گزارش ایکنا از اختتامیه جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشگاه پیام نور
کد خبر: 3297476
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴

گزارش ایکنا از اختتامیه جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشگاه پیام نور

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم اختتامیه و تجلیل از برترین‌های نوزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان دانشگاه پیام نور در ساری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به مازندران، مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه پیام نور صبح امروز، 23 اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از مسئولان دانشگاه پیام نور و نیز جمعی از مسئولان استان مازندران در سالن اجتماعات پردیس رفاهی ناجا در خزر شهر ساری برگزار شد.
بر اساس این گزارش در ابتدای این مراسم مهدی غلام‌نژاد، نفر اول رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و در ادامه آن نیز سیاوش خاکپور، معاون فرهنگی دانشگاه پیام‌نور مازندران به بیان سخنانی پرداخت.
وی گفت: در نوزدهمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور مجموعاً 16 هزار نفر شرکت کردند که نسبت به ادوار گذشته با رشد بسیار خوبی همرا ه بود، نتیجه رقابت‌ها در مراحل استانی که با کیفیت مطلوبی برگزار شد حضور 500 نخبه قرآنی در مرحله کشوری بود.

بخش شفاهی؛ مهمترین بخش مسابقات قرآن پیام نور
خاکپور افزود: در این دوره از مسابقات رقابت‌ها در شش بخش برگزار شد که مهم‌ترین بخش نیز شفاهی بود، در این بخش و در هر رشته ‌سه نفر تجلیل خواهد شد. در بخش‌های غیر‌شفاهی نیز با استفاده از داوران برجسته و شناخته شده نهایت تلاش برای عدالت در داوری رعایت شد.
معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور مازندران تصریح کرد: در مرحله کشوری تمام امکانات و عوامل برای برگزرای مطلوب جشنواره به کار گرفته شد تا بهترین‌ها در این جشنواره حضور داشته باشند، حضور داوران بین‌‌المللی در بخش شفاهی تنها نمونه‌ای از تلاش‌ها برای برگزاری مطلوب مسابقات بود.
خاکپور در ادامه به برگزاری مراسم شبی با قرآن در 22 اردیبهشت‌‌ماه اشاره کرد و گفت: استقبال بسیار خوبی از این برنامه صورت گرفت که در این راستا باید از تلاش‌ها مسئولان نیروی انتظامی استان مازندران نهایت قدردانی صورت بگیرد.
در ادامه این مراسم مقنی مشکانی، نفر اول رشته مدیحه‌سرایی در بخش آقایان به‌مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) به ذکر مصیبت اهل بیت(ع) پرداخت و در ادامه آن نیز حجت‌الاسلام ولی‌الله مرادیان، نماینده ولی فقیه در دانشگاه پیام نور به بیان سخنانی پرداخت.

عمل به قرآن در کنار تلاوت ‌مدنظر قرار‌ گیرد


وی در این مراسم در سخنانی با اشاره به اینکه لطف خداوند شامل حال ما شده است که در ایام شهادت امام موسی کاظم(ع) و مبعث پیامبر(ص) میزبان جشنواره قرآنی باشیم، افزود: امیدوارم همانگونه که قرآن را تلاوت می‌کنیم همانگونه به آن نیز عمل کنیم. قرآن نیازی به ما ندارد چرا‌که خداوند ‌حافظ آن است، اگر ما از سر سفره قرآن دور شویم آسیب خواهیم دید، بنابراین باید تلاش کنیم تا این فاصله به حداقل ممکن برسد.
مرادیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در تاریخ در مواقعی جوانان با عملکردشان مسیر تاریخ را تغییر داده‌اند، تصریح کرد: در زمان پیامبر(ص) و زمانی‌که مردم یثرب برای بیعت نزد ایشان آمده بودند، تقاضای یک معلم قرآن کردن که پیامبر‌(ص) نیز مصیب‌بن عمیر جوان را به‌عنوان فرستاده خود معرفی کردند تا مدینه را برای هجرت پیامبر‌(ص) فراهم کند و آغاز تمدن اسلامی شکل بگیرد.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه پیام نور اظهار کرد: شما قرآنیان شرکت‌کننده در این جشنواره نیز به‌عنوان فرستادگان این همایش به سراسر کشور هستید و از شما می‌خواهیم که کانون‌ها را فراگیر کنید.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره که 16 هزار نفر بوده است در دوره آینده به 116 هزار نفر برسد و مسئولان فرهنگی دانشگاه نیز در این راستا تلاش داشته باشند.

جوانان در فضای مجازی با مردم یمن همدردی کنند
مرادیان در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور به حملات آل‌سعود به مردم مظلوم یمن اشاره کرد و افزود: جوانان ما می‌توانند به کمک مردم مطلوم یمن رفته و حتی اگر شده در فضای مجازی به دلداری از آنها بپردازند.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه پیام نور گفت: در اینجا جا دارد که یک پیشنهاد را به معاون فرهنگی دانشگاه ارائه دهم و آن هم اینکه، در برخی واحدهای دانشگاه پیام نور که فاقد مسجد هستند، کلنگ احداث مسجد بر زمین زده شود. با این کار می‌توان فعالیت‌هایی را در زمینه سبک زندگی قرآنی انجام داد.
سخنرانی کریم نجفی برزگر، معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور یکی دیگر از برنامه‌های این مراسم بود، وی در سخنانی صمن قدردانی از تمامی عوامل برگزار‌کننده مسابقات، گفت: در این دوره از مسابقات مجموعاً 16 هزار نفر حضور داشتند که در این بین سهم بخش شفاهی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره چهار هزار نفره بوده است.


