طنین موسیقی سنتی و پاپ به جای تلاوت‌ قرآن/ نمایشگاهی با طعم والیبال
کد خبر: 3320700
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳
حاشیه‌نگاری پنجمین روز نمایشگاه قرآن؛

طنین موسیقی سنتی و پاپ به جای تلاوت‌ قرآن/ نمایشگاهی با طعم والیبال

گروه فعالیت‌های قرآنی: با وجود گذشت چندین روز از نمایشگاه قرآن به جای شنیده شدن تلاوت‌های ماندگار و به‌روز اساتید ایرانی و ... همچنان شاهد شنیده شدن نواهای موسیقایی پاپ و سنتی از بخش‌ها و غرفه‌های مختلف هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بیست و سومین دوره نمایشگاه قرآن کریم شب گذشته نیز همچون سایر شب‌ها پذیرای بازدیدکنندگان بود، شبی که تا حدود زیادی ‌تحت تأثیر خبر ضیافت افطار جامعه قرآنی کشورمان با رئیس جمهور بود.
همین موضوع باعث شده بود تا در این شب نه تنها مدیران و فعالان قرآنی کشورمان به بازدید از نمایشگاه نپردازند بلکه خود مسئولان برگزار‌کننده نیز کمتر در فضای باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب رویت شوند. از روز افتتاحیه نمایشگاه به بعد نیز حضور فعالان قرآنی در نمایشگاه کمتر به چشم آمده است و همه منتظر هستند تا با نزدیک شدن به روزهای میانی نمایشگاه شاهد حضور فعالان قرآنی باشند.


از دیگر اتفاقات نمایشگاه قرآن در این چند روز عدم استقبال بازدیدکننده‌ها از محافل انس با قرآن که توسط کمیته محافل و مراسم برگزار می‌شود، است. نمایشگاه قرآن هر شب میزبان چندین قاری بین‌المللی برای تلاوت قرآن کریم است که متأسفانه با استقبال مخاطبان مواجه نشده و بعضاً برخی قاریان تنها برای ضبط شدن صدا و تصویر تلاوت خود را انجام می‌دهند، در حالی‌که فلسفه برگزاری این محافل استفاده بازدیدکننده‌ها از تلاوت‌های قاریان بین‌المللی است.
پنجمین شب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز همچون شب‌های گذشته شاهد طنین نواهای موسیقایی خواننده‌های پاپ و سنتی‌خوان کشورمان بود، غرفه حجاب و عفاف شب گذشته تصنیف «چرا رفتی؟» همایون شجریان را که این روزها در بین جوانان فراگیر است، پخش می‌کرد.
آهنگ‌های محمد اصفهانی و چند خواننده جوان کشورمان نیز در روزهای گذشته فضای باغ موزه و باغ کتاب را تا حدود زیادی ریتمیک کرده بود. این در حالی است که اولین انتظاری که از نمایشگاه قرآن می‌رود شنیده شدن تلاوت‌های اثرگذار، معنا‌محور و البته به‌روز از قاریان ایرانی و ... است. 
برگزاری جشن شب‌های شیدایی و پخش موزیک‌های تند و حماسی نیز از دیگر حاشیه‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن در شب‌های اخیر بوده است. پخش این نوع موزیک‌های ایجاد‌کننده دو فضای متفاوت در نمایشگاه قرآن شده است.


از دیگر حاشیه‌های پنجمین شب نمایشگاه بین‌المللی قرآن بحث در مورد بازی والیبال ایران و لهستان بود، این بازی ‌از حاشیه‌های این روز بود که البته بسیار پررنگ‌تر از متن شده بود و در زمان پخش بازی والیبال هر نمایشگر تلویزیونی که به چشم می‌خورد در حال پخش تصاویر این بازی بود که عده‌ای د‌ور آن حلقه زده بودند و هر از گاهی پس از چند لحظه سکوت صدای هورا و تشویق بود که به گوش می‌رسید.
در این شب نیز همچون شب‌های گذشته بخش‌های مستقر شده در باغ کتاب هر چند کم‌رنگ‌تر از شب‌های گذشته اما همچنان از فقر بازدیدکننده رنج می‌بردند، به نظر برای سوق دادن بازدید‌کننده‌ها به این بخش باید چاره‌اندیشی اساسی صورت بگیرد.
سال گذشته کمیته روابط عمومی واطلاع‌رسانی، با استفاده از بلندگوهای تعبیه شده در محوطه باغ موزه، رویدادهای نمایشگاه قرآن از جمله حضور مهمانان ویژه را اعلام می‌کرد، امسال تا‌کنون چنین موردی دیده نشده است.

captcha