایم. ان‌شاء‌الله علاوه بر روخوانی، تفسیر قرآن هم جزء برنامه‌های آتی ما است که امیدواریم ان‌شاء‌الله امسال بتوانیم به بخشی از این هدف جامه عمل بپوشانیم.

رئیس دانشگاه پیام نور در این باره که آیا به تأسیس رشته‌های قرآنی جدید فکر شده است؟، عنوان کرد: بله، در مقطع دکتری رشته فلسفه دین را داشتیم. رشته‌های معارف اسلامی و رشته‌های اینچنین را داشتیم. ولی حرکت در این رشته‌ها چون متولیان خاصی در کشور دارد، به سهولت رشته‌های دیگر نیست. باید از نهادهای دیگر هم مجوز گرفته شود، فقط وزارت علوم بعضاً در برخی از رشته‌ها دخیل نیست. باید از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری هم مجوزها گرفته شود که ان‌شاء‌الله دوستان ما در دانشگاه تعامل‌های خوبی با نهادهای ذی‌ربط دارند. برنامه کاری ما هم ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است و حرکت‌های ما نشان می‌دهد که به این پایبند بوده‌ایم و ان‌شاءالله تأسیس رشته‌های این چنین در دستور کار است.

ارتقای مرتبه علمی اساتید پیام نور با فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی

وی با اشاره به دیگر برنامه‌ها،‌ گفت: جشنواره‌های قرآنی و پژوهش‌های قرآنی در دستور کار ما هست که دانشجویان را به سمت پژوهش‌های قرآنی سوق دهیم، بخشی از ارتقای مرتبه علمی‌ اساتید را حرکت‌های فرهنگی و کارهای قرآنی قرار داده‌ایم که این جزء لاینفک آیین‌نامه ارتقاء قرار گرفته است. حرکت‌های این چنینی نتیجه‌اش این است که ان‌شاء‌الله هم اساتید و هم ‌دانشجویان به فرهنگ قرآنی توجه کنند.

سرلک افزود: مهم‌ترین برنامه من ارتقای برند و جایگاه دانشگاه پیام نور است که با نگاه راهبردی ما در چهار حوزه ‌مشغول کار هستیم. اول از همه رشد، تعالی، تکریم نیروی انسانی و رفع نیازهایشان، دومین حوزه‌ای که ما کار می‌کنیم ارتقای فرآیندهای کاری است؛ استفاده از فناوری‌های جدید برای خدمت‌رسانی بهتر‌. سومین حوزه افزایش رضایت دانشجو است. دانشجو تاکنون عنصر مغفول در این سیستم بوده است. مدیریت هزینه‌ها و تنوع‌بخشی به درآمدها از طریق حرکت به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان، تجاری‌سازی علم و حرکت‌های این چنینی نیز حوزه چهارم است.

وی عنوان کرد: به‌دنبال ارتقای کیفیت کاری خود هستیم. کمیته‌های کاری برای این منظور تعیین شده‌اند. رتبه‌ای که ما در کیفیت آموزش کسب کردیم، گواه این است که دانشگاه در مسیر درستی حرکت می‌کند. ما رتبه اول کیفیت آموزشی کشور و رتبه 10 پژوهشی کشور را میان کل دانشگاه‌های کشور به دست آوردیم. بر مبنای آخرین رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام که در سال 93 اعلام کرد، دانشگاه پیام نور رتبه اول آموزشی کشور را در کنار دو دانشگاه شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران کسب کرد. در همین رتبه‌بندی ما رتبه 10 پژوهشی کشور را بر مبنای استانداردهای پژوهشی، چاپ مقاله در نشریات معتبر داخلی و خارجی توانستیم کسب کنیم. برای ارتقای کیفیت، از کمیته‌هایی که نمایندگان دانشجویان، کارکنان، اساتید و همه گروه‌های ذی ربط در آن‌ها عضو هستند بهره می‌گیریم.

سرلک گفت: بر مبنای سیاست‌های وزارت علوم و نیازهای جامعه حرکت می‌کنیم. به هرحال با توجه به نیازهایی که جامعه دارد و نیازهای بین رشته‌ای و کارآفرینی و حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم که مورد تأکید فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بوده، در نتیجه ممکن است رشته‌های جدیدی تعریف شود و بر این اساس دانشجویانی جذب شوند.

captcha