حفظ سرمایه‌های کنونی حفظ قرآن/ گام برداشتن در راستای تربیت حافظان قرآن
کد خبر: 3313089
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹

حفظ سرمایه‌های کنونی حفظ قرآن/ گام برداشتن در راستای تربیت حافظان قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: در راستای برگزاری همایش حافظان کل قرآن کریم خوزستان، نخبگان قرآنی استان بر تداوم این راه تأکید کرده و حفظ سرمایه‌های کنونی حفظ را مهم دانستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، همایش حافظان کل قرآن کریم استان خوزستان چهارشنبه 20 خرداد برگزارشد. این همایش قرآنی در سه کارگاه آموزشی با موضوعات اخلاق قرآنی، مفردات و حفظ قرآن تدوین و برگزار شد.

این همایش با اهداف توجیه حافظان کل قرآن کریم، آشنایی با روش‌های اصولی حفظ قرآن و تلاوت و آموزش شاخص های تخصصی حفظ تشکیل شد.

با توجه به اهداف برگزاری این همایش و تقویت حفظ قرآن کریم در کشور مسئولان باید توجه داشته باشند که این همایش‌ها حال که با استقبال و تشویق حافظان مواجه شده‌اند از مسیر اصلی خارج نشده و اهداف خود را گم نکنند.

مهدی بحرالعلوم معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم کشور در حاشیه برگزاری این همایش در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان اظهار کرد: برگزاری این همایش و مشابه آن در هفده استان کشور تدوین شده است. دلیل آن این بوده که سازمان تبلیغات اسلامی و دارالقرآن الکریم کشور که از سال 85 آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن را برگزار کرد متوجه شد در کشور حفظ قرآن کریم از نظر کمی و کیفی نیازمند ارتقاء است.

وی بیان کرد: بنابراین تصمیم گرفته شد این موضوع با حافظان قرآن در میان گذاشته شود و آنها نسبت به ارتقاء کمی و کیفی حفظ قرآن در کشور تهییج شوند تا در این راستا علاوه بر آنکه حافظان در این زمینه پیشرفت داشته باشند و دانسته‌های خود را در جلسات آموزشی نیز ترویج کنند.

عباس سلیمی نیز در این باره به ایکنای خوزستان گفت: به دنبال برگزاری این همایش و کارگاه‌های آموزشی باید به نحوی حرکت انجام شود که حمایت لازم از حافظان صورت گیرد و با اهرمهای ترغیبی و تشویقی، نسل جوان و نوجوان که آینده‌سازان میهن اسلامی هستند باعث کاهش جرائم، ناهنجاری‌های اجتماعی و همه اقدامات نگران کننده در زمینه تخلفات شود و این امر در سایه همدلی و همزبانی سازمان و نهادهای قرآنی و خانواده‌های علاقه‌مند به قرآن کریم محقق می‌شود.

با توجه به اهمیت حفظ قرآن کریم و تحقق منویات مقام معظم رهبری ایکنای خوزستان برآن شد تا لزوم برگزاری چنین همایش‌هایی را بررسی کند.

محمدجواد محمدی‌مجد حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان پیرامون برگزاری همایش حافظان کل استان خوزستان اظهار کرد: برگزاری این همایش حین عدم توجه مسئولان امری فی‌نفسه ارزشمند است.

وی بیان کرد: کیفیت برگزاری همایش و انتخاب اساتید آن بسیار مطلوب بوده اما بر اساس برنامه‌ریزی کارگاه‌های همایش آموزش ترجمه و مفردات با حضور حجت‌الاسلام بلک نیز در نظر گرفته شده بود که در زمان برگزاری آن شاهد حضور حجت‌الاسلام کلباسی در کارگاه با موضوعی دیگر بودیم و این تنها نقطه ضعف برگزاری این همایش بود.

محمدی‌مجد با بیان اینکه برگزاری این همایش‌ها در کل دارای آفتی بزرگ با عنوان «گرفتار شدن به گونه نمادین است»، گفت: امید است با پشتکاری که از حافظان قرآن کریم مشاهده می‌شود برگزاری این همایش ادامه یابد.

نفر دوم مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان در پاسخ به این پرسش که از برگزاری مداوم این همایش‌ها چه انتظاری دارد؟ تصریح کرد: در فلسفه قاعده‌ای مبنی بر «فاقد الشی لا یعطی» وجود دارد که بر اساس آن می‌توان گفت حافظ قرآنی که بر حفظ مسلط نیست چگونه می‌خواهد حافظ تربیت کند؟ بنابراین می‌توان گفت که در گام نخست باید سرمایه‌های کنونی را تقویت کرده و آنها از دست ندهیم و پس از آن با برگزاری دوره‌های آموزشی کلاسداری و جلسه‌داری را به آنها آموزش داده تا حافظ  قرآن تربیت کنند.

محسن مزرعاوی حافظ کل قرآن کریم و دارنده مدرک حفظ قرآن از سازمان دارالقرآن الکریم کشور نیز در مورد برگزاری این همایش به ایکنای خوزستان گفت: برگزاری این همایش را به فال نیک می‌گیریم که در نتیجه آن گروه مجازی حافظان قرآن با حضور حفاظ خانم و آقا تشکیل شد.

وی با بیان اینکه مطالب مطرح شده توسط عباس سلیمی پیرامون اخلاق قرآنی و تهذیب نفس بسیار مفید بوده است، گفت: ارائه  آموزش‌ها با موضوع مفردات قرآنی جای کار بیشتری داشت که متأسفانه آن گونه که لازم بود توضیحات مناسبی ارائه نشد.

مزرعاوی با بیان اینکه امید است این همایش‌ها تداوم داشته باشد، گفت: حضور حافظان مبتدی در این همایش برای خود آنها فایده لازم را به همراه نخواهد داشت. بنابراین باید تدبیری اندیشیده شده تا این همایش به صورت جداگانه برای حافظان مبتدی برگزار شود.

حافظ کل قرآن کریم پیشنهاد کرد: قاریان و حافظان کل استان خوزستان جلسات تخصصی ویژه‌ای را برگزار کنند.

captcha