هزینه بیان فداکاری‌های رزمندگان از جیب مردم؟/ معبرهایی برای درآمدزایی اپراتورها
کد خبر: 3307301
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
ایکنا بررسی می کند؛

هزینه بیان فداکاری‌های رزمندگان از جیب مردم؟/ معبرهایی برای درآمدزایی اپراتورها

گروه فضای مجازی: هشت سال جنگ و رشادت‌های بی‌پایان حاضران روی‌ مین‌ها و آسمانی پر از گلوله؛ مردمی که هشت سال دفاع کردند و خون‌ها دادند امروز خودشان و فرزندانشان برای بازخوانی آن فداکاری‌‌ها باید هزینه‌ای پرداخت کنند؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تاریخ گواه رشادت‌ها و فداکاری‌های نامداران دفاع مقدس است، آنهایی که دل را به دریا زدند و بر ساحل امن حق به آرامش نشستند. تاریخ همیشه گواه بر این ایثارگری‌ها و رشادت‌ها خواهد بود.

تا یک دهه پیش آثار مکتوب بهترین ابزار برای انتقال این بخش از تاریخ به نسل جوان بوده؛ نویسندگان با ابزار قلم و ورق غایبان دفاع را با بزرگمردی‌های حاضران و فداکاری‌های آنان آشنا می‌کردند؛ اما امروزه فضای مجازی نیز می‌تواند مکمل آثار مکتوب دفاع مقدس باشد.

فضای مجازی ساحل امن برای رشادت‌های نامداران دفاع مقدس

فضای مجازی متشکل از شبکه‌های اجتماعی موبایلی، وبلاگ‌ها، سایت‌ها و حتی بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند در کمترین زمان اما به صورت عمیق به انتقال این محتوا بپردازد. ارسال متونی درشبکه‌های اجتماعی، نگارش خطوطی در وبلاگ‌ها، پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و عکس‌هایی در این مجال، فرصتی است برای آشنایی و یادآوری برای آنان که نبودند و آنانی که در هیاهوی روزمرگی، غافل شده‌اند از دیگرخواهی‌های بسیاری از جوانان ایران.

فرصت مهیاست؛ اما هر زمانی که فرصت مهیا می‌شود برای عرضه نیکی‌ها، به دنبال آن فرصت‌های اقتصادی نیز رخ می نماید؛ همیشه عده‌ای هستند که در هر زمانی مترصد کسب اندوخته‌ای هستند، البته در بسیاری از مواقع کسب هزینه در کارهای فرهنگی را به عنوان سرمایه‌گذاری در کارهای کلان‌تر این حوزه و یا ادامه‌دار شدن این قدم خیر عنوان می‌کنند و با این ادله برخی را نیز از بهره‌مند شدن وا می‌دارند برای مثال در این اواخر پیامک‌هایی برای کاربران ارسال می‌شود مبنی براینکه می‌توانند برای دریافت روایت‌های ناشنیده از نام‌داران دفاع مقدس یک عدد را به همین سرشماره ارسال کنند.

اقدام بسیار زیبایی است و هر بیننده‌ای برای ناشنیده‌ها تشنه است به خصوص وقتی صحبت از نادیده‌های روزهایی به میان می‌آید که با رشادت‌های سربازان وطن، ناموس این خاک حفظ شد. اما وقتی در پاراگراف آخر عنوان می‌شود هر پیام 100 تومان، اندکی به تأمل می‌روی!

ارگان، نهاد و یا موسسه‌‌ای می‌تواند از این راه منبع درآمد داشته باشد و یا این فعالیت ها باید در زمره هزینه‌های فرهنگی کشور جای داشته باشد؟ و به هرحال امروزه این فضا در اختیارمان است و اینکه تا چه اندازه بتوانیم از این فضا به اشاعه فرهنگ دفاع مقدس میان جوانان بپردازیم، و یا از این فرصت چقدر بتوانیم کسب درآمد کنیم جای سؤال دارد که برای پاسخش، با تنی چند از مسئولان و کارشناسان امر به بحث نشستیم.

پیامک‌ها، ابزار مناسب برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس

سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایکنا این خصوص اظهار کرد: جمع‌آوری، تدوین مناسب و نشر ناگفته‌های دفاع مقدس از زبان نامداران و فرماندهان دفاع مقدس و رزمندگان و ایثارگران ناشناخته حاضر در صحنه‌های ایثار و جانبازی از مأموریت‌های اصلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: برای انتشار این دستاوردها بخش‌های مختلفی در سازمان‌ها و نهادهای نظامی و انتظامی و کشوری طراحی شده و در بنیاد حفظ آثار نیز پژوهشگاه علوم دفاع مقدس، خبرگزاری دفاع مقدس، سایت ساجد و سازمان‌های تخصصی هنری و ادبیات دفاع مقدس، زنان، روحانیون، پیشکسوتان و... مأموریت دارند ضمن بهره‌گیری از خلاقیت‌های هنری و ادبی نیاز امروز جوانان و مخاطبان را تأمین کنند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: استفاده از رسانه‌های نوین و فضای مجازی که امروزه فرصتی مناسب برای تعامل با نسل جوان را فراهم آورده است نیز در دستور کار این بنیاد است. البته در این حوزه پیش از هر اقدامی تهیه محتوای مناسب ارائه، در این بخش‌ها ضروری است که اقداماتی در این حوزه آغاز شده است.

وی بیان کرد: در مواردی شاهد هستیم شرکت‌های خدمات ارتباطی در کنار پیشنهاد ارسال پیامک‌های اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی پیشنهاد ارسال پیامک‌های ارزشی، خاطرات ایثارگران و وصایای شهدا را دارند که این امر نشان از علاقمندی مردم به دریافت این پیام‌های نورانی دارد.

سردار کارگر اظهار کرد: ما باید به سمتی برویم که دسترسی به این پیام‌ها با امکانات مختصر ابزاری برای علاقمندان و تشنگان فرهنگ اصیل دفاع و حماسه فراهم باشد به همین دلیل تلاش می‌کنیم با سرعت بخشی به حضور در فضای مجازی به این نیاز جامعه پاسخ مناسب بدهیم.

این موضوع نباید عاملی برای درآمدزایی شود

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه تصریح کرد: انتقال فرهنگ دفاع مقدس و شهدا وظیفه همه دستگاه‌های فرهنگی، نظام، مسئولان و آحاد ملت است اما این موضوع نباید عاملی برای درآمدزایی شود، علاقه‌مندان این حوزه باید با مراجعه به سایت‌های دفاع حماسه و ایثار موجود که خوشبختانه در فضای مجازی به فور موجود است، نیاز خود را مرتفع سازند؛ البته ما نیز باید با معرفی این سامانه‌ها و پیوندهای مرتبط که بحمدالله فراوان موجود است در رسانه ملی دسترسی مردم را تسهیل کنیم.

انتظار از شورای عالی فضای مجازی

وی بیان کرد: از شورای عالی فضای مجازی انتظار داریم تا این شورا بتواند بستر لازم برای ارائه بیش از پیش فرهنگ اسلام ناب محمدی و ارزش‌های دفاع مقدس را فراهم سازد، قطعا با مدیریت صحیح می‌توان نسبت به اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به نسل جوان و انقلابی اقدام کرد.

نقض قوانین، خدمات ارزش افزوده را به شکست وامی‌دارد

در ادامه امین نادری، مسئول نشر الکترونیک سوره مهر، با اشاره به شکست خوردن سرویس ارزش افزوده موبایل در حوزه فرهنگ اظهار کرد: سرویس ارزش افزوده موبایل در حوزه فرهنگی در این چند سال اخیر با شکست مواجه شده است و کم پیش می‌آید که بتوان با ترفندهای تبلیغاتی بتوان بازار این سرویس را در دست داشت.

وی افزود: موفقیت سرویس‌های ارزش افزوده موبایلی منوط به آمادگی سازمان‌هایی است که خودشان بی‌واسطه و فی سبیل‌الله وارد شوند و هزینه‌های ناشی از آن را بر عهده می‌گیرند.

مسئول نشر الکترونیک سوره مهر تصریح کرد: امروزه مخاطب ضرورتی چندان به دریافت پیامک‌ها نمی‌دارد و از طرفی هم سودی برای تولیدکننده ندارد چرا که باید 30 درصد از سود ناشی از خدمات را به سازمان تنظیم مقررات واریز کند.

وی بیان کرد: خدمات ارزش افزوده در حوزه فرهنگ به دلیل ضعف قوانین و عدم همکاری مناسب بین تأمین کنندگان محتوا واپراتورها، با شکست مواجه می‌شود.

نادری اظهار کرد: نشر الکترونیک سوره مهر می‌تواند ادعا کند که با روش‌های مدرن توانسته است فرهنگ دفاع مقدس را به نسل جوان انتقال دهد. همچنین وقتی ما می‌بنیم که امروز تبلت در میان نوجوانان و جوانان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، تلاش می‌کنیم تا محتوا را به صورت نرم‌افزار تبلت در اختیارشان قرار دهیم.

ارائه محتوای دفاع مقدس به شکل مدرن

وی یادآور شد: در اپلیکیشن موبایلی بیسفون، محتوای دفاع مقدس را در اختیار مخاطبان این نرم‌افزار قرار می‌دهیم. امروزه سوره مهر در اینستاگرام و در هر نقطه که مورد استقبال جوانان قرار گرفته ورود یافته است.

نادری اظهار کرد: نشر الکترونیک سوره مهر، به فراخور ماهیت شبکه مورد نظر، محتوایش را متناسب با آنها در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد و تا کنون سوره مهر با مخاطبان بیشتری روبرو شده است.

مسئول نشر الکترونیک سوره مهر تصریح کرد: هر ارزش افزوده‌ای که برای کاربر ایجاد می‌شود، باید بهایی پرداخت شود، این امر قاعده کسب و کار است. ما همه باید یاد بگیریم برای آنکه اقتصاد فرهنگ بچرخد، هزینه‌هایش را تأمین کنیم. زمانی که مردم برای یک پیامک دفاع مقدس بهایی را متحمل می‌شوند، قطعا برای آن پیام ارزش بسیاری قائل خواهند شد.

وی بیان کرد: مدیران فضای مجازی نباید به دنبال بلندپروازی باشند و اهداف بزرگ را یک شبه محقق نکنند، باید گام به گام قدم بردارند. امروزه شاهد فعالیت چندین سایت از سوی نهادها و دستگاه‌های مختلف برای تحقق این هدف هستیم اما پیش از راه‌اندازی سایت به دنبال این باشیم که قرار است چه دانشی را به مخاطبان بیفزاییم؟ همچنین سایت‌ها باید برای مردم انگیزش مالی ایجاد کنند درغیر این صورت این سایت‌ها موفق نخواهند بود.

تأمین نیازهای نسل جوان با نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش

در ادامه سرهنگ بهزاد میراحمدی، مسئول انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش اظهار کرد: در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) پیرامون حفظ گنج جنگ تحمیلی از حریف و انتقال آن به نسل بعدی با همان کیفیت انجام شده و با هدف ماندگارکردن حماسه‌های دلیرمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس در سال 1376 معاونت انتشارات و رسانه در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش به وجود آمد.


وی افزود: هدف انتشارات، نشر  آثار فاخر و جذابی در سطح جامعه بود که بتواند نیازهای نسل جوان را برطرف کند. با این هدف و شناخت نیازها، در ابتدای کار این معاونت آثار و دست نوشته‌های رزمندگان آجا را جمع آوری، دسته بندی و در اختیار نویسندگان مجرب قرار داد. سپس با توجه به رده‌های سنی مختلف تدوین و پس از سیر مراحل چاپ در جامعه منتشر شدند.

میراحمدی اظهار کرد: پس از فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و تأکید بر مقوله فرهنگ، که نه شعار بلکه امر و چراغ راه تمام جامعه است، این سازمان با توجه به نیاز جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان، اقدام به چاپ و تدوین کتب دفاع مقدس با محوریت کودکان کرده است که در هفته دفاع مقدس چند جلد از ان رونمایی شد.


وی بیان کرد: مقوله فرهنگ چیزی است که می‌بایست از دوران کودکی و شکل‌گیری شاکله فرهنگی هر فرد بر روی آن کار کرد. در مرحله دوم دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها و مراکز علمی را محل خوبی برای رشد فرهنگ ایثار و شهادت پیدا کردیم و هنوز هم ادامه دارد.

محتوای دفاع مقدس نباید پیامک شود

در ادامه نادر نوروز‌شاد، مسئول سایت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضمن مخالفت با ارسال پیامک برای اشاعه نشر فرهنگ دفاع مقدس میان جوانان اظهار کرد: سال گذشته چنین پیشنهادی را رد کردم چراکه اساسا با ارسال پیامک مخالفم.

وی افزود: ارسال پیامک‌های اینچنینی کار خلاف و سواستفاده محسوب می‌شود و چندان نتایجی برای کاربران نخواهد داشت.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای با نیت‌های فریبکارانه وارد میدان می‌شوند و سعی می‌کنند با نام دفاع مقدس، برخی از کاربران را اغفال کنند.

وی بیان کرد: سایت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به صورت رایگان همه مطالب و ناشنیده‌هایی از نامداران دفاع مقدس را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

حرکت خودجوش مجازی مردمی برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس

ارتباطات چندسویه فضای مجازی این امکان را می‌دهد تا همه ابعاد دفاع مقدس برای کاربران به نمایش درآید. چگونگی استفاده از آن در فضای مجازی و حقیقی به توانمندی و اقدامات فعالان مربوط می‌شود و در نهایت فضای مجازی یکی از ابزارها و شرایطی است که باید به خوبی از آن استفاده کرد و این فرهنگ ارزشمند را در آنجا نشر داد.

انتقال فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی، کاملاً مردمی است و سازمان‌ها باید زمینه‌ها، ساختارها و نمونه‌ها را ایجاد کنند و مردم و ایثارگران هم باید جرقه کار را بزنند تا در نهایت شاهد توسعه فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی باشیم.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
..
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۲۳:۱۶
0
0
جای تأسف داره
captcha