بودجه قرآنی دستگاه‌ها اوایل سال توزیع شود/ راه‌اندازی مجمع خیرین قرآنی استان‌ها در سال جاری
کد خبر: 3322543
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
قره‌شیخلو:

بودجه قرآنی دستگاه‌ها اوایل سال توزیع شود/ راه‌اندازی مجمع خیرین قرآنی استان‌ها در سال جاری

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن ضن اعلام خبر راه‌اندازی مجمع خیرین قرآنی استان‌ها گفت: آیین‌نامه راه‌اندازی این مجمع تا پایان ماه رمضان ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در برنامه تلویزیونی و زنده این هفته «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» که از شبکه قرآن سیما پخش شد، با اشاره به ضرورت مشارکت خیرین در فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: با توجه به اینکه مردم در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و... همواره نقش پررنگی دارند و لازم است این نقش در حوزه قرآن و برنامه‌های قرآنی نیز وجود داشته باشد ما در سازمان دارالقرآن از سال گذشته به بحث خیرین قرآنی پرداخته‌ایم.
وی افزود: هرچند که مردم در حوزه قرآنی هم تاکنون مشارکت‌هایی داشته‌اند اما این بحث باید سامان بیشتری بگیرد و نقش مردم در حوزه فعالیت‌های قرآنی باید پررنگ‌تر شود؛ چرا که هر چه حضور مردم در حوزه‌های قرآنی بیشتر باشد قوام و تأثیرگذاری آن موضوعات نیز بیشتر خواهد شد؛ هر چند که نظام و دستگاه‌های حاکمیتی نیز در حوزه قرآن وظایفی دارند که باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

چاپ قرآن با کمک‌های مردمی از سال گذشته آغاز شد
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه افزود: ابتدای سال 93 برای اینکه بحث مشارکت مردم در فعالیت‌های قرآنی ملموس‌تر شود یک موضوع خاص را در دستور کار قرار دادیم و آن هم بحث چاپ و توزیع رایگان قرآن با کمک‌های مردمی بود که براین اساس فراخوانی در ابتدای سال اعلام شد و طی اطلاع‌رسانی‌هایی که از سوی صداوسیما و سایر بخش‌ها صورت گرفت در طول سال 93، 82 هزار و 650 جلد قرآن با کمک‌های مردمی چاپ و در مناطق محروم کشور توزیع شد. در سه ماهه اول سال 94 نیز 18 هزار جلد قرآن توسط مردم و خیرین قرآنی به چاپ رسیده است.
وی ادامه داد: زمانی که کلمه خیرین را به کار می‌بریم ناخودآگاه ذهنمان به سمت افرادی می‌رود که از لحاظ مالی در وضیعت خوبی هستند اما در طرح چاپ قرآن از همه اقشار داشتیم و در این طرح از کمک‌های چند هزار تومانی تا چند صد هزار تومانی داشتیم.
قره‌‌شیخلو درباره شماره حسابی که خیرین قرآنی می‌توانند کمک‌های نقدی خود را برای چاپ قرآن به آن واریز کنند، گفت: شماره حساب 88888 بانک ملی ایران، شعبه عظیم‌پور تهران برای دریافت کمک‌های مردمی به منظور چاپ و توزیع قرآن‌های رایگان در مناطق محروم در نظر گرفته شده و اگر کسی می‌خواهد کمکی داشته باشد ما آمادگی آن را داریم تا این نیابت را به ما بدهند تا این کمک‌های مردمی را تبدیل به قرآن کنیم.

پرداخت اینترنتی کمک به چاپ و توزیع قرآن در مناطق محروم
وی عنوان کرد: همچنین امکان پرداخت اینترنتی در سایت تلاوت سازمان دارالقرآن الکریم نیز فراهم شده است که در این سایت اطلاعات کاملی درباره طرح و نحوه چاپ و توزیع قرآن‌ها در سراسر کشور به ویژه مناطق محروم نیز آمده است.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در این بخش از سخنان خود گفت: امسال بنا داریم مجمع خیرین قرآنی را در استان‌ها راه‌اندازی کنیم و با توجه به اینکه آیین‌نامه این مجمع در سازمان دارالقرآن الکریم به نگارش درآمده است این آیین‌نامه تا پایان ماه مبارک رمضان به استان‌ها ابلاغ می‌شود تا در هر استان مجمعی از خیرین را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه قبل از ماه مبارک رمضان حافظان قرآن که مدرک تخصصی حفظ را دریافت کرده‌اند ساماندهی کردیم، اظهار کرد: در حال حاضر دو هزار نفر حفاظ کل قرآن داریم که در آزمون‌های طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن شرکت کرده و مدرک تخصصی حفظ از درجه یک تا سه دریافت کرده‌اند؛ در تمامی استان‌ها همایش‌هایی با حضور این حافظان قرآن برگزار کردیم و هدف ما از برگزاری این همایش‌ها، آن بود که هر یک از حافظان قرآن در استان خود بانی برگزاری یک جلسه آموزش حفظ قرآن باشند.

