استاد «موسوی‌بلده» پدر آموزش نوین قرآن کریم در عصر حاضر است
کد خبر: 3218775
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۸
محمدزاده:

استاد «موسوی‌بلده» پدر آموزش نوین قرآن کریم در عصر حاضر است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر رادیو قرآن در مراسم تکریم استاد موسوی‌بلده گفت: بدون شک براساس یافته کارشناسانه و آموزش‌های جدید قرآن می‌توانیم استاد موسوی‌بلده را پدر آموزش نوین قرآن کریم در عصر حاضر بدانیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن در مراسم تکریم استاد سیدمحسن موسوی‌بلده که عصر امروز، هفتم اردیبهشت‌ماه در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، به سخنرانی پرداخت و گفت: بی‌شک یکی از فرآیندهایی که تحول زیادی را در عرصه آموزش قرآن کریم هماهنند سایر آموزش‌ها به وجود آورده است، رسانه‌ای شدن آموزش‌های نوین است.
وی ادامه داد: با جمع‌بندی‌هایی که بسیاری از کارشناسان رسانه در امر آموزش قرآن کریم در رسانه ـ که فضای آموزشی را به کلاس بدون دیوار تبدیل می‌کند و ضریب غیر قابل تصوری را به آموزش‌پذیران قرآن اختصاص می‌دهد ـ انجام داده‌اند؛ یکی از سخت‌ترین آموزش‌ها در حوزه رسانه، آموزش‌ قرآن در حوزه رسانه شنیداری است؛ به جهت اینکه در رادیو، تابلو، تخته‌ و تصویری نیست و استاد و کارشناس آموزش باید از تمام مهارت خودش استفاده کند تا ذهن مخاطب را تبدیل به تابلوی آموزشی کند و با ظرافت و مهارت‌های هرچه تمام‌تر با مثال‌هایی که می‌زند، مفاهیم‌ آموزشی را به مخاطب و پیام‌گیر خودش از رسانه شنیداری منتقل کند.
محمدزاده عنوان کرد: چنین نبوغی را در رسانه شنیداری تخصصی قرآن کریم که بدون شک تنها رسانه شنیداری تخصصی قرآن به زبان فارسی رادیو قرآن جمهوری اسلامی است، در استاد موسوی‌بلده یافتیم.
وی تصریح کرد: بدون شک براساس یافته کارشناسانه و آموزش‌های نوین قرآن، هر چند سایر اساتید و پیشکسوتان را در علوم مرتبط با قرآن کریم به عنوان پدر علم و یا شاخه‌ای از اقیانوس بی‌کران قرآن می‌دانیم، می‌توانیم استاد موسوی‌بلده را پدر آموزش نوین قرآن کریم در عصر حاضر بدانیم و به این مسئله افتخار کنیم.
مدیر رادیو قرآن با اشاره به برخی از آثار استاد موسوی‌بلده در رسانه، بیان کرد: ذکر صلوات «اللهم صلی وسلم وزد وبارک على رسول الله وآله الأطهار» یکی از فضاهای قرآنی است که در جلسه استاد توسط دوستان زمان‌های گذشته رادیو چون مرحوم استاد صبحدل ضبط و چنین فضا و نغمه‌ای انتخاب شده است و خیلی از محافل و جلسات با این ذکر و صلوات در واقع فضای جلساتشان را معطر می‌کنند.
محمدزاده ادامه داد: همچنین المان دیگر بر فضای قرآنی؛ آیه آغازین سوره مزمل است که با نحوه خواندن استاد موسوی‌بلده با همراهانشان در جلسه است که این حس خاطره‌انگیز و ارتباطی که با مخاطب دارد او را یاد فضای ترتیل قرآن می‌اندازد و بدون شک هنگامی که پخش می‌شود، شنونده متوجه می‌شود که فضا، فضای ترتیل است.
وی بیان کرد: اینها توسط استادی ماندگار شده که با قریحه رسانه‌ای‌اش آهنگ‌گذاری می‌کرده و در حال حاضر علامتی شده است برای فضای قرآنی. همچنین فضای دل‌انگیز دیگری که قبلا در وقت اذان‌گاهی به‌ویژه ظهر در شبکه سراسری و ایران آن زمان پخش می‌شد، آیه مربوط به محافظت به ویژه در نماز وسطی است که به تک‌خوانی خود استاد انجام شده است.
محمدزاده تصریح کرد: همه اینها نشان‌دهنده این است که علاوه بر بحث تکنیک‌های نوین آموزشی، نکته جدیدی در مباحث آموزشی وجود داشته باشد و این واقعاً ستودنی است؛ چراکه یکی از مباحثی که در بحث آموزش باید به آن توجه کنیم نوع مخاطب و آموزش‌پذیریست که توسط استاد آن علم یا مقوله آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر رادیو قرآن ضمن آرزوی طول عمر برای استاد همراه با سلامتی، بیان کرد: یافته‌های ما از روایات که در رابطه با شأن و مقام استاد قرآن بیانگر این است که الان اگر پرده‌ها از مقابل چشم ما کنار برود آن هنگام متوجه می‌شویم که چه تکریمی در نظام خلقت برای استاد و معلم قرآن حتی در اعماق اقیانوس‌ها توسط آبزیان و ماهیان انجام می‌شود.

وی یادآور شد: امیدوارم این تکریم محدود به این جلسه نشود و در فضای باشکوه‌تری بتوانیم از این چهره درخشان قرآنی تکریم شایسته‌تری انجام دهیم.

captcha