گنجینه هدایای رهبری در موزه آستان قدس؛ نمود ارادتی جهانی به ولایت فقیه
کد خبر: 3311716
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶

گنجینه هدایای رهبری در موزه آستان قدس؛ نمود ارادتی جهانی به ولایت فقیه

گروه هنر: مسئول گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی اعلام کرد: گنجینه هدایای رهبر معظم انقلاب در موزه آستان قدس ددارای بیش از هزار و ۵۰۰ شیء اهدایی شخصیت‌های داخلی و خارجی است که نمود ارادتی جهانی به ولایت فقیه محسوب می‌شود.

محمدرضا ساقی، مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی اظهار کرد: از سال 1373 تاکنون، بالغ بر 1500 اثر نفیس که از چهره‌های برجسته داخلی و خارجی به رهبر معظم انقلاب تقدیم شده، از سوی ایشان به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است.

وی عنوان کرد: گنجینه هدایای مقام معظم رهبری در 22 بهمن 1373، در طبقه همکف ساختمان موزه قرآن و نفایس، در مراسمی با حضور آیت‌الله عباس واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی و حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب گشایش یافت.

ساقی با تأکید بر این نکته که این موزه یکی از موزه‏‌های مهم ایران محسوب می‌‏شود، افزود: در این گنجینه، آثار متنوع هنری همچون تابلوهای خط و تذهیب، نقاشی، تابلو فرش، تراش روی شیشه، معرق چوب و سنگ و صدف، سوزن‌دوزی، قلم‌زنی روی مس، انواع ظرف، ماکت، نشان و مدال نگهداری می‌شود.

وی آثار اهدایی این بخش از موزه را نمایانگر ارادت سران کشورهای خارجی، شخصیت‏‌های برجسته ایرانی و خارجی و دیگر اقشار جامعه، به مقام ولایت اعلام کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در زمینه اهدای آثار فرهنگی و هنری به موزه آستان قدس پیشتاز بوده و به ‌دلیل حجم بالای هدایای ایشان، از سال 1373 گنجینه‌ای ویژه به منظور نمایش این هدایا در موزه آستان قدس رضوی ایجاد شد.

مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب مجموعه این آثار را که بالغ بر 1500 شیء است، در چندین مرحله در فاصله سال‌‏های 1373 تا 1393 به آستان قدس رضوی اهدا کرده‌اند، ابراز کرد: در سال 1394 این موزه با دارا بودن 800 مترمربع فضای نمایشی، تعداد 359 شیء را به نمایش گذاشته است.

وی اضافه کرد: با توجه به عنایت رهبر معظم انقلاب در اهدای آثار جدید و رویکرد آستان قدس رضوی به توسعه فضاهای فرهنگی، مساحت فضای نمایشی و تعداد اشیاء به نمایش درآمده در آن، از زمان افتتاح تاکنون چندین برابر شده است.

ساقی یادآور شد: موزه آستان قدس رضوی نیز با برخورداری از 16 گنجینه شامل قرآن و نفایس، فرش، تمبر، سکه، اسکناس، آبزیان، هدایای رهبری، نجوم، ساعت، مدال، سلاح، تاریخ حرم رضوی، ظروف، هنرهای تجسمی، مردم‌شناسی و نقاشی‌های استاد فرشچیان، یکی از غنی‌ترین مراکز موزه‌ای جهان اسلام به شمار می‌رود که در صحن کوثر بارگاه منور رضوی قرار دارد.

وی در خاتمه با اعلام ساعات بازدید از موزه قرآن و نفایس، هدایای مقام معظم رهبری و تالار استاد فرشچیان بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و نیز جمعه‌ها و ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12 از این مجموعه آسمانی دیدن کنند.

captcha