تأسیس کانون‌های مهدویت در دانشگاه‌ها تا پایان سال ۹۴
کد خبر: 3310314
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
سیدضیاء هاشمی به ایکنا خبر داد:

تأسیس کانون‌های مهدویت در دانشگاه‌ها تا پایان سال ۹۴

گروه دانشگاه:‌ معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از تأسیس کانون‌های مهدویت در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: فضای گفت‌وگو در حوزه‌های مختلف دینی مثل مهدویت قطعاً موجب رشد فرهنگی خواهد بود.

سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خبر از تأسیس کانون‌های مهدویت در دانشگاه‌ها داد و گفت: در مورد مهدویت دو بخش داریم؛ یکی از آن‌ها بخش‌هایی است که در حوزه علمی، دانشگاه‌ها و دانشکده‌هایی که در حوزه معارف اسلامی و الهیات کار می‌کنند و در آنجا تمرکز دارند.

وی با اشاره به بخش دیگر حوزه مهدویت، اظهار کرد:‌ بخشی هم تشکل‌های اساتید و دانشجویان هستند که بر اساس علایق فرهنگی و دینی خود به این حوزه می‌پردازند، ما کانون‌های مهدویت را در دانشگاه‌ها داریم که بسیار فعال هستند. به‌دنبال این هستیم که ان‌شاء‌الله اتحادیه کانون‌های مهدویت را فعال کنیم.

تأسیس کانون‌های مهدویت در تمامی دانشگاه‌ها تا پایان سال 94

هاشمی عنوان کرد: این جریان به جریان افتاده است، بعضی دوستان به ما مراجعه کرده‌اند و آن‌ها را تشویق کرده‌ایم. امیدوار هستیم که تا پایان سال 94 بتوانیم این کانون‌ها را داشته باشیم. در مورد آینده‌پژوهی نیز دانشگاه‌هایی داریم که در این حوزه مطالعاتی دارند.

جایگاه مهدویت در کرسی‌های آزاداندیشی

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در رابطه با جایگاه مهدویت در کرسی‌های آزاداندیشی،‌ گفت:‌ حوزه آزاد اندیشی از نظر ما شامل بخش‌های مختلف می‌شود؛ مسائل اجتماعی، اقتصادی و همچنین مسائل دینی.

هاشمی افزود: به این دلیل که فکر می‌کنیم فضای گفت‌وگو در بخش‌های مختلف می‌تواند موجب ترویج و رشد فرهنگی باشد؛ از جمله در مسائل و حوزه‌های مختلف دینی مثل مهدویت هم اگر سؤالات و موضوعات مطرح شود و مورد گفت‌وگوی جدی قرار گیرد حتماً موجب رشد فرهنگی خواهد بود. به جهت اینکه ما معتقدیم که فرهنگ ما و ادبیات علمی ما بسیار غنی است و جریان بحث در هر حوزه‌ای حتماً موجب رشد خواهد شد و مشکلی هم ایجاد نخواهد کرد.

وی با اشاره به تعیین هیئت سه نفره متشکل از رئیس دانشگاه، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و نماینده وزارت علوم برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها،‌ عنوان کرد:‌ معاونت فرهنگی دبیر این هیئت سه نفره است. تقاضاها و درخواست‌ها به معاونت فرهنگی منعکس می‌شود و به محض اینکه دستور کافی برای تشکیل این جلسات باشد، این جلسات تشکیل می‌شود.

هاشمی گفت: بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم. سرعت عمل این هیئت‌های سه نفره خوب است و در آیین‌نامه هم تأخیر احتمالی را پیش‌بینی کرده‌ایم و آن‌ها را ملزم کرده‌ایم که در یک بازه زمانی مشخص ارزیابی کنند و نظر بدهند.

captcha