برپایی جلسات حفظ قرآن توسط حافظان دارای مدارک تخصصی حفظ
قره‌شیخلو عنوان کرد: اگر 50 درصد حافظانی که مدارک درجه یک تا سه حفظ قرآن دارند وارد کار شده و اقدام به برپایی جلسات حفظ قرآن در استان‌ها کنند هزار جلسه آموزش حفظ قرآن در کشور راه‌اندازی می‌شود؛ البته بحث ما با حافظان قرآن این بود که جلساتی که در استان‌ها راه‌اندازی می‌شود نگاه دولتی نداشته باشد و بیشتر با مشارکت مردمی و خیرین قرآنی باشد. نگاه ما در این طرح نیز بر این است که ریشه تمامی کارهای قرآنی کشور به مردم برگردد.
وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته بودجه‌های خوبی به فعالیت‌های قرآنی در کشور اختصاص پیدا کرده اما این بودجه‌ها همواره با نوسان همراه بوده است که این مسئله، آسیب زیادی به فعالیت‌های قرآنی می‌زند؛ چرا که در یک سال به دلیل بودجه بالا حجم برنامه‌های قرآنی افزایش پیدا کرده و انگیزه و توقع برای این برنامه‌ها بیشتر می‌شود اما در سال بعد می‌بینیم که بودجه‌ای در کار نیست و باید تمامی فعالیت‌ها متوقف شود.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: بحث خیرین قرآنی و دریافت کمک‌های مالی آنها را از سال گذشته با نگاه ملی شروع کردیم و اعلام کردیم هر استان به هر میزان که مشارکت کند قرآنی که چاپ شود در همان استان توزیع می‌شود که براین اساس سال گذشته بیشترین کمک و مشارکت را از استان مرکزی داشتیم تا جایی که حدود 32 هزار جلد قرآن در این استان با کمک‌های مردمی به چاپ رسید.

