آیت الله صادقی تهرانی بیداری قرآنی را در حوزه نجف ایجاد کرد
کد خبر: 3306172
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
حجت الاسلام رحمانی:

آیت الله صادقی تهرانی بیداری قرآنی را در حوزه نجف ایجاد کرد

گروه حوزه‌های علمیه: شاگرد آیت الله صادقی تهرانی ضمن بیان خاطراتی از ارادت متقابل ایشان و امام خمینی(ره) تاکید کرد: آیت الله صادقی تهرانی بیداری قرآنی را در حوزه نجف ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رحمانی نماینده سابق ولی فقیه در نیروی انتظامی و از شاگردان آیت الله صادقی تهرانی 31 اردیبهشت در سومین همایش بیداری قرانی در تاریخ معاصر که به همت جامعه العلوم القرآن قم در پژوهشگاه امام خمینی حرم امام برگزار شد، گفت: در زمان امام برخی آقایان مزاحمت هایی برای درس ایشان درست می کردند امام خمینی فرمودند این موضوع را بررسی کنید.

وی افزود: آیت الله صادقی هر جلدی از مجلدات تفسیر را که چاپ می شد با احترام خاص و با خط زیبا برای امام هدیه می فرستادند و امام هم عنایت داشتند و می فرمودند آقا محمد ما مظلوم هستند.

وی با بیان اینکه ایشان بیداری قرآنی را در حوزه علمیه نجف ایجاد کرد اظهار کرد: در حوزه قم هر تفسیری که متکی به ماثور نبود متهم به تفسیر به رای می شد و فرد مفسر نیز متهم به برخی مسایل می شد و فضای حوزه این طور بود نه اینکه محققانی در این عرصه نباشند.

رحمانی بیان کرد: رجالیون بزرگی در نجف بودند و با اینکه این همه نقد در احکام فقهی و روایات مربوط به آن بود وقتی صحبت از تفسیر می شد می گفتند حتما باید حدیثی این مبهمات را معنا کند و پذیرش تفسیر قرآن به قرآن قابل قبول نبود و فرد را متهم به دوری از معارف اهل بیت می کردند.

وی افزود: روش ایشان هم در فقه و هم در تفسیر این بود که آنها را بر مبنای قرآن و سنت مطابق با کتاب تنظیم می کردند. برای یک مسئله ابتدا به ادله مراجعه می کردند و وقتی به جمع بندی می رسیدند آن وقت مبانی مخالف نظر خود را نقد می کردند و در جهت تثبیت نظر خود گام بر می داشتند. در مقدمه الفرقان وقتی تفسیر آیات به آیات را معنا می کنند می گویند ما دو نوع تفسیر داریم یا تفسیر قرآن به قرآن و یا تفسیر به رای.

وی اظهار کرد: روش اهل بیت این بوده و از پیامبر هم داریم که ابن عباس را برای توضیح دادن ایات تشویق می کرد و وقتی از ابن عباس درباره آیه ای می پرسند که مراد از دوبار مردن و دو بار زنده شدن چیست آن را به آیات دیگری استناد می دهد.

رحمانی بیان کرد: برخی از عامه با تمسک به برخی آیات خدا را در قیامت قابل مشاهده می دانند در حالی که ایشان در کنار آیات استنادی آنان آیات دیگری را می آوردند و این دیدگاه را نقد می کردند و این منطبق بر کلام امام علی است که می فرمودند القرآن یفسر بعضه بعضا.

وی افزود: این طور نیست که عده ای با تمسک به برخی روایات که در آن روایات جعلی نیز هست جلوی تعقل و تفکر را بخواهند بگیرند همانند جمع قرآن که به فرمایش آیت الله صادقی، قرآن فرموده که «ان علینا جمعه و قرآنه» و به این راحتی مسئله را حل کرده و آن وقت جمع آن را به خلفا نسبت می دهیم در حالی که امام علی(ع) فرموده اند که ما ساعتها در محضر پیامبر درباره آیات قرآن و ... بحث می کردیم.

رحمانی بیان کرد: ایشان مثل علامه طباطبایی در سراسر تفسیرش مملو از این است که نمی توان از عصمت طاهره جدا شد و نمی توان به مسایل دقیق قرآن رسید مگر اینکه از دریای بیکران اهل بیت استفاده کنیم.

وی بیان کرد: من در تفاسیر دیگر دقایقی که ایشان فهمیده است ندیدم. اکثر احادیثی که ایشان استفاده کرده موافق کتاب الله است و آیت الله صادقی روایتی را بلاجهت تخریب نکرده است.

وی اظهارکرد: چه مسایلی بوده که خواسته اند عده ای برای هویت تراشی برای خود به جمع قرآن اهتمام کنند در حالی که امام علی که از کاتبان وحی بوده آیا مصحف نداشته است و چرا نپذیرفتند؟

رحمانی عنوان کرد: برخلاف برخی اتهامات ریشه تحریف در شیعه نیست. کسانی که در سده اول اسلام بودند کسانی مثل عکرمه القاء کردند که قرآن جابجا و تحریف شده است.

وی تصریح کرد: امروز برخی علمای شیعه را تکفیر می کنند و می گویند شما قرآن را تحریف شده می دانید. آیت الله صادقی راجع به این مسئله احساس مسئولیت داشت و مطالب مهم و خوبی نوشتند که مثلا در آیاتی که با قسم شروع می شود برخی گفته اند لا بر سر این قسم ها زائده است ولی ایشان معتقد است که چنین نیست و بلکه نشانه دقت قرآن است و معتقد بود که به لحاظ ادبی حرف زائد در قرآن نداریم بلکه برای ما فهم آن سخت است.

همچنین حجت الاسلام روحانی از اعضای هیئت مدیره همایش در تکمله سخنان رحمانی گفت: آیت الله صادقی چون معصوم نبود ممکن است در کارهای خود دچار اشتباه بوده باشد ولی با حسن نفسی که از وی سراغ داریم از عمد مرتکب اشتباهی نشده است.

وی افزود: فرزندان ایشان کانون های انتقاد نسبت به آثار استاد را بیابید و از آنان بخواهید تا به همایش بفرستند زیرا فکر از نقد و ایراد رشد می کند بنابراین ما آمادگی داریم تا افرادی بیایند و در همایش، افکار استاد صادقی و تفسیر ایشان را نقد و بررسی کنند.

وی ادامه داد: آیت الله صادقی در تمسک به روایات حتی به روایاتی از نورالثقلین هم کوتاهی نکرده و شایسته این مسئله نیست که بخواهیم او را متهم به بی توجهی به اهل بیت کنیم.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهریار
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۳۰ - ۱۴:۴۲
0
0
درود بی‌کران خدا بر مرجع تقلید قرآنی؛ علامه صادقی (رض) و همچنین شاگرد باوفایشان حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی (حفظه الله).
captcha