آغاز پنجمین کنفرانس مشترک «روسیه و جهان اسلام» با حضور آیت‌الله اراکی
کد خبر: 3313335
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲

آغاز پنجمین کنفرانس مشترک «روسیه و جهان اسلام» با حضور آیت‌الله اراکی

گروه بین‌الملل: پنجمین کنفرانس چشم‌انداز استراتژیک «روسیه ـ جهان اسلام»، از دیروز، 21 خردادماه، با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مسکو آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «وتو» مصر، «سرگئی لاوروف»، وزیر امورخارجه روسیه درافتتاحیه این کنفرانس بر اهمیت روابط کشورش با جهان اسلام و ضرورت تقویت و گسترش این روابط در زمینه‌های مختلف در سایه تهدیدات از جانب گروه‌های افراطی تأکید کرد.
وی گفت: روسیه به خاطر حضور بیش از 25 میلیون مسلمان در این کشور، همانند کشورهای اسلامی به مبارزه با تروریسم اهتمام می‌ورزد.
لاوروف با قرائت پیام خوش آمدگویی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بر حمایت از فعالیت‌های این کنفرانس تاکید کرد و گفت: مسکو آماده اجرای تصمیمات و ایده‌های مطرح شده در این نشست است.
وزیر امور خارجه روسیه بر اهمیت روابط میان کشورش و جهان اسلام و ضرورت تقویت و گسترش این روابط در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در سایه تهدیدات علیه کشورهای اسلامی از جانب گروه‌‎های افراطی تاکید کرد.
در همین راستا، ایاد امین مدنی، رئیس سازمان همکاری اسلامی از رئیس جمهوری و دولت روسیه به خاطر شروع مجدد فعالیت‌های این کنفرانس به ویژه در سایه چالش‌های خطرناکی که امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کند، قدردانی و ابراز امیداواری کرد که شرکت‌کنندگان در این نشست، سازوکارهای جدیدی را برای مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم ارائه دهند.
داعش چالشی بزرگ برای امت اسلام است
راویل عین الدین، رئیس شورای مفتیان روسیه نیز دیروز، 21 خردادماه، طی سخنانی در پنجمین کنفرانس چشم انداز استراتژیک «روسیه ـ جهان اسلام»  که در مسکو در حال برگزاری است، گروه داعش را دشمن خطرناک بشریت و چالشی بزرگ برای امت جهانی اسلامی خواند و افزود: از اینکه به ابتکار شورای مذاهب روسیه قطعنامه‌ای علیه داعش صادر شده است، خرسندیم.
رئیس شورای مفتیان روسیه ضمن تأکید بر لزوم مبارزه جهانی با گروه تروریستی ـ  تکفیری داعش، اظهار داشت: شورای مفتیان روسیه فتوایی را در مبارزه با داعش و تروریست‌های این گروه به ظاهر اسلامی صادر کرده است.
رئیس شورای مفتیان روسیه سپس به مسئله فلسطین به عنوان مسئله بسیار مهم جهان اسلام اشاره و اظهار کرد: خواهان تشکیل حکومت مستقل فلسطین در چارچوب قوانین بین‌المللی هستیم و از آرمان‌های مردم این سرزمین حمایت می‌کنیم.
وی در مورد بحران سوریه بیان کرد: دفاع از حکومت قانونی این کشور و برقراری صلح و آرامش در آن و نجات اقلیت‌های مذهبی از جمله مسیحیان از آزار و کشتار، اهمیت فراوان دارد.
رئیس شورای مفتیان روسیه در ادامه سخنان خود به وضع ناگوار مردم یمن بر اثر تجاوزات خارجی به سرکردگی عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: بدون شک از وضع مردم یمن که قربانی ماجراجویی‌های ژئوپلیتیک از جمله تلاش‌های تفرقه‌افکنانه میان شیعیان و سنی‌ها شده اند، ناراحت هستیم.
وی بر لزوم تلاش برای برقراری صلح و آرامش در یمن و پایان دادن به جنگ داخلی و خونریزی و تجاوز خارجی در این کشور تأکید کرد.
در این نشست، نمایندگانی از 27 کشور از جمله ایران، سوریه، لبنان، الجزایر، افغانستان، مصر، بنگلادش، آلبانی، اندونزی، عراق، قزاقستان، قطر، قرقیزستان و ترکیه و ...حضور دارند.
لازم به ذکر است، آیت‌الله شیخ محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در صدر هیئتی به مسکو سفر کرده است قرار است امروز در این نشست سخنرانی کند.

captcha