چهاردهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران برگزار شد
کد خبر: 3322594
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲

چهاردهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: چهاردهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران با عنوان «عمری با قرآن»، ۱۲ تیرماه در تالار ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، چهاردهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران با عنوان «عمری با قرآن»، با حضور مسئولانی چون محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، حجت‌الاسلام امرودی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، دبیر شورای عالی قرآن شهرداری، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن و اساتید و پشکسوتان قرآنی چون سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد حاجی‌شریف، محمدرضا پورزرگری، احمد ابوالقاسمی، حسین اخوان‌اقدم، علی‌اکبر ملکشاهی و سایر خادمان و قرآنیان، 12 تیرماه در تالار ایوان شمس برگزار شد.

این مراسم با تلاوت احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان آغاز شد و سپس سرود جمهوری اسلامی پخش شد. در ادامه این مراسم که با اجرای عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی همراه بود، گروه تواشیح «فجر» به همخوانی پرداختند. سپس علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه و تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به چهاردهمین همایش عمری با قرآن گفت: از حدود سه ماه قبل برنامه‌ریزی‌های این همایش با همفکری و ارتباطی که با اساتید قرآنی و همچنین کارشناسان فرهنگ‌سرا داشتیم، انجام شد که طی آن دعوت از پیشکسوتان قرآنی را داشتیم و امروز این همایش به این شکل برپا شد.

شهردار تهران همواره مشوق برنامه‌های قرآنی شهرداری است

توپچی با تأکید بر اینکه شهردار تهران همواره مشوق برنامه‌های قرآنی شهرداری به ویژه فرهنگ‌سرای قرآن بوده است و با اشاره به تجلیل شوندگان این دوره، ادامه داد: در چهاردهمین دوره همایش در خدمت «بهروز یاریگل» از اساتید قرآنی شهر تهران هستیم که تمامی قرآنیان سراسر کشور با نام و کلاس‌های ایشان آشنا هستند و برکاتش بر قرآنیان پوشیده نیست.

وی عنوان کرد: همچنین طی این همایش از «علی فربین» به عنوان داور مسابقات قرآن و همچنین از جلسه‌داران قدیمی شهر تهران و همچنین «حمیدرضا مستفید» به عنوان پژوهشگر، قاری، معلم قرآن و داور بین‌المللی مسابقات قرآن تجلیل به عمل می‌آید.

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن تصریح کرد: همچنین در عرصه بانوان فعال قرآنی از «اکرم‌السادات معینی» تجلیل می‌شود که با وجود جلسات و کلاس‌های متعدد در راه ترویج قرآن در سطح شهر تهران تأثیر داشته‌اند. همچنین طی این همایش با توجه به اینکه قراء شهید، مصداق اتم و اکمل «الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ» و چراغ راه تمام قرآنیان هستند که تمام زندگی و جانشان را تقدیم قرآن کردند و وجود اینها باید نصب‌العین راه ما باشد از خانواده شهید «عبدالله مداح» تجلیل به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: شهید عبداله مداح از قاریان ممتاز قرآن کریم بوده است که در سال 61 در مسابقات اوقاف برگزیده می شود و به زیارت خانه خدا نائل می‌‌شود. او از کودکی به همراه پدرش به جلسات قرآن محله‌شان نازی‌آباد می‌رفته است. همچنین او در سال‌های 61 و 62 قاری اول جلسات مجلس شورای اسلامی بوده است.

25 بار کتابت قرآن توسط «طاهر خوشنویس»

توپچی تأکید کرد: تجلیل از خانواده «طاهر خوشنویس تبریزی» از دیگر برنامه‌هایست که طی این همایش انجام می‌شود. افراد قدیمی با قرآن‌هایی که با نگارش او بوده است بیشتر آشنا هستند به گونه‌ای که جلسات قرآن در گذشته با قرآن‌هایی که به واسطه او نگارش پیدا کرده بود معنا پیدا می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز نیز مصادف با سالروز درگذشت او در 12 تیرماه سال 55 است، تصریح کرد: طاهر خوشنویس از 13 سالگی نگارش اولین قرآن را آغاز کرده است و طی 200 نگارش و کتابی که از کتاب‌های مختلف انجام داده است که 25 بار آن در خصوص قرآن کریم است.

توپچی با تأکید بر اینکه او آخرین قرآن را در سن 82 ساگی نگارش کرده است، بیان کرد: همچنین طی این همایش از مجید مجیدی به عنوانی یکی از مفاخر جامعه دین و هنر تجلیل به عمل می‌آید.

سپس بخش اول کلیپ از معرفی تجلیل ‌شوندگان و زندگینامه کوتاهی از آنها پخش شد و مرحله اول تجلیل از سردار محمدرضا مداح برادر عبدالله مداح، اکرم‌السادات معینی و احمد خوشنویس فرزند طاهر خوشنویس تبریزی با حضور برخی از مسئولان و با اهدای لوح تقدیر و هدایایی انجام شد.

تجلیل‌شوندگان از بزرگترین سرمایه‌های اجتماعی و قرآنی جامعه هستند

در ادامه قالیباف، شهردار تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: پیشکسوتان قرآنی و افرادی که امروز طی این مراسم تجلیل شده‌اند بدون شک از بزرگ‌ترین سرمایه‌های اجتماعی و قرآنی ما هستند و آنها برای جوانان ما در این عصر و زمانه الگو هستند.

