گزارش ایکنا از اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن + عکس
کد خبر: 3306362
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷

گزارش ایکنا از اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران عصر امروز، اول خردادماه طی برگزاری مراسمی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) آیین اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران عصر امروز، اول خردادماه با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس و مجید مجیدی، کمال تبریزی و رضا میرکریمی به نمایندگی از جامعه هنری و دیگر مسئولان و اساتید قرآنی کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد.

تلاوت برترین قاری
تلاوت حسن دانش، رتبه نخست رشته قرائت سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن آغازگر مراسم اختتامیه بود که با پایان یافتن تلاوت این قاری بین المللی قرآن، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس بیست و دومین دوره مسابقات بین المللی به ایراد سخنرانی پرداخت.
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران با حضور پرشور مردم از شب مبعث پیامبر اکرم(ص) در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد و امروز، اول خردادماه به پایان می رسد.

رقابت 129 نفر از 81 کشور
وی افزود: این مسابقات با حضور نمایندگان 81 کشور جهان در رشته قرائت و حفظ برگزار شد که در مجموع 129 نفر به این مسابقات آمدند و تعداد حافظان شرکت کننده در این مسابقات 62 نفر و تعداد قاریان شرکت کننده نیز 67 نفر بود.
محمدی ادامه داد: داوری این دوره از مسابقات با حضور 22 داور ایرانی و خارجی انجام شد که 10 نفر از داوران، خارجی و 10 نفر از قاریان نیز ایرانی بودند.

انعکاس خوب رسانه‌ها
وی ضمن تشکر و قدردانی از دست اندرکاران و برگزارکنندگان همایش و دستگاه های مشارکت کننده در برگزاری این مسابقات گفت: باید تشکر از اصحاب رسانه به ویژه صداوسیما داشته باشیم که سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن را آنطور که شایسته بود منعکس کرد و همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان و دولتمردان که طی برگزاری مسابقات بین المللی قرآن در ساعت های مختلف به محل برگزاری این مسابقات می آمدند تشکر و قدردانی کنم.

تلاوت برترین حافظ قرآن
در این بخش از مراسم اختتامیه، حجت الاسلام محمدمهدی رجبی، رتبه اول رشته حفظ سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن به اجرای برنامه پرداخت و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط این حافظ بین المللی بیانیه هیئت داوران این دوره از مسابقات توسط داور اردن قرائت شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن که عصر امروز، اول خردادماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکر هستیم که در جمهوری اسلامی ایران یک حرکت سازنده در حوزه قرآن به وجود آمد و امروز جلوه‌ای از این حرکت بسیار سازنده در دنیا و آخرت را شاهد هستیم.
وی افزود: این حرکت قرآنی که امروز اختتامیه آن در حال برگزاری است، برکات زیادی برای امت اسلامی خواهد داشت و لازم می‌دانم از ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه و همکارانشان که در این سال‌ها تلاش جدی در جهت برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن داشته‌اند تشکر کنم.
لاریجانی با عنوان این مطلب که طی سال‌های گذشته اقشار مختلف به حفظ، قرائت، تفسیر، مفاهیم و... روی آورده‌اند، گفت: فعالیت‌های قرآنی اقشار جامعه موجب سعادت و پایداری امت اسلامی خواهد شد.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) در دعای عرفه می‌فرمایند؛ انسان باید به جایگاهی برسد که اختیار خود را در اختیار خداوند و تدبیر خود را در تدبیر خداوند ببیند، عنوان کرد: این سخن بسیار بزرگی است، اما چگونه یک انسان مومن می‌تواند به جایگاهی برسد که اختیار خود را در اختیار خداوند ببیند.
وی در ادامه گفت: براساس فرموده رسول اکرم(ص) قرآن‌دانان و حاملان قرآن مورد رحمت الهی قرار می‌گیرند. یعنی حاملان قرآن از رحمت الهی پوشیده می‌شوند. اگر به دنبال راهی هستیم که کلام امام حسین(ع) را دریابیم باید از درون احادیث و روایاتی که از اهل بیت(ع) وجود دارد به این راه برسیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با عنوان این مطلب که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که خانه‌های خود را به تلاوت قرآن نورانی کنید، اظهار کرد: اینکه یک مادر قرآنی در ایران اسلامی می‌تواند هفت فرزند حافظ قرآن تربیت کند، تربیت فوق‌العاده‌ای است و تعبیر سخن پیامبر اکرم(ص) است که خانه خود را با قرآن نورانی کرده.


