شعبان؛ ماه پیامبر(ص) و هنگام تقسیم روزی مؤمنان
کد خبر: 3305547
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
محمد سالار عنوان کرد:

شعبان؛ ماه پیامبر(ص) و هنگام تقسیم روزی مؤمنان

گروه اندیشه: به گفته حجت‌الاسلام سالار، پیامبر گرامی اسلام(ص) در حدیثی شعبان را هنگام تقسیم روزی مومنان معرفی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سالار، معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در خصوص جایگاه و خواستگاه حدیثی ماه شعبان، گفت: حلول این ماه را به عموم مسلمانان تبریک عرض می‌کنم. همه روز و ماه‌ها ماه خداست اما ما در طول سال ما ماه‌هایی داریم که دارای ویژگی‌های خاصی هستند. از جمله این ماه‌ها ماه شعبان است و ما در روایات در فضیلت این ماه سفارشان زیادی داریم. این ماه ویژه بسیار پر فیض است و باید از آن کمال استفاده را ببریم.
وی ادامه داد: ما در روایتی از پیامبر اکرم (ص) داریم که می‌فرمایند «شعبان ماه من و رمضان ماه خداوند است، هر کس ماه من را روزه بدارد، در روز قیامت شفیع او خواهم شد.»
سالار افزود: در روایت دیگری از پیامبر در خصوص علت نامگذاری ماه شعبان پرسیده می‌شود که ایشان می‌فرمایند «ماه شعبان به این نام خوانده شده است، زیرا روزی مومنان در این ماه قسمت می‌شود.»
وی با بیان اینکه ما در ماه شعبان مناسبت‌های بسیاری داریم، گفت: سوم شعبان ولادت امام حسین(ع) را داریم که روز پاسدار نامگذاری شده است. چهارم شعبان ولادت حضرت ابوالفضل را داریم، پنجم این ماه شاهد تولد امام زین‌العابدین(ع) هستیم و در ‌‌نهایت نیمه شعبان ولادت امام زمان(عج) است. همه این مناسبت‌ها دلیلی است بر فضیلت و منزلت ماه شعبان و اینکه ما بتوانیم از فیوضات این ماه استفاده بکنیم.
سالار ادامه داد: در حدیث دیگری از امام صادق(ع) داریم که در پاسخ به اینکه چه عملی در این ماه برتری است و باعث می‌شود که ما به قله کمال برسیم و پاداش خوبی به ما داده شود، می‌فرمایند که بالا‌ترین و بهترین اعمال صدقه و استغفار است.
وی تصریح کرد: رجب و شعبان مقدمه‌ای است برای ماه رمضان که ماه خداست و ماه رحمت و مغفرت است و امیدواریم که ما بتوانیم از لحظه لحظه‌های این ماه و ماه رجب استفاده کنیم و جزء مومنان راستین و پیروان اهل بیت(ع) باشیم.
سالار درباره آنجه مومنان در این ماه به دست می‌آورند، گفت: در ماه شعبان و ماه رجب طبق روایاتی که عنوان شد، ماه تهذیب، تزکیه و آماده سازی برای قرب الهی را داریم. در این ماه انسان باید خود را برای رسیدن به اوج عظمت و اوج سعادت و معنویت در ماه رضان آماده کند.
وی ادامه داد: در روایتی از امام علی (ع) داریم آمده است که ماه رجب ماه من، ماه شعبان هم ماه رسول خداست و ماه رمضان هم تبعا ماه خداست. این ماه‌های ویژه از امامت و ولایت شروع می‌شود و به اوج می‌رسد و این ماه‌ها به عنوان وسایلی برای رسیدن به ماه خدا در رمضان است. نتیجه این ماه این است که پاکی، صداقت، اخلاص و معنویت مورد نیاز برای ورود به ماه رمضان را فراهم می‌کنیم.

captcha