18 جوان ‌از مدارس شبانه‌روزی قرآن و نهج‌البلاغه کاشان فارغ‌التحفیظ شدند
کد خبر: 3309079
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
همزمان با روز جوان؛

18 جوان ‌از مدارس شبانه‌روزی قرآن و نهج‌البلاغه کاشان فارغ‌التحفیظ شدند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: ۱۸ جوان نمونه ایرانی از اولین مدارس شبانه‌روزی حفظ یک ساله قرآن و نهج‌البلاغه در مؤسسه امیر‌المؤمنین‌(ع) فارغ‌التحفیظ شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام حسن‌زاده، مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) اظهار کرد: همزمان با میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان، 18 جوان نمونه ایرانی از اولین مدارس شبانه‌روزی حفظ یکساله قرآن و نهج‌البلاغه کشور در مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان فارغ‌التحفیظ شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد 13 نفر حافظ کل قرآن و 5 نفر حافظ کتاب شریف نهج‌البلاغه شده‌اند که همراه با آموزش ترجمه، تفسیر، تجوید، فصاحت، صوت و لحن، اخلاق و امام‌شناسی است.

درخشش مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) در جهان تشیع

مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان تصریح کرد: بدین ترتیب تعداد حافظان کل نهج‌البلاغه کاشان  که به «شهر نهج‌البلاغه» در کشورشهره شده‌، برای نخستین بار در جهان تشیع از‌ 37 نفر به 42 نفر افزایش یافت.

وی افزود: از 42 حافظ کل نهج‌البلاغه در کاشان 34 نفر بانو و 8 نفر آقا هستند که از این تعداد 26 نفر حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه و همچنین از این نفرات نیز 7 نفر حافظ کل قرآن‌، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه هستند.

حضور علاقه‌مندان از استان‌های کشور

مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان به حضور علاقه‌مندان از استان‌های دیگر اشاره کرد و گفت: قاسم خدایاری از تبریز با حضور در مدرسه شبانه‌روزی نهج‌البلاغه برادران با تلاشی مضاعف و با استعدادی بی‌نظیر در مدت 110 روز حافظ کل نهج‌البلاغه شد و همچنین فاطمه‌سادات هاشمی از تهران، زهرا رحیمی از آران و بیدگل، هاجر دویستی از خمینی‌شهر و پری‌‌ناز اصغری‌اقدم از شهر میانه ‌4 بانویی هستند که با حضور در مدرسه شبانه‌روزی نهج‌البلاغه خواهران همگی در مدت7 ماه حافظ کل نهج‌البلاغه شدند.

وی درخصوص فارغ‌التحفیظان از مدرسه شبانه‌روزی قرآن آقایان افزود: مجید اسدی و میلاد سعیدی از شهر بیجار کردستان، حسین نصیری از شهر رامیان گلستان، مهدی سطوتی از شهرامزاجرد استان همدان، حسن بلفکه از شهردرود لرستان و محمدرضا حقانی‌فرد از شهر تهران 6 جوانی هستند که با موفقیت این دوره را سپری کردند.

مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان در ادامه تصریح کرد: حلیمه لطیفی از شهر دلگان سیستان و بلوچستان، سکینه گیلکی از آزادشهر گلستان، مرضیه سهرابی از تاکستان قزوین، کبری هرمزی‌فر از شهر چرام کهگیلویه و بویراحمد، سعیده مطهری از قم‌، فاطمه‌سادات حسینی از روستای ویدوجا‌ی کاشان و زهرا غلامی علوی از کاشان 7 بانویی هستند که در مدرسه شبانه‌روزی قرآن بانوان در مدت 9 تا 10 ماه حافظ کل قرآن شدند.

تحقق منویات مقام معظم رهبری در مؤسسه امیر‌المؤمنین(ع) کاشان

حجت‌الاسلام حسن‌زاده تصریح کرد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان در‌خصوص کتاب نهج‌البلاغه که فرموده‌اند: «امروز بیشتر از همیشه‌، ملت و جامعه اسلامی ما به نهج‌البلاغه نیازمند است» مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان، اولین مدرسه شبانه‌روزی حفظ یکساله نهج‌البلاغه کشور را در کاشان که به «شهر نهج‌البلاغه» معروف شده در سال 92 راه‌اندازی کرد که ان‌شاءالله امیدواریم باعث تحولی شگرف در عرصه ترویج نهج‌البلاغه در کشور شود.

وی با اشاره به انتخاب مؤسسه به‌عنوان مؤسسه برگزیده و برتر کشور در حوزه آموزش نهج‌البلاغه‌، افزود: این مؤسسه که مجری طرح تخصصی حفظ، ترجمه و تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه  است؛ پس از یک دهه فعالیت درخشان در عرصه حفظ نهج‌البلاغه در کشور و تربیت بیش از 40 حافظ کل نهج‌البلاغه برای نخستین بار در جهان تشیع و چندین 10 نفر حافظ قسمت‌هایی از این کتاب شریف و کسب بیش از 50 رتبه برتر کشوری در مسابقات ملی حفظ نهج‌البلاغه برای اینکه بتواند علاقه‌مندان از سایر نقاط کشور و نه فقط کاشان را تحت پوشش آموزش و ترویج نهج‌البلاغه قرار دهد، مدرسه شبانه‌روزی حفظ یکساله نهج‌البلاغه را راه‌اندازی کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: حفظ قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم و معارف آن به‌عنوان انس مستمر با قرآن کریم و پرورش فضائل اخلاقی، تربیت اسلامی و شکوفایی قرآنی جامعه اسلامی مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری در تربیت 10 میلیون نفر حافظ قرآن کریم از اهداف کلی برگزاری طرح حفظ قرآن است که رعایت قواعد ضروری تجوید‌، صوت و لحن و توانایی ترجمه و درک معارف آیات قرآن کریم و تدبر در آن از اهداف جزئی آن است.

جزئیات برگزاری دومین دوره مدارس شبانه‌روزی؛ از ثبت نام تا فارغ‌التحفیظی

حجت‌الاسلام حسن‌زاده با بیان این مطلب که مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان اولین مؤسسه‌ای است که در کشور حفظ یکساله هر دو کتاب قرآن و نهج‌البلاغه را همراه با ترجمه و تفسیر به‌صورت شبانه‌روزی برگزار می‌کند؛ در‌خصوص جزئیات برگزاری این دوره‌ها افزود: ثبت نام از علاقه‌مندان در دو ماهه اردیبهشت و خرداد 93 انجام شد که پس از آن‌، مرحله مصاحبه و گزینش از ثبت نام‌کنندگان ‌در تیرماه سال گذشته صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه جوانان علاقه‌مند از استان‌های اصفهان‌، همدان، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب بیشترین آمار حضورنفرات در دوره آزمایشی را داشتند، افزود: پس از پذیرش افراد مورد نظر، دوره آزمایشی به‌مدت یک ماه برگزار شد که داوطلبان در دوره آزمایشی باید اجزاء تعیین شده را به‌صورت روزانه حفظ می‌کردند که در پایان دوره آزمایشی از داوطلبان آزمون کتبی و شفاهی گرفته شد و افرادی که حد‌نصاب نمره را کسب کردند به دوره یکساله حفظ قرآن یا نهج‌البلاغه ورود پیدا کرده و از 18 شهریورماه 93 به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کردند که تمامی مراحل فوق‌الذکر دوره‌های حفظ قرآن یا نهج‌البلاغه به‌صورت مجزا از یکدیگر دربانوان و آقایان برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده در‌خصوص جزئیات برنامه روزانه طرح حفظ یکساله قرآن و نهج‌البلاغه تصریح کرد: قرآن‌آموزان و رهپویان علوی هر روز در نوبت صبح‌، 6 ساعت آموزشی حضور در کلاس را داشتند که شامل تحویل صفحات جدید، مرور 14 درس قبل از صفحات جدید و دوره اجزای گذشته بود که همراه با ترجمه و تفسیر برگزار شد.

وی افزود: قرآن‌آموزان در بعد از ظهر هر روز استماع صفحات جدید، حفظ و مباحثه را داشتند که علاوه بر برنامه روزانه، در طول هفته در کلاس‌های اخلاق، امام‌شناسی و فصاحت یا صوت و لحن نیز شرکت می‌کردند که همراه با برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و اردویی،... بود.

اردوهای قرآن‌آموزان در زمان آموزش

وی ایجاد تنوع در برنامه مدرسه شبانه‌روزی را از الزامات این طرح دانست و درخصوص جزئیات  برنامه‌های اردویی که تاکنون برای حافظان اجرا شده است، افزود: اردوی زیارتی مشهد مقدس، سفر زیارتی به شهر مقدس قم و مسجد جمکران و بازدید از کتابخانه آیت‌الله مرعشی، بازدید از شهر تاریخی نوش‌آباد، اردوی زیارتی مشهد اردهال و آقاعلی عباس(ع) در بادرود، شهر قمصر و بازدید از باغ پرندگان، بازدید از خانه‌های تاریخی کاشان و... از جمله این موارد است که حافظان علاوه بر برنامه‌های اردویی به‌صورت هفتگی برنامه ورزشی داشته و در برخی مراسم‌ عمومی، ادعیه و مناجات و...مؤسسه نیز شرکت می‌کردند.

گفتنی است؛ منیره ناصریان، حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه مربیگری اصلی دوره شبانه‌روزی نهج‌البلاغه  بانوان شامل حسن حفظ، آموزش ترجمه و مفاهیم و فصاحت را برعهده داشت و زینب رجبی‌فر حافظ کل قرآن که مربیگری اصلی دوره شبانه‌روزی قرآن بانوان شامل حسن حفظ، آموزش ترجمه‌، تجوید و صوت و لحن را برعهده وی بود.

همچنین طاهره دوست مربی درس تفسیر، منصوره رجبی مربی کلاس امام‌شناسی و حجت‌الاسلام حسن‌زاده نیز درس اخلاق قرآن‌آموزان و رهپویان علوی در مدرسه شبانه‌روزی قرآن و نهج‌البلاغه بانوان برعهده داشتند.

یادآور می‌شود، علاوه بر محمدحسین حسن‌زاده که مربیگری اصلی شبانه‌روزی قرآن و نهج‌البلاغه برادران شامل حسن حفظ و ترجمه را برعهده داشت، حکیمی‌نژاد آموزش تجوید و حجت‌الاسلام حسن‌زاده نیز آموزش اخلاق این دوره را عهده‌دار بود.

20 خردادماه پایان مهلت ثبت نام

ثبت نام رسمی دوره جدید مدارس شبانه‌روزی حفظ یکساله قرآن و نهج‌البلاغه کشور در کاشان از اردیبهشت‌ماه 94 آغاز شده است که علاقه‌مندان از سراسر کشور می‌توانند تا 20 خردادماه سال جاری، در یکی از این دوره‌ها ثبت نام خود را انجام دهند که بانوان می‌توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 55464445 با پیش شماره 031 و 09335599983 و آقایان با شماره تلفن 472801 55 با پیش شماره 031 و 09379744287 تماس حاصل کنند.

captcha