وی در ادامه به میزبانی دانشگاه پیام نور از جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در سال گذشته اشاره کرد و افزود: برای برگزاری این جشنواره نیز نهاد نمایندگی ولی فقیه در جشنواره و مسئولان دانشگاه همکاری و حمایت های مالی و معنوی فراوانی داشتند.
معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه پیام نور در ادامه سخنان خود به یکی از سخنان حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت‌: حضرت امام(ره) فرمودند که سرنوشت کشور را دانشگاه تعیین می‌کند، البته دانشگاهی اندیشه اساتید و دانشجویان آن با فرهنگ قرآن کریم عجین شده باشد.
نجفی اظهار کرد: این دانشگاه است که می‌تواند اندیشه‌های قرآن را پیاده کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه اسلامی شدن دانشگاه‌ها بر نقش اساتید و دانشجویان تأکید داشته است چرا‌که این دو رکن و اصول اصلی دانشگاه هستند. در مسیر اسلامی شدن علوم انسانی و دانشگاه‌ها تنها باید از قرآن کریم استفاده کرد و این جز با مراجعه با قرآن کریم میسر نمی‌شود.

دانشگاه پیام نور، یک دانشگاه فرهنگی و قرآنی است
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه پیام نور یک دانشگاه فرهنگی و قرآنی است، بیان کرد: در دیداری که با آیت‌الله شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی داشتیم ایشان بر اینکه دانشگاه پیام نور یک دانشگاه مقدس است تأکید داشتند. اعتقاد من بر این است که قداست دانشگاه به وجود همین دانشجویان است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیام نور بیان کرد: ما نه تنها فعالیت‌های  ‌قرآنی ـ فرهنگی را در قالب جشنواره برگزار می‌کنیم، بلکه جشنواره‌های دیگری همچون جشنواره حرکت، جشنواره رباتیک، جشنواره شعر و ادب، جشنواره مهدویت و سبک زندگی و .. را برگزار کرده‌ایم.
نجفی‌برزگر در ادامه سخنان خود در مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور به دوری قلب‌ها از قرآن و رابطه آن با مرگ دل پرداخت و گفت: در آیات و روایات فراوانی در این مورد سخن گفته شده است، خداوند متعال در قرآن فرموده است افرادی هستند که اگرچه قلب دارند اما درک نمی‌کنند و چشم و گوش دارند اما نمی‌بینند و نمی‌شنوند، این افراد همانند چهار پایان هستند و این افراد بهره‌ای از قرآن نبرده‌اند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: قرآن ظاهر و باطنی دارد، ظاهر آن همین تلاوت‌ها و همین جشنواره‌ها است و باطن آن نیز تدبر، تفکر، تعقل و عمل به قرآن کریم است. امام علی(ع) در وصیت‌نامه خودشان آورده اند که قرآن را مرد توجه قرار دهید مبادا که غیرشما در عمل کردن به قرآن از شما پیشی بگیرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیام نور در ادامه به بحث پیوند قرآن و عترت اشاره کرد و گفت: اگر به این دو ثقل اکبر توجه داشته باشیم و در فعالیت‌ها این دو را به هم پیوند دهیم هیچگاه گمراه نخواهیم شد، کسانی که ادعا کردند کتاب خدا برای آنها کافی است گمراه شدند، در حال حاضر می‌بینیم که افرادی که خود را خادم حرمین شریفین می‌دانند اما از سوی دیگر خیانت به قرآن و اسلام می‌کنند.

افرادی که تنها در ظاهر قرآن را حفظ کردند عاقبت آنها خیانت به قرآن است
نجفی با تأکید بر اینکه افرادی که تنها در ظاهر قرآن را حفظ کردند عاقبت آنها خیانت به قرآن خواهد بود، افزود: جامعه ما باید روزبه روز پیشرفت کند این پیشرفت در سایه قرآن و البته با همدلی و همزبانی به دست خواهد آمد. اگر بتوانیم ظرفیت‌های موجود را در اختیار دانشجویان قرار دهیم در زمان اندکی به این پیشرفت خواهیم رسید.
در ادامه این مراسم اسدالله دیوسالار، سرپرست دانشگاه پیام نور در سخنان کوتاهی ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران این ماسبقات، گفت: امیدوارم شرکت‌کنندگان در این مسابقات اگر با نقص و یا کمبود امکاناتی مواجه بودند به دل نگرفته باشند و ما را در برگزاری بهتر ادوار آینده یاری کنند.
وی در ادامه از شورای سیاستگذاری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور قدردانی کرد و گفت: اعضای این شورا تلاش چند ماهه‌ای را برای برگزاری مطلوب جشنواره آغاز کردند که در نهایت منجر به این جشنواره سطح بالا شد. این سطح بالا را مدیوون حمایت‌های مادی و معنوی مسئولان دانشگاه و معاون و مدیرکل فرهنگی دانشگاه پیام نور می‌دانیم.
در پایان این مراسم از نفرات اول تا سوم بخش‌های شش گانه این مسابقات با اهدای لوح یادبود و جوایز نقدی تقدیر شد.

مطالب مرتبط
captcha