تصویب ۴ اثر میراث معنوی در شورای ثبت خراسان جنوبی
کد خبر: 3256126
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳

تصویب ۴ اثر میراث معنوی در شورای ثبت خراسان جنوبی

گروه اجتماعی: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خبر داد: در آخرین جلسه شورای ثبت میراث معنوی (ناملموس) با حضور اعضای این شورای، 4 پرونده میراث معنوی استان به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرسان جنوبی، حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه تصویب چهار اثر میراث معنوی در شورای ثبت خراسان جنوبی گفت: این آثار شامل قلم زنی شهرستان طبس، مهارت و ساخت سفره آردی (گلیم پشمی) قائنات، پخل بافی (سبد کاهی) خضری دشت بیاض، مهارت و دوخت کفش سنتی بیرجند (چپت یا چارق) بود.

وی بیان کرد: این پرونده‌ها در این جلسه بررسی شد و پس از بحث و تبادل نظر در شورای ثبت استان به تصویب رسید و پس از آن برای ثبت در فهرست آثار معنوی کشور به شورای ثبت سازمان ارسال شد.
 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی همچنین از ابلاغ شماره ثبت بیابان لوت در فهرست میراث طبیعی خبر داد و گفت: بیابان لوت مربوط به دوره پلیوستوسن با شماره 203 در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی ثبت میراث طبیعی ملی کشور شد.

رمضانی یادآور شد: از تاریخ ثبت، این اثر ارزشمند تحت نظارت، مراقبت و حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و تعیین عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی آن نیز به عهده این سازمان است.
 

captcha