شکرگزاری از نعمت؛ مهمترین پیام دعای روز چهارم رمضان
کد خبر: 3314291
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶

شکرگزاری از نعمت؛ مهمترین پیام دعای روز چهارم رمضان

گروه اندیشه: برخی از افراد این توفیق را ندارند که شکرگذار نعمت‌های الهی باشند به‌همین دلیل است که نعمت خود را خیلی زود از دست می‌دهند، این در حالی است که اگر کسی بابت نعمتی که دارد شکرگذاری کند، نعمت او کم که نشده، بیشتر نیز می‌شود.

حجت‌الاسلام یدالله گوهری، مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: قبل از شروع هرچیز باید بدانیم که نماز شب چهارم ماه مبارک رمضان هشت رکعت است که در هر رکعت بعد از حمد 20 مرتبه سوره قدر خوانده می‌شود.
وی با اشاره به این‌که پیامبر اکرم(ص) هر روز از ماه مبارک رمضان دعای مخصوصی را می‌خواندند، ادامه داد: در این ادعیه در دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان چنین می‌خوانیم که؛ «اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِکَ وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَ سِتْرِکَ یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ؛ خدایا در این ماه براى برپاداشتن امرت نیرومند ساز مرا و شیرینى ذکرت را به من بچشان، و اداى شکرت‏ را به من الهام فرما و به نگهدارى و پوششت نگاهم بدار، اى بیناترین بینندگان».
گوهری با اشاره به این‌که انسان موجودی دو بُعدی است، اظهار کرد: انسان دارای یک روح و یک جسم است و از طرف دیگر نیز دارای یک قلب و یک قالب است که همین قلب و قالب آمیزه‌ای از مادیت و معنویت است.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با بیان این‌که انسان برای ادامه حیات خود به غذای مادی و معنوی نیاز دارد، اذعان کرد: میزان و تنوع غذایی در سلامت انسان نقش بسزایی دارد چه در بُعد معنوی و چه در بٌُعد مادی که باشد.
وی، با اشاره به این‌که غذای روح از نظر حجم، کمیت، کیفیت، پاکی و حلالیت باید مناسب باشد، خاطرنشان کرد: غذای روح نیز باید به‌صورت پاک، سالم و مفید در اختیار انسان قرار بگیرد.

قرآن کریم؛ سفره روح انسان‌ها

گوهری قرآن کریم را سفره روح انسان‌ها دانست و ادامه داد: سفره خداوند؛ پاک‌ترین سفره است که شب قدر بر بشر نازل می‌شود که صاحب این سفره در عصر ما امام زمان(عج) است.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی استان لرستان اضافه کرد: یکی از وظایف مسلمانان در شب و روز ماه رمضان این است که دعاهای منسوب را بخوانیم و ضمن یاد گرفتن اعمال نیکو و صالح آن‌را به دیگران آموزش داده و آن‌ها را انجام دهیم.
وی با بیان این‌که ما باید دعاهایمان را با نام کسی آغاز کرده و پایان دهیم که ولی ماست، اظهار کرد: در دعای روز چهارم از خداوند متعال درخواست می‌کنیم «اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِکَ» که بتوانیم در این روز اقامه امر و دستور داشته باشیم و شیرینی ذکر و دعا را به ما بچشاند تا بتوانیم به‌وسیله دعا به روح تشنه و بُعد عرفانی و قلبی خود تغذیه سالم برسانیم.
گوهری با اشاره به این‌که ما در این فراز از دعای روز چهارم از خداوند قدرت و قوت می‌خواهیم، عنوان کرد: منظور از قوت و قدرت در این بخش از دعا تنها قدرت جسمی و بازو نیست بلکه قدرتی است که به‌وسیله آن بتوانیم اعضای بدن را از گناه نگه داریم که این کار همان تقویت روح است.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با بیان این‌که ما در این دعا از خداوند می‌خواهیم که قلبمان و روحمان را قوی کن که بتوانیم در مقابل وسوسه‌های شیطان ایستادگی کنیم، تصریح کرد: ما از خداوند می‌خواهیم که روح، جان و نفس ما را در مقابل شیطان قوی نگه‌ دارد.
وی با بیان اینکه درخواست ما از خداوند این است که ایمان ما را قوی نگه‌دار که بتوانیم اقامه دستور کنیم چراکه اقامه دستورات به ایمان و اراده قوی نیاز دارد، لذا در دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان بیشتر از همه قوه روحانی مدنظر است که به‌وسیله آن به هوای نفس غلبه کنیم، تأکید کرد: غلبه بر هوای نفس اقامه دستورات الهی را بر ما شیرین می‌کند.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌‌آباد با بیان این‌که فراز دیگر این دعا به حلاوت و شیرینی ذکر خداوند اشاره دارد، افزود: در این فراز چنین آماده است که؛ «وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ؛ و شیرینى ذکرت را به من بچشان».
وی ادامه داد: وقتی خداوند حلاوت ذکر و یاد خود و دعا خواندن را به ما بچشاند دعای کمیل خواندن مزه پیدا کرده و از دعا خواندن خسته نمی‌شویم.
گوهری با بیان این‌که برخی از مواقع که خداوند می‌خواهد کسی را تنبیه کند حلاوت و شیرینی دعا خواندن را از او می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ما در این دعا از خداوند می‌خواهیم که شیرینی ذکر و یاد خودش را به ما بچشاند، چراکه زمانی‌که خداوند این نعمت خودش را به ما بدهد سرزمین وجودی ما آباد و حاصل‌خیز می‌شود.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با اشاره به این‌که پیامبر اکرم(ص) در فراز دیگر این دعا از خداوند درخواست می‌کند که در این روز او را برای سپاسگذاری مهیا کند و می‌گوید: «وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ؛ و اداى شکرت‏ را به من الهام فرما».

شکرگزاری از نعمت؛ نعمت خدا به بندگان

وی با بیان این‌که خود شکرگذاری از نعمت؛ یک نعمت است که خداوند به بندگان خود عطا کرده است، اذعان کرد: برخی از افراد این توفیق را ندارند که شکرگذار نعمت‌های الهی باشند به همین دلیل است که نعمت خود را خیلی زود از دست می‌دهند، این درحالی است که اگر کسی بابت نعمتی که دارد شکرگذاری کند نعمت او کم که نشده بیشتر نیز می‌شود.
گوهری با اشاره به این‌که در لفظ و با آوردن کلماتی مانند «الهی شکر» یا «الحمدلله»، می‌توان از خداوند تشکر کرد، اظهار کرد: بنا به گفته بزرگان دین شکر نعمت این است که آن‌چه را که خداوند به ما عطا کرده‌ا ست به بهترین نحو مصرف کنیم.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد شکر نعمت در لفظ را خوب دانست و ادامه داد: شکر واقعی این است که نعمت را در مسیر رضای خداوند و اطاعت و عبادت او مصرف کنیم نه در مسر طغیان و گناه و این نکته را باید بدانیم که هرکدام از نعمت‌هایی که خداوند به انسان داده است هرکدام شکرگذاری خود را دارد.

نگاه نکردن به نامحرم، شکرگزاری نعمت چشم است

وی تصریح کرد: شکرگذاری در برابر نعمت چشم؛ نگاه نکردن به نامحرم به‌وسیله آن است، شکرگذاری نعمت گوش و شنوایی؛ پرهیز از شنیدن صداها و چیزهای حرام است و شکرگذاری نعمت زبان؛ دوری از غیبت و تهمت است که به این وسیله می‌توانیم شکر نعمت‌هایی را که خداوند به ما داده‌است به‌جا بیاوریم.
گوهری با اشاره به این‌که در فراز آخر دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان آمده است که؛ «وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَ سِتْرِکَ یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ؛ و به نگه‌دارى و پوششت نگاهم بدار، اى بیناترین بینندگان»، گفت: در این فراز از خداوند درخواست می‌کنیم که ما را حفظ کند که کسی از گناه ما باخبر نشود، چراکه او از همه کسانی‌که می‌بینند بصیرتر است و زمانی‌که خداوند به انسان پناه بدهد وسوسه نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد تصریح کرد: «ستاریت» یکی از صفت‌های ثبوتی خداوند است که دوست ندارد کسی از عیب او باخبر شود مگر این‌که خود انسان در گناهش جریع شده و بر انجام آن اسرار کند.
وی در پایان سخنان خود در این زمینه، اظهار کرد: خدایا به ما کمک کن از این روزهای عزیز که سراسر نعمت الهی است بهره کافی و وافی را ببریم.

captcha