چرا قانون عملیات بانکی بدون ربا نیازمند اصلاح است؟
کد خبر: 3221841
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
جعفر قادری پاسخ می‌دهد:

چرا قانون عملیات بانکی بدون ربا نیازمند اصلاح است؟

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: هر قانونی که سی سال از عمر آن بگذرد نیاز به اصلاح دارد؛ مخصوصا قانون عملیات بانکی بدون ربا که موضوعش مرتب در حال تغییر است.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان دلایل خود برای حمایت از طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا پرداخت و اظهار کرد: در قانون کنونی عملیات بانکی بدون ربا تنوع ابزارها و امکاناتی که نظام بانکی می‌تواند از آن‌ها استفاده کند دیده نشده است اما در این طرح جدید تنوع بیشتری ایجاد شده و از تجربه کشورهای دیگر استفاده شده است.

اصلاح قانون بانکداری بدون ربا ضرورتی انکارناپذیر است

وی ادامه داد: در طرحی که برای اصلاح این قانون ارائه شده، مشکلات و موانعی که ممکن است از نظر اجراء و از لحاظ قانونی وجود داشته باشد و همینطور خلأهایی که وجود داشته و ممکن بود قانون تفسیر به رأی شود و در اجراء مشکلاتی را ایجاد کند برطرف شده است؛ بنابراین اینکه عده‌ای می‌گویند قانون کنونی نیازی به اصلاح ندارد استدلال درستی نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: بیش از سی سال از اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا می گذرد و در این مدت تحولات زیادی در نظام بانکی وجود داشته است و اکنون زمان آن فرارسیده است که این بازنگری در قانون بانکداری بدون ربا صورت بگیرد؛ هرچند ممکن است بخشی از مشکلات به دلیل اجرا نشدن قانون باشد اما قطعا این قانون نیازمند اصلاح است.

استفاده از تجربه‌ بانکداری اسلامی دیگر کشورها درقانون جدید

منتخب مردم شیراز در خانه ملت اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی که در قانون قبلی وجود داشت این بود که سازوکارهای اجرایی در آن به خوبی دیده نشده بود که به نظرم این مشکلات در قانون جدید قابل حل است. قانون کنونی هنگام تأسیس، قانونی تجربه نشده بود و ایرادات و اشکالات جدی دارد اما در قانون جدید این ایرادات برطرف شده است.

قادری در پاسخ به این پرسش که قانون جدید چگونه قرار است اجرایی شود؟ گفت: در این طرح حداقل گریزگاه‌ها یا خلأهای قانونی که وجود دارد و در عرصه اجرا باعث می‌شود که این قانون به خوبی عملیاتی نشود رفع شده و تنوع ابزارها و اهرم‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های نظام بانکی اسلامی دیده شده است و تجربیات کشورهای دیگر هم در این قانون مورد استفاده قرار گرفته است.

بنا نیست قانون قبلی به طور کامل کنار گذاشته شود

وی تأکید کرد: مطمئن باشید قانونی که اکنون نوشته شده است نقاط قوت قانون قبلی را دارد و نقاط ضعف آن را پر می‌کند اما بنا نیست آن قانون را به طور کامل کنار بگذاریم. همچنین مواردی که ممکن است مشکل ایجاد کند حذف شده است.  بنا بر مطالبی که بیان شد و وضعیتی که حاکم شده، لازم بود که این بازنگری انجام شود و همگی اعتراف دارند که بعد از سی سال هر قانونی هم که باشد نیاز به اصلاح دارد؛ بخصوص این قانون که موضوعش مرتب در حال تغییر اشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه امیدوارید قانون جدید مشکلات نظام بانکی از جمله ربا را برطرف کند؟ اظهار کرد: بنده معتقدم اگر همه مشکلات را هم حل نکند دست‌کم بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد.

مجلس موافق اصلاح قانون عملیات بانکی بدون رباست

نماینده مردم شیراز در خانه ملت در پاسخ به این پرسش که این طرح اکنون در چه وضعیتی است و کی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت؟ اظهار کرد: اگر یک فوریتش تصویب شود انشاء‌الله در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

قادری در پاسخ به این پرسش که آیا فضای کلی مجلس موافق اصلاح این قانون است؟ عنوان کرد: چرا نمایندگان نباید موافق اصلاح این قانون باشد؟ همگی دادشان بلند شده است که این قانون دارای مشکلات و مسائل فراوانی است و باید اصلاح شده و مشکلات اجرایی‌اش برطرف شود.

مطالب مرتبط
captcha