حفظ قرآن بهترین راه برای عمل و فهم این کتاب آسمانی است/ انتخاب مصحف مناسب برای حفظ
کد خبر: 3304121
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵
علی قاسمی:

حفظ قرآن بهترین راه برای عمل و فهم این کتاب آسمانی است/ انتخاب مصحف مناسب برای حفظ

گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت الاسلام علی قاسمی در نشست آموزشی روش‌های حفظ قرآن که در حاشیه برپایی سی‌ودومین دوره مسابقات بین المللی قرآن برگزار شد، بر اینکه حفظ قرآن بهترین راه برای انس، عمل و فهم آن است، تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در حاشیه برپایی سی ودومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران نشست آموزشی روش های حفظ قرآن با مربیگری حجت الاسلام علی قاسمی، عضو کارگروه قرائت و حظ حوزه های علمیه در سالن شهید احمدی روشن(سالن شماره دو) از ساعت 17:30 با حضور مخاطبان و علاقه مندان برگزار شد.
قاسمی با تأکید بر اینکه حفظ، تلاوت و انس با قرآن می تواند در میزان هدایت به سوی حضرت حق و کاهش کوری و گمراهی ما نقش مستقیمی داشته باشد، ادامه داد: هرچه بیشتر با قرآن مأنوس باشیم بر فضیلت‌ها و خوبی های ما افزوده می شود و بالعکس به هر میزان از آن دور باشیم بیشتر در گمراهی و ضلالت فرو خواهیم رفت.
این کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: همانطور که امام علی(ع) فرموده اند انس با قرآن موجبات نزدیکی ما را به خداوند متعال فراهم می سازد.
قاسمی عنوان کرد: یکی از راه هایی که ما را با قرآن مأنوس می کند، حفظ قرآن است به این معنا که هنگامی که شروع به حفظ آیات قرآن می کنیم رفته رفته انگیزه حفظ و لذت معنوی در ما بیشتر می شود.
مدیر مرکز قرآن و حدیث آستان حضرت معصومه(س) ادامه داد: بهترین راه برای انس، عمل و فهم قرآن کریم، حفظ آن است. کما اینکه حفظ قرآن ثمرات زیادی دارد چنانکه اگر حافظ قرآن شویم آیات هدایت، سعادت و تربیت را در قلبمان خواهیم داشت و به محض هر تعاملی آیه ای از قرآن در ذهن ما تبلور پیدا می کند.
قاسمی اظهار کرد: از دیگر افتخارات حافظ قرآن، پاسخگویی و دریافت بسیاری از پاسخ ها به شبهات وارد شده بر قرآن است. هنگامی که حافظ قرآن می شویم می توانیم بسیاری از شبهات را براساس آیات قرآن پاسخ دهیم.
وی با تأکید بر اینکه قرآن تنها منبعی است که هیچ اختلافی در پذیرش و حجیتش میان مسلمانان نیست، بیان کرد: از افتخارات دیگر برای حافظ قرآن این است که تبدیل به عنصری می شود که هر جا و هر مکانی که باشد زینتی برای اهل بیت(ع) و معصومان است چنانکه در روایات به این امر تصریح شده است.
قاسمی با اشاره به اینکه از جمله مواردی که کمک می کند تا زینت اهل بیت(ع) باشیم انس با قرآن است به گونه ای که به حفظ قرآن بی انجامد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز فرموده اند: اگر من چیزی از امور معنوی داشتم حاضر بودم بدهم تا حفظ قرآن را بگیرم.
وی بیان کرد: انس هایی که با قرآن مأنوس می شوند افق دیدشان متفاوت می شود و راه و منششان متفاوت و الهی می شود.
این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه روش ها و اصولی برای حفظ قرآن است که اگر به آنها توجه شود موجبات حفظ ماندگار در کوتاه ترین زمان و آسان ترین روش را فراهم می کند، ادامه داد: اهتمام به این روش ها برای فردی که می خواهد قرآن را حفظ کند، ضروریست تا بتواند قرآن را در کمترین زمان ممکن و به نحو درست و اصولی حفظ کند.
قاسمی با اشاره به مقدمات حفظ، عنوان کرد: نیت و انگیزه در هر امری مهم است و اگر بخواهیم هر کاری را با رعایت تقوا آغاز کنیم خداوند این کار را برای ما آسان می کند چنانکه احادیث نیز درباره برکات حفظ قرآن داریم و آیاتی نیز به حفظ قرآن اشاره کرده اند که مراجعه کردند به اینها انگیزه حفظ را در فرد بالا می برند.
وی ادامه داد: اراده قوی و همت بالا، داشتن نظم و همچنین دعا وتوسل به اهل بیت(ع) از دیگر مقدماتیست که لازم است در حفظ قرآن به آنها توجه کنیم. دعا بسیاری از کارهای دشوار را آسان می کند چون متصل به منبع خیر و قادر مطلق می شویم.
قاسمی اظهار کرد: توسل به اهل بیت(ع) که جایگاه ویژه ای نزد خداوند دارند و همچنین مستجاب الدعوه در نزد حضرت حق هستند بسیار مهم است چنانکه ثواب تلاوت را به یکی از معصومان(ع) هدیه کنند.
وی بیان کرد: ایجاد فراغت و فرصت کافی و مناسب تا به اندازه فرصتی که داریم برنامه ریزی کنیم و بتوانیم به آن عمل کنیم و همچنین انتخاب هم بحث و همراه نیز در این راه بسیار تأثیرگذار است.
قاسمی با اشاره به اینکه کار جمعی بهتر از انجام کار انفرادی جواب می دهد، تصریح کرد: همچنین انتخاب استاد و راهنمای خوب برای حفظ قرآن بسیار راهگشا است زیرا او راهی را رفته است و می تواند شما را به درستی به مقصد برساند.
وی با تأکید بر انتخاب مصحف مناسب حفظ، ادامه داد: انتخاب مصحفی که داری رسم الخط عثمان طه، کم علامت، ساده و دارای رنگ زمینه و صفحه مناسب باشد از مواردیست که در قرآنی که برای حفظ انتخاب می کنیم دارای اهمیت است. همچنین داشتن ترجمه نیز از مواردیست که بستگی به تمرکز حافظ دارد.

از حاشیه های این نشست آموزشی هم خوانی شعارهای قرآنی و یا صلوات های قرآنی برای رفع خستگی و یکنواختی جلسه بوده است.

یادآور می شود، سی ودومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی از 25 اردیبهشت ماه تا اول خردادماه در سالن اجلاس سران پذیرای علاقه مندان است.

captcha