وی ادامه داد: در شهرداری تهران به این امر اعتقاد داریم که مهم‌ترین کار فرهنگی ما در شهرداری تهران توجه مردم و شهروندان به مسائل قرآنی و توجه به فرهنگ قرآنی است. زیست مؤمنانه فقط از طریق همین راه امکان پذیر است.

قالیباف با اشاره به حدیث ثقلین بیان کرد: توجه به قرآن و عترت مبنای رشد و تعالی و توفیق ما در عرصه‌های مادی و معنوی خواهد بود و درباره قرآن «وَ هذا ذِکْرٌ مُبارَکٌ» مهمترین مسئله این است که آن را در جامعه پاس بداریم.

شهردار تهران با اشاره به شورای عالی قرآن شهرداری، ادامه داد: سالیان سال است که در شهرداری تهران به این موضوع متمرکز هستیم البته در هر سالی که می‌گذرد بر اساس پیشنهادات و تجربیات شما قرآنیان در نوع روش و امکانات، ابزار و اهدافی که برای توسعه فرهنگ قرآنی است کارهای جدیدی را آغاز می‌کنیم و پیش می‌بریم.

برداشت صحیح قرآن موجب دوری ما از جمود فکری است

وی تصریح کرد: آن چه بیش از هرچیز باید به آن توجه کنیم این است که بتوانیم در حقیقت برداشت درستی از  قرآن داشته باشیم و شاید بسیاری از افراد باشند که حرف از قرآن بزنند  و قرآن را خوب تلاوت کنند کما اینکه امروزه در سراسر دنیا و در خیلی از کشورهای و مکان‌ها هستند که مدارس حفظ قرآن متعددی وجود دارد که با صوت خوب قرآن را تلاوت می‌کنند اما نسبت به قرآن آن عصبیت و جهالت خودشان را نسبت به آن دارند چنانکه در صدر اسلام و در جریان صفین و حکمیت نیز از معارف حقه قرآن بازماندند.

قالیباف اضافه کرد: امروز هم این زمینه را داریم و شاید در برخی از جاها بیشتر چنانکه اتفاقی که درمنطقه و در کشورهای اسلامی در حال رخ دادن است و وجود گروه داعش و جبهةالنصره در عراق و سوریه نشان دهنده این است که آنها فهم درستی از قرآن ندارند با وجود اینکه شاید بتوانند قرآن را با صوت خوش بخوانند و یا حافظ قرآن باشند. همینطور جریان الشباب در سومالی و ... انیها همان جهالت و عصبیت از قرآن و برداشت نادرست از این کتاب است.

سپس رضا جمعه منصور، قاری مصری به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت. در ادامه بخش دوم نماهنگ معرفی زندگینامه و بخش کوتاهی از فعالیت‌های منتخبان پخش شد . سپس اصغر همت، بازیگر به بیان قطعه‌ای ادبی با موضوع قرآن و پیشکسوتان و اساتید قرآن پرداخت.

رسیدگی به وضع یتیمان و فقرا رحمت خدا را در پی دارد

در ادامه محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران به سخنرانی پرداخت و ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه و تشکر از فرهنگ‌سرای قرآن در زمینه برپایی سالیانه این همایش و همچنین حضور شهردار در این مراسم گفت: قرآن دریای بزرگ و ژرفیست که هر کس می‌تواند از آن برای زندگی‌اش توشه بردارد.

وی با اشاره به آیه « وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا»، بیان کرد: این شاید اشاره‌ای به این امر باشد که اگر به قرآن عمل کردید شفا و رحمت برای شماست و با عمل شما و آگاهی از قرآن ظالمین خسارت می‌بینند و روز به روز این زیانشان نیز بیشتر می‌شود.

صلاحی با تأکید بر آگاهی روز افزون ما از قرآن، ادامه داد: در سوره انسان چند تذکر و چند بشارت تا قبل از آیه هشت این سوره است اما وقتی به آیه هشت می‌رسی «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» بعدش همه‌اش مژده به بشارت است که در خصوص بهشت و خوراک و پوشش در بهشت صحبت می‌کند شاید نشان دهنده این باشد که بعد از رسیدگی شما به وضعیت فقرا و یتمیمان، رحمت خدا شامل حال شما می‌شود.

در ادامه مرحله دوم تجلیل از منتخبان چون بهروز یاریگل در زمینه آموزش قرآن، در عرصه قرائت قرآن از علی فربین، در زمینه پژوهش و داوری قرآن از حمیدرضا مستفید با اهدای لوح تقدیر و جوایز برگزار شد.

رونمایی از دو اثر رادیو قرآن

سپس از دو دوره ترتیل کامل قرآن محمدرضا پورزرگری و احمد ابوالقاسمی از قاریان بین‌المللی قرآن کشورمان که به همت رادیو قرآن و با مشارکت فرهنگ‌سرای قرآن تهیه و تولید شده بود رونمایی به عمل آمد. حسن ختام این برنامه معنوی دعاخوانی و اذان‌گویی محمدرضا پورزگری بود.

گزارش تصویری چهاردهمین همایش عمری با قرآن

captcha