نگاه ما نگاه ملی است
وی عنوان کرد: هر مقدار پولی که از مردم جمع می‌شود در تمامی حوزه‌ها هزینه می‌کنیم؛ چون نگاه ما نگاه ملی است و خیلی از کمک‌هایی که به موسسات قرآنی داشتیم کمک به موسساتی بود که مجوز خود را از وزارت ارشاد دریافت کرده بودند و نگاه ما این است که هر موسسه، جلسه قرآن و فعالیت قرآنی که کارآیی داشته باشد باید مورد حمایت قرار گیرد؛ فارغ از تمام نگاه‌ها و تعصبات سازمانی که ممکن است گاهی اوقات آسیب‌هایی هم وارد کند.
قره‌شیخلو در ادامه گفت: انتظار ما این است اگر یک کار و موضوع قرآنی زمین مانده است دیگر ما کار موازی با آن انجام ندهیم بلکه همه دست به دست هم دهیم تا آن موضوع را تقویت کنیم. گاهی اوقات این ضعف را داریم که کارهای موازی و تکراری که موجب سردرگمی هم می‌شود انجام می‌دهیم در حالی که می‌توانیم این کارهای موازی را کنار گذاشته و به همکاری با یکدیگر بپردازیم تا شاهد خروجی بهتری در فعالیت‌های قرآنی باشیم.
وی در ادامه اظهار کرد: همچنین معتقدیم کار قرآنی در کشور باید به نحوی دنبال شود که هم مردم و هم حاکمیت در آن مشارکت داشته و وظیفه خود را به خوبی در این حوزه انجام دهند؛ نباید اینطور باشد که مردم بگویند دولت پول می‌دهد پس ما کاری نداشته باشیم یا دولت بگوید مردم هزینه می‌کنند پس ما دیگر کاری نداشته باشیم، بلکه باید به نحوی باشد که هم مردم و هم دولتی وظیفه خود را در قبال توسعه فعالیت‌های قرآنی به خوبی انجام دهند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بودجه‌های قرآنی که هرساله از سوی مجلس و دولت به فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا می‌کند، گفت: سه سال است که بودجه مشخص 200 میلیارد تومانی برای فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته می‌شود که البته این بودجه در پایان سال به دست دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی می‌رسد. هرچند که این مبلغ، در حوزه فعالیت‌های قرآنی کم است اما اگر همین بودجه هم به موقع به دست دستگاه‌ها برسد نتایج خوبی خواهد داشت.
وی یادآور شد: اگر بودجه امسال در همان ابتدای سال به دست دستگاه‌ها برسد، می‌توان برنامه‌ریزی کرد و تا پایان سال از این بودجه بهترین و بیشترین بهره‌برداری را داشت تا اینکه این بودجه در اسفندماه بین دستگاه‌ها توزیع شود؛ اما اصل کار خوب بوده و نشان دهنده همت دولت و مجلس است که دوست دارند در برنامه‌های قرآنی مشارکت داشته باشند.
قره‌شیخلو در ادامه گفت: هم‌اکنون که در چهارمین ماه سال قرار داریم هنوز از بودجه قرآنی سال 94 خبری نیست و فکر می‌کنم بودجه امسال هم همان اواخر سال در بین دستگا‌ه‌های قرآنی توزیع شود.
وی در این بخش از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های سال 94 سازمان دارالقرآن الکریم گفت: در حال حاضر سه برنامه قرآنی داریم که هشتمین دوره مسابقات قرآن تفسیر از جمله این طرح‌ها است و فراخوان این دوره از مسابقات تفسیر «نورالهدی» از طریق سایت تلاوت سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شده و علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند تا پایان تیرماه ثبت نام خود را انجام داده و برای شرکت در این مسابقه آماده شوند.
قره‌شیخلو عنوان کرد: سومین دوره مسابقات قرآن «تلاوت» از دیگر برنامه‌های ما است که در این مسابقات رویکرد جدیدی به بحث تلاوت دنبال می‌شود و همانطور که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود بر تلاوت معنامحور تأکید داشته‌اند ما نیز در این مسابقات قاریان قرآن را ملزم به حفظ قرآن و تسلط به معنا و مفهوم قرآن کرده‌ایم.
وی ادامه داد: مسابقات قرآن تلاوت برای آقایان در مقطع سنی بالای 16 سال و زیر 16 سال و برای بانوان نیز در مقطع سنی بالای 16 سال برگزا رمی‌شود. ثبت نام در این مسابقات نیز تا پایان تیرماه از طریق سایت تلاوت ادامه دارد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه به برگزاری چهارمین دوره مسابقات قرآن تسنیم ویژه دستگاه‌های فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: مسابقات قرآن تسنیم که ثبت نام در آن تا پایان تیرماه ادامه دارد امسال تفاوتی با سال‌های گذشته دارد به این شکل که هرسال به صورت متمرکز برگزار می‌شد اما امسال مرحله اول آن در داخل دستگاه‌های فرهنگی خواهد بود.
وی یادآور شد: مرحله بعد مرحله بین دستگاهی است که برگزیدگان هر دستگاه‌ها به مرحله کشوری راه یافته و در مرحله کشوری با هم رقابت می‌کنند.
قره‌شیخلو در ادامه به سایر برنامه‌های سازمان دارالقرآن الکریم که همزمان با ماه مبارک رمضان در حال اجرا است، اشاره کرد و افزود: جلسات جزء‌خوانی، محافل انس با قرآن، مشارکت در طرح قرآنی 1449 به منظور حفظ سوره یاسین، برنامه‌های آموزشی و... همزمان با ماه مبارک رمضان در حال اجرا است.
وی در پایان با اشاره به حضور سازمان دارالقرآن الکریم در نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: امسال در نمایشگاه قرآن یک فضایی ایجاد شده است تا کسانی که قرآن‌هایی دارند که به دلیل کثرت استفاده دیگر قابل استفاده نیست و نمی‌دانند که با این قرآن‌ها باید چه کار کنند، می‌توانند این قرآن‌ها را به نمایشگاه قرآن بیاورند تا ما در آینده با رعایت حدود شرعی این قرآن‌ها را بازیافت کرده و در چاپ قرآن از آنها استفاده کنیم.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: تعداد محدودی قرآن برای جایگزین کردن قرآن‌ها در نظر گرفته‌ایم اما به این دلیل که تعداد این قرآن‌ها محدود است درخواست داریم کسانی که واقعا امکان تهیه و جایگزینی قرآن جدید را ندارند قرآن جایگزین بگیرند.

captcha