وی با بیان اینکه قرآن روشن‌ترین راهنما به سوی بهترین راه‌ها است، عنوان کرد: هر کس براساس قرآن قضاوت و حکومت کرد براساس عدل حکومت کرده است؛ شرایطی که امروز در امت اسلامی می‌بینیم و شاهد هستیم که جامعه اسلامی دچار تاریکی‌های متنوعی شده که این اختلاف‌ها از اختلاف بین امت‌های اسلامی تا جریان‌های تکفیری است.
رئیس مجلس ادامه داد: تاریکی‌هایی که در بین جامعه اسلامی ایجاد شده از مکر و حیله‌گری قدرت‌های بزرگ و استعماری است و این مکر و حیله نه تنها خاتمه پیدا نکرده، بلکه شیوه‌های آنها عوض شده و هیچ زمانی مانند امروز دچار مکر و حیله کشورهای قدرتمند نبوده‌ایم.
لاریجانی عنوان کرد: در دنیای امروز رفت و آمدها و تمامی اتفاقات به گونه‌ای پیش می‌رود که بیشترین اختلاف‌ها بین کشورهای اسلامی است و قدرت‌های بزرگ سعی می‌کنند بین کشورهای اسلامی دل‌نگرانی ایجاد کنند. آیا این اندازه امت اسلامی است که تمسک به قرآن دارند که حادثه‌ای مانند تجاوز به یمن اتفاق می‌افتد و یک کشور مسلمان، مردم یک کشور مسلمان دیگر را از زندگی متعارف دور می‌کند.
وی ادامه داد: متجاوزان به یمن می‌گویند که ما نگران امنیت خودمان هستیم، اما اگر آنها نگران امنیت خود هستند نباید کشور دیگری را نابود کنند. چرا از برادر مسلمان خود نگران هستید و او را مخل امنیت و آسایش خود می‌دانید؟
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آیا در طول 36 سال که از شکل‌گیری انقلاب اسلامی گذشته است دیده‌اید که ایران  به یک کشور اسلامی تجاوز کند؟ اگر ایران قدرتی دارد در کنار امت اسلامی و در دفاع از امت اسلامی است نه مقابل آنها؛ در این چند دهه آیا ایران نبود که از فلسطین، لبنان، حماس و... دفاع کرد؟  آیا وقتی که تروریست‌ها به جان مردم عراق افتادند و عراق از ایران کمک خواست ایران به عراق کمک نکرد؟ قدرتی که ایران دارد برای عزت و آبروی مسلمانان است، نه تفرقه و تجاوز.
وی ادامه داد: برای کشورهایی که می‌گویند ایران به دنبال امپراطوری است، متأسفم؛ ما امپراطوری را مخل فکر اسلامی می‌دانیم چرا که دوره امپراطوری در دنیای امروز به سر آمده است و مسلمانان باید بیدار باشند و بتوانند به سرنوشت خود حاکم شوند.
لاریجانی تأکید کرد: کشورها و قدرت‌های بزرگ اگر تصور می‌کنند که امروز می‌توانند باز هم بر دنیا سلطه کنند اشتباه می‌کنند. مبادا با توهمات اشتباه، کشورهای بزرگ بتوانند از کشورهای اسلامی سوءاستفاده کرده و بین کشورهای اسلامی اختلاف ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه بین رهبران کشورهای اسلامی باید این بلوغ وجود داشته باشد که بتوانند حقایق را درک کنند، اظهار کرد: آن زمان که ایران مورد تجاوز قرار گرفت خیلی از کشورها دست داشتند و ما همه را می‌دانستیم اما آیا تلافی کردیم؟ آن چیزی که امام خمینی(ره) در مبانی انقلاب اسلامی تبیین کرده این است که هیچ چیزی را نباید مقابل وحدت اسلامی قرار دهیم و ما هم از آن تجاوزها گذشت کردیم و امروز انتظار نداریم برخی کشورها در تار و پود پیله‌ای که دولت‌های بزرگ ایجاد می‌کنند به دام بیفتند.
لاریجانی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: گرفتاری دیگر این است که یک جریانی در کشورهای اسلامی به وجود آمده است که قدرت‌های بزرگ سعی کردند ایجاد درگیری مسلحانه بین امت اسلامی داشته باشند.

رئیس مجلس با بیان اینکه جریان وهابیت امروز در دنیای اسلام راه اشتباه را می‌رود، گفت: از شمال آفریقا تا خاورمیانه و همه جای دنیا، تنوع در تفکر اسلامی وجود دارد، هر چند که مسلمانان جهان در فروع اختلاف‌هایی دارند، اما در اصول هیچ اختلافی وجود ندارد و چرا در شرایطی که اختلاف‌ها فقط بر روی فروع دین است اصول را کنار بگذاریم و به فروع بپردازیم.
وی یادآور شد: حوادثی که در افغانستان، پاکستان، عراق، یمن و ... اتفاق می‌فتد از سوی دوستداران خداوند نیست، بلکه کسانی که به این کشورها تجاوز می‌کنند همه به جنگ با خدا برخاسته‌اند؛ مشکلی که امروز در جامعه اسلامی دیده می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از یک طرف مکر دولت‌های بزرگ مشکلاتی را در جامعه اسلامی ایجاد کرده است و از یک طرف کج‌اندیشی در داخل امت اسلامی باعث مشکلات بزرگ شده و هم اکنون زمانی است که باید به قرآن پناه ببریم و راهی که برای رفع این مشکلات پیش روی ماست پناه بردن به قرآن است.
وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، گفت: آنها گفتند، می‌خواهیم مذاکره کنیم و دولت ایران هم پذیرفت که مذاکره کند، اما باز هم زیاده‌خواهی می‌کنند. چرا باید در مسئله هسته‌ای ایران خارج از نظامات متعارف بین‌الملل جعل کنند و زیاده‌خواهی داشته باشند.
لاریجانی با عنوان این مطلب که ما نیازمند یک روشن‌بینی در پناه قرآن هستیم، گفت: امیدواریم برگزاری محافل و مراسم‌هایی مانند مسابقات بین‌المللی قرآن بتواند این روشن‌بینی را به ویژه در بین رهبران دینی و سیاسی ایجاد کند.

تجلیل از 10 رتبه‌دار حافظ و قاری و 5 پژوهشگر قرآنی
در این بخش از مراسم اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن، 22 داور خارجی و داخلی با حضور مسئولان حاضر تجلیل شدند و در ادامه نفرات اول تا پنجم رشته قرائت و نفرات اول تا پنجم رشته حفظ جوایز خود را از دست مسئولان حاضر در مراسم که صحن سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی بودند دریافت کردند.
تجلیل از صاحبان پنج پژوهش برتر قرآنی که آثار خود را به نهمین همایش پژوهش های قرآنی ارسال کرده بودند از دیگر بخش های مراسم اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن بود.
با پایان یافتن مراسم تجلیل از برگزیدگان این دوره از مسابقات، گروه تواشیح استان اصفهان به مدیحه سرایی پرداخت و در ادامه شیخ محمود شحات انور، فرزند مرحوم شحات انور به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و پرونده سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن بسته شد.

گزارش تصویری اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات قرآن

captcha