مسلمانان چین در ماه رمضان به قزاقستان پناه می‌برند
کد خبر: 3322163
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵

مسلمانان چین در ماه رمضان به قزاقستان پناه می‌برند

گروه بین‌الملل: شمار فزاینده‌ای از مسلمانان «اویغور» چین در نتیجه محدودیت‌ها و تبعیض‌های دولت این کشور در حال ترک استان «سین‌کیانگ» به مقصد قزاقستان هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Bloomberg Business Week»، کنانات علی، روحانی مسجد پیامبر(ص) در شهر آلماتی قزاقستان می‌گوید: مسلمانان اویغور دینشان را می‌خواهند و دوست دارند که آزادانه به اعمال عبادی خود بپردازند.
وی که مدت سه سال است در این مسجد فعالیت می‌کند، افزود: در چین کنترل شدیدی بر زندگی مسلمانان وجود دارد  و به همین دلیل اویغورها در ماه رمضان برای عبادت، روزه گرفتن و آموزش بیشتر در مورد اسلام به اینجا می‌آیند.
به گفته علی، هر سال در ماه رمضان، بسیاری از اویغورها از منطقه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ به آلماتی می‌آیند تا بتوانند اعمال عبادی خود را به جای آورند.
مقامات چین اخیراً با تشدید فشارهای خود علیه مسلمانان، در برخی از بخش‌های منطقه سین‌کیانگ اعضای حزب اسلامی، کارمندان دولتی، دانش‌آموزان و معلمان را از روزه‌داری در ماه رمضان منع کرد‌ند.
این اولین سالی نیست که دولت چین برای کنترل روزه‌داری آشکارا اقدام می‌کند. سال گذشته نیز این اتفاق افتاد و تعداد زیادی از مسلمان اویغور که در روز اول ماه رمضان برای اعتراض به منع روزه گرفتن به خیابان‌ها رفتند، کشته شدند.
از همین رو، مسلمانان اویغور با پیمودن مسیری 380 کیلومتری خود را به جامعه مسلمانان قزاق در شهر آلماتی می‌رسانند زیرا در خانه خود با خطر جریمه یا حبس به خاطر گرفتن روزه، پوشیدن حجاب و داشتن ریش و امثال آن مواجه هستند.
حدود 260 هزار اویغوری در قزاقستان زندگی می‌کنند که جایگاه خوبی در این کشور دارند و با فرهنگ این کشور کاملاً عجین هستند و محدودیتی برای انجام اعمال عبادی ندارند.
منطقه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ چین که در سال ۱۹۵۵ میلادی یک منطقه خودمختار اعلام شد، مرتباً هدف سرکوب‌های امنیتی از سوی مقامات چینی قرار می‌گیرد.
گروه‌های حقوق بشر، مقامات چین را به‌خاطر سرکوب دینی مسلمانان اویغور به بهانه «مقابله با تروریسم» بارها مورد انتقاد قرار داده‌اند.
اویغورها، مسلمانان ترک‌زبانی هستند که حدود ۸ میلیون نفر جمعیت دارند و سالیان درازی است که در این منطقه زندگی می‌کنند.
 

captcha