۸ کشور؛ میزبان هفته‌های قرآنی رمضانیه ایران/ فعالان قرآنی به ۱۴ کشور اعزام می‌شوند
کد خبر: 3310164
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
ابراهیمی‌ترکمان خبر داد:

۸ کشور؛ میزبان هفته‌های قرآنی رمضانیه ایران/ فعالان قرآنی به ۱۴ کشور اعزام می‌شوند

گروه بین‌الملل: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به برنامه‌های سازمان متبوعش به‌مناسبت ماه مبارک رمضان در بخش‌های مختلف تبلیغی و نمایشگاهی از برپایی هفته‌های قرآنی ایران به میزبانی ۸ کشور مختلف جهان خبر داد.

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اعلام این خبر اظهار کرد: رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور هر سال در ماه مبارک رمضان برنامه‌های ویژه‌ای برای ایرانیان مقیم خارج از کشور، افراد بومی، مراکز دینی، اسلامی و مساجد دارند، امسال هم به شیوه گذشته دستورالعمل‌های این برنامه‌ها را ابلاغ کردیم تا در ماه رمضان با همان جدیت اجرا شود؛ البته همواره در ابتدای سال، زمانی که برنامه‌های سالانه نمایندگان فرهنگی به تصویب می‌رسد، برنامه‌های قرآنی ماه رمضان نیز مصوب می‌شود.

برگزاری هفته‌های قرآنی رمضانیه ایران به میزبانی 8 کشور
ابوذر ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به برنامه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به‌مناسبت ماه مبارک رمضان در بخش‌های مختلف تبلیغی و نمایشگاهی از برپایی هفته‌های قرآنی ایران به میزبانی 8 کشور مختلف جهان خبر داد و گفت: سال‌هاست که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان هفته‌های قرآنی را در خارج از کشور برگزار می‌کند، قرار است امسال نیز هفته‌های هنری قرآنی و نمایشگاه «قرآن در آئینه هنر» در زمینه‌های خوشنویسی، منبت‌کاری، میناکاری، تذهیب، نقاشی و خط در ترکیه(آنکارا، ارزروم)، تونس، بوسنی، روسیه(مسکو، تاتارستان، باشقیرستان)، اسپانیا، قزاقستان، اتریش و تایلند برگزار ‌شود.
وی افزود: موضوع نمایشگاه‌هایی که در این هفته‌های قرآنی برگزار می‌شود، «قرآن در آئینه هنر» است، بنابراین هر اثر خوشنویسی، میناکاری، منبت‌کاری، تذهیب و نقاشی که مرتبط با قرآن باشد، در این نمایشگاه‌ها شرکت داده شده و از هنرمندانشان دعوت می‌شود در آن حضور یابند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: عمدتا برگزاری هفته‌های قرآنی با شورای دینی کشورهای مختلف به‌صورت مشترک برگزار می‌شود و بعد از افتتاحیه این هفته‌ها، از رهبران مسلمان و روحانیون این کشورها دعوت به سخنرانی می‌شود.

برگزاری نمایشگاه عکس قرآنی با همکاری ایکنا در خارج از کشور
وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی عکس در هفته‌‌های قرآنی با همکاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) یادآور شد: به همین منظور با حمید صابرفرزام، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا رایزنی‌هایی انجام شده است و اگر رایزنی‌ها به نتیجه برسد، این نمایشگاه را در برنامه‌های هفته‌های قرآنی گنجانده و از ظرفیت ایکنا در این زمینه استفاده می‌کنیم.

اعزام فعالان قرآنی در ماه رمضان به ۱۴ کشور
وی افزود: همچنین با هماهنگی صورت‌گرفته با شورای عالی قرآن در ماه مبارک رمضان گروه‌هایی از قاریان، حافظان قرآن و گروه‌های تواشیح کشورمان به 14 کشور فرانسه، قزاقستان، ترکیه(آنکارا، استانبول، ارزروم)، پاکستان(کراچی، لاهور، اسلام‌آباد)، هندوستان(دهلی، بمبئی، حیدرآباد)، قرقیزستان، چین(شانگهای)، عراق، گرجستان، اوگاندا، سریلانکا، کرواسی، زامبیا و تایلند اعزام خواهند شد.
ابراهیمی‌ترکمان درباره ملاک انتخاب قاریان و حافظان اعزامی تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم که قاریان و حافظان ممتاز و کسانی را که تلاوتشان در میان مسلمانان دنیا تأثیر خوبی داشته باشد، انتخاب کنیم، در سال‌های گذشته هم قاریانی ممتاز که مورد توجه کشورهای دنیا قرار گرفته‌اند، اعزام شده‌اند؛‌ کسانی که به دلیل تلاوت خوبشان به مسابقات بین‌المللی که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، دعوت شده‌اند.
برنامه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات در بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن
ابراهیمی‌ترکمان در پاسخ به سؤالی درباره روند برگزاری بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن که سازمان متبوعش متولی برپایی آن است،‌ یادآور شد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امسال نیز به‌صورت جدی وارد شده و این بخش را برگزار می‌کند، از قرآن‌پژوهان و هنرمندان قرآنی کشورهای مختلف برای شرکت در این بخش دعوت به عمل می‌آید و آن‌ها آثار خود را در این نمایشگاه به معرض نمایش می‌گذارند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: سال گذشته رئیس‌جمهور کشورمان از بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن بازدید کرد و این بخش مورد توجه قرار گرفت، امسال هم تلاش خواهیم کرد این بخش را پر رونق‌تر و گسترده‌تر از گذشته در نمایشگاه قرآن برگزار کنیم.
وی درباره عدم برگزاری مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن تصریح کرد: ما هر سال از هنرمندان به خاطر آثارشان تقدیر می‌کنیم؛ اما چون زمان خروجشان متفاوت است، نمی‌توان برنامه منسجمی برای اختتامیه اجرا کرد، ورود هنرمندان هم‌زمان است؛ بنابراین افتتاحیه را می‌توانیم برگزار کنیم؛ اما زمان خروجشان متفاوت است و برخی چند روز و برخی نیز یک هفته در ایران می‌مانند.
ابراهیمی‌ترکمان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اهتمامی که به قرآن و فعالیت‌های قرآنی دارد، تأسیس بنیاد بین‌المللی قرآن را در دستور کار قرار داده است، بخشی از مراحل ثبت این بنیاد به پایان رسیده و انشاءالله به‌زودی با تأسیس این بنیاد، فعالیت‌های قرآنی در خارج از کشور به صورت متمرکز انجام خواهد شد